Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag funderar på att inhandla ljudkortet HDSP 9652, har läst omkring på forumet och läst om kortet och det verkar vara grymt.

Saken är bara att jag är värdelös på den tekniska biten, koppla osv och är lite osäker på om det kommer funka med dom grejerna jag har.

Nu har jag ett Juli@ kort som jag har kopplat: röd vit från ljudkort in till förstärkare och rödvit från ljudkort till ett litet mixerbord.

Kan man göra samma sak med HDSP kortet eller är det en annan princip på själva kopplandet? Behöver man nåt extra?

Har läst massa som snackar om ADAT eller något liknande men har ingen aning om vad det är för nåt 😆

Skulle uppskatta hjälp 😄

Annons
Postat

Det är ett kalaskort! Jag har själv ägt två stycken men gick över till FireFace 800.

Till att börja med så är ADAT ett sätt att överföra åtta kanaler i samma kabel. Du har tre sånna utgångar på det kortet så 24 kanaler in/ut i t ex ett mixerbord är ett exempel på att koppla det. Nackdelen med kortet får man väl säga är att det inte har några analoga utgångar så någon RCA-kabel kan du inte dra. Enklaste sättet att få ut signal ur det är genom SPDIF om du nu kanske har någon reciever eller något med SPDIF-ingång som kan sköta omvandlingen mellan digital till analog signal.

Postat

Jag har ett sådant själv - och det är helt suveränt!

Stabilt och bra. Tysk pansarvagn, typ... RME är alltid snabba med att uppgradera sina drivrutiner. De hade t ex Vista-drivers färdiga till hösten 2006, när övriga tillverkare inte ens visste hur Vista stavades.

RME:s "Total Mix" är något av det bästa sedan hjulet uppfanns - nåja, men j-t bra är det. 😉

Som Saverman säger, så är "nackdelen" med HDSP9652 är att det inte finns några analoga anslutningar alls från början, utan du måste köpa till externa omvandlare för att kunna använda ljudkortet - och om det handlar om 8-kanaliga, så kopplas de in på ADAT-portarna - eller på S/Pdif om det är 2-kanaliga modeller.

Jag ser det dock inte som någon nackdel, utan en möjlighet i stället, eftersom man inte behöver byta ut ljudkortet när man vill skaffa bättre omvandlare. Man kan rentav börja med Behringer-omvandlare om det är lite skralt i kassan - och senare byta upp sig till lämpliga RME-, Lynx-, Benchmark-, Lavry- eller Apogee-omvandlare - allt efter hur kinkigheten och finanserna utvecklas...

Mitt förra ljudkort vad ett Hammerfall 9652 (föregångaren till HDSP9652) - och det hade jag i nästan 10 år, tror jag. Det gamla kortet kör vidare i en god väns studio, så det funkar fortfarande efter att jag bytte för ca 2 år sedan eller något ditåt. Kvalitet är bara förnamnet, med andra ord. 😉

Som sagt, så kan du använda en receiver med S/Pdif-ingång för lyssningen, om du vill - och på ingångssidan kan du börja med t ex en Aphex 207D, som är en preamp av god kvalisort med inbyggd A/D-omvandlare.

Postat (redigerat)
Jag har ett sådant själv - och det är helt suveränt!

Stabilt och bra. Tysk pansarvagn, typ... RME är alltid snabba med att uppgradera sina drivrutiner. De hade t ex Vista-drivers färdiga till hösten 2006, när övriga tillverkare inte ens visste hur Vista stavades.

RME:s "Total Mix" är något av det bästa sedan hjulet uppfanns - nåja, men j-t bra är det. 😉

Som Saverman säger, så är "nackdelen" med HDSP9652 är att det inte finns några analoga anslutningar alls från början, utan du måste köpa till externa omvandlare för att kunna använda ljudkortet - och om det handlar om 8-kanaliga, så kopplas de in på ADAT-portarna - eller på S/Pdif om det är 2-kanaliga modeller.

Jag ser det dock inte som någon nackdel, utan en möjlighet i stället, eftersom man inte behöver byta ut ljudkortet när man vill skaffa bättre omvandlare. Man kan rentav börja med Behringer-omvandlare om det är lite skralt i kassan - och senare byta upp sig till lämpliga RME-, Lynx-, Benchmark-, Lavry- eller Apogee-omvandlare - allt efter hur kinkigheten och finanserna utvecklas...

Mitt förra ljudkort vad ett Hammerfall 9652 (föregångaren till HDSP9652) - och det hade jag i nästan 10 år, tror jag. Det gamla kortet kör vidare i en god väns studio, så det funkar fortfarande efter att jag bytte för ca 2 år sedan eller något ditåt. Kvalitet är bara förnamnet, med andra ord. 🙂

Som sagt, så kan du använda en receiver med S/Pdif-ingång för lyssningen, om du vill - och på ingångssidan kan du börja med t ex en Aphex 207D, som är en preamp av god kvalisort med inbyggd A/D-omvandlare.

Tackar så hemskt mycket för svaren! 😉

Hur ska jag då koppla? (jag är totalt borta på sånna här saker?) Räcker det med att jag köper en sådan behringer omvandlare? Ska jag dra kabel från ljudkortet till omvandlaren och sen från omvandlaren till ljudkort och förstärkare eller?

Redigerat av Theeoo
drloop (oregistrerad)
Postat

Claes har du provat Aphexen?

Jag har nänligen spanat in den för egen del.

Postat
Claes har du provat Aphexen?

Jag har nänligen spanat in den för egen del.

Jag kör faktiskt med 207D själv i vissa lägen (trots att den är billigare än annat jag har), när jag vill ha en liten touch av rörfärgning. Jag gillar mest transparenta preampar annars, men 207D ger precis lagom mycket färg för min smak. 🙂

Är du intresserad av en sådan, så kolla gärna på Vendolin... 😉

Postat
Kanske HDSP 9632 passar dig bättre?

Ja - det kan kanske vara idé att överväga det i stället. Det är i princip samma kort som 9652, men med stereo analog I/O (så att du kan köra stereo in och ut utan någonting extra) och bara 1 i stället för 3 ADAT-portar. Om du inte har behov av fler in- och utgångar än 12, så räcker alltså 9632, men behöver du ha 26 in/ut, så behöver du 9652...

Postat

Ja - det kan kanske vara idé att överväga det i stället. Det är i princip samma kort som 9652, men med stereo analog I/O (så att du kan köra stereo in och ut utan någonting extra) och bara 1 i stället för 3 ADAT-portar. Om du inte har behov av fler in- och utgångar än 12, så räcker alltså 9632, men behöver du ha 26 in/ut, så behöver du 9652...

Jag tänkte på den först, men dom hade tydligen slutat sälja kortet eller nåt sånt sa dom på 4-sound

Postat

Jag tänkte på den först, men dom hade tydligen slutat sälja kortet eller nåt sånt sa dom på 4-sound

Om 4sound har slutat sälja det, så kanske det kan vara idé att höra med någon annan... 😉

Postat

Jag har ett RME Hammerfall HDSP 9652 som sitter i min Power Mac 2x1GHz (Mirror door) från 2002, kolla in http://www.apple-history.com för mer information av datorn alternativt hör av dig till mig om du är intresserad av den, och snart är det dags att sälja allt tillsammans med ett mixerbord Yamaha 03D med tillhörande ADAT-expanssionskort som synkas mot HDSP 9652. Detta betyder att jag har 8 kanaler in att tillgå vid inspelning och lite mer om jag bara vill lyssna/koppla in gitarr/mikrofon/synthar eller vad man nu önskar. Om du undrar varför jag säljer så beror det på att jag köpt ny utrustning som passar mig och mina behov bättre.

Lite tankar om HDSP9652 så får jag vara ärlig och säga att jag aldrig haft några som helst problem med själva ljudkortet eller tillhörande mjukvara. I de fall jag faktiskt råkat på problem är det SBS (Skit Bakom Spakarna) som är anledningen 😉

Postat

Låter väääääldigt konstigt att 4sound inte skulle ha möjlighet att fixa ett nytt HDSP 9652 till dig eftersom ljudkortet finns på deras hemsida 🙂 Låter som att du fått tag på en "felaktig" försäljare 😉

Postat

Theeo.

Att döma av dina frågor är 9652 helt fel kort för dig. Det är ett fantastiskt bra kort, men det har bara digitala in och utgångar.

9632 är också ett fantastiskt bra kort som borde passa dig bättre. Finns att köpa från thomann om inte din vanliga affär vill ta hem.

http://www.thomann.de/se/rme_digi_9632_hdsp_pcikarte.htm

Men det kanske inte är rätt kort för dig ändå? Om du skulle vilja spela in från mikrofon så går det inte rakt av. Du kommer då att behöva en extern förstärkare till mikrofonen.

En liten varning med andra ord, de här två korten är extremt bra men inget av dem är någon "allt-i-ett-lösning" utan de är avsedda för de som vill blanda olika utrustning. Ett exempel på ett "allt-i-ett-kort" från RME som också är extremt bra är det kort som heter Firewire 400.

Gunnar

Postat

Tackar för svaren.

Det blir att beställa ett 9632 från thoman med tillhörande RME BOB-1 breakout box.

Då ska det inte vara några problem att koppla ihop allt med det jag har? (mixerbord+förstärkare)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.