IDF Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 (redigerat) Jag har precis uppgraderat studion, och tĂ€nkte dela med mig av min lycka. đ idag satt jag i lugnet efter en förelĂ€sning och spelade lite jazzy trummor med min nya 16" baskagge och mina nya 8" och 10" pukor (8an Ă€r inte med pĂ„ bilden!) dĂ„ jag plötsligt fick ett samtal om att det var dags att uppgradera sig. jag har nĂ€mligen under ett tag pratat med en kompis om att byta med honom, och idag blev det av. hĂ€r sitter jag och har stĂ€dat hela studion pĂ„ saker, dammsugit golvet och satt upp alu.stĂ€llningen som skönheten ska upp pĂ„! för i hallen stod skönheten och vĂ€ntade pĂ„ mig och efter en massa stĂ€dande och meckande fram och tillbaks, samt ett bordsbygge(syns bakom stĂ€llningen) för skĂ€rm och högtalare samt telefonladdare var rummet helt fĂ€rdigt för inlastning. och fĂ€rdigt för uppmeckning imorrn, dĂ„ jag fĂ„r hjĂ€lp av en god vĂ€n. frugan tyckte bordet pĂ„ strax över hundra(!!!!) kilogram var lite för tungt att lyfta. och sista bilden visar hur stort det faktiskt Ă€r. jag Ă€r ca. 185 cm (enligt mitt pass) och precis nĂ„gra centimeter lĂ€ngre Ă€n bordet. bordet Ă€r alltsĂ„ ett Soundcraft Series 1600 frĂ„n ca. -83 till -84. Bordet funkar, men dock inte VU-mĂ€tarna, iaf inte som de ska. Fader:na behöver en rengöring, och förmodligen en hel del elektrolytkondingar som behöver bytas. SĂ„ jag rĂ€knar med att fĂ„ det up-and-going inför sommaren. Till bordet medföljde en vĂ€l fungerande strömdel i 19"format, flera multikablar med siemensdon och en helt ny kabel mellan bord och strömdel. Bordet har 24 kanaler, varav en stripp Ă€r helt ny. 8 bussar och en bantampatch. och sjĂ€lvklart alu.profilen đ Jag Ă€r mer Ă€n nöjd med mitt byte. Soundtracs 16-8-16bordet lĂ„ter förvisso tokbra, men 1600bordet Ă€r modulĂ€rt, stort, snyggt, brunt, vĂ€lljudande, och lĂ€ttare att hitta reservdelar till. Bordet kommer att monteras upp imorrn, och över en lĂ€ngre period kommer det att renoveras. kanal för kanal, och till slut kommer jag att anvĂ€nda det vid mix/postproduktion hĂ€r, tills jag flyttar till större lya, dĂ€r jag fĂ„r plats med alla andra saker. Om nĂ„gon undrar varför det ser sĂ„ stökigt ut, trots att jag pĂ„pekar att jag stĂ€dat skulle jag tro det beror pĂ„ att jag har sĂ„ sjukt mycket saker, och inte tillrĂ€ckligt stort studiorum...Ă€nnu. đ NĂ„vĂ€l, over and out frĂ„n en mycket glad idf!!!! đ Redigerat 23 maj 2008 av IDF Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 1600bordet Àr modulÀrt, stort, snyggt, brunt, vÀlljudande, och lÀttare att hitta reservdelar till. Mmm, rÀtt fÀrg! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 maj 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 6 maj 2008 1600bordet Ă€r modulĂ€rt, stort, snyggt, brunt, vĂ€lljudande, och lĂ€ttare att hitta reservdelar till. Mmm, rĂ€tt fĂ€rg! som tusan! đ panelerna pĂ„ sidorna Ă€r Ă€ven de bruna, fast nĂ€stan körsbĂ€rstrĂ€likt. satans snyggt! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Med ett sĂ„nt mixerbord behöver man verkligen en större lĂ€genhet. Bra anledning att byta upp sig đ . Ăgongodis att se ett sĂ„nt mixerbord đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 maj 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 6 maj 2008 Med ett sĂ„nt mixerbord behöver man verkligen en större lĂ€genhet. Bra anledning att byta upp sig đ . Ăgongodis att se ett sĂ„nt mixerbord đź hehe, visst en större lya vore inte helt fel! men som det ser ut nu med hur regeringen planerar för framtiden med hyresrĂ€tter och kostnaden för dessa, sĂ„ ligger vi nog lĂ„gt pĂ„ bostadsfronten iallafall ett Ă„r framöver. men sen Ă€r min utbildning fĂ€rdig, och dĂ„ blir det nog nĂ„n annanstans! visst Ă€r den vacker!! đź Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
osiris Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 IDF, Ă€r det inte dags att du startar en sĂ„n "Senaste prylen/prylarna"-trĂ„d.. sĂ„ vi kan ha allt dregglande pĂ„ ett och samma stĂ€lle? đź Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
sixties Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Grattis! alltid kul med nya grejer. men strunta i lÀgenheterna och kolla after nÄtt hus i stÀllet, dÄ stör man inte grannarna lika lÀtt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 haha...nĂ€r jag lĂ€ste inlĂ€gget frĂ„n början sĂ„ kom jag pĂ„ mig sjĂ€lv ha stor likheter med en viss Homer Simpson nĂ€r jag kom ner med ögon till bilden med soundcraftbordet đź "Hands on" Ă€r alltid kul att pilla med, tror du kommer fĂ„ en underbar sommar IDF, inomhus! //Anders Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Grattis! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Mmm, kom pĂ„ en sak nĂ€r jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet. Och att ha EQ lĂ€ngst ned pĂ„ regeln, varför sĂ€tter mixerbordsfabrikanterna sendarna lĂ€ngst ned? Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Och det Àr vÀl gott om plats för fingrarna mellan pottarna pÄ bordet misstÀnker jag... och inte som vissa nya bord som verkar vara gjorda för folk med kleptomani (med smÄ hÀnder som smiter lÀtt och snabbt in i trÄnga skrymslen menar jag) eller skall skötas med pincett... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Mmm, kom pĂ„ en sak nĂ€r jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet. Och att ha EQ lĂ€ngst ned pĂ„ regeln, varför sĂ€tter mixerbordsfabrikanterna sendarna lĂ€ngst ned? Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet đ I mitten? Subbarna ligger ju till höger och alla kanaler till vĂ€nster (vita reglar) vad jag kan se? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Ăr det jag som ser illa eller Ă€r det inbyggd patchbay i bordet? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Mmm, kom pĂ„ en sak nĂ€r jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet. Och att ha EQ lĂ€ngst ned pĂ„ regeln, varför sĂ€tter mixerbordsfabrikanterna sendarna lĂ€ngst ned? Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet đ I mitten? Subbarna ligger ju till höger och alla kanaler till vĂ€nster (vita reglar) vad jag kan se? Helt riktigt, jag kom bara pĂ„ att jag gillar nĂ€r det ligger i mitten.... đ Fick en flashback liksom, ber om ursĂ€kt att jag totalt tappade trĂ„den đ Sorry om jag förvirrade alla. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
eterno Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Grattis! Nu Ă€r det "bara" studio lokal som saknas đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Förresten, Àr det hÀr ett inlinebord? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Du har en Series 1600 Producer, bord med Patch bay heter producer... coolt! Du har vĂ€l 8 sendar pĂ„ inputmodulen sĂ„ monitormixar lĂ€r vĂ€l inte bli nĂ„gra problem nĂ€r du skall tracka poporkestrar... Ăr inputmodulerna mono eller finns det stereomoduler i ditt bord? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 maj 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 7 maj 2008 Jistanes va mĂ„nga svar. đ ska försöka svara sĂ„ mycket jag kan. först och frĂ€mst - tack för allas gratulerande! jag Ă€r jĂ€wligt glad över bordet, vaknade vid nio idag, och stod o borstade tĂ€nderna och sĂ„g pĂ„ bordet med kĂ€rlek i blick! sen var jag tvungen o springa ivĂ€g till campus för en gĂ„ngs skull. planering för en kurs, dĂ€r vi ska spela in norrköpings symfoniorkester, vilket ska bli skitskoj det med! nĂ„vĂ€l, svar nu dĂ„. automation? jo, bordet har en VCA-automation som styrs via MIDI, dock inga motoriserade reglar, men jag hade tankar pĂ„ att köpa 4 st. behringer kontrollers, vilka jag tar hela motorn frĂ„n och sĂ€tter i bordet, men det blir dyrt och omstĂ€ndigt, sĂ„ jag kommer nog anvĂ€nda bordet helanalogt tillsammans med ADATbrygga och DATbrygga mot Pro tools och Revox Pr99:orna som jag köpt nyligen! Mitt gigantiska rack till höger kommer Ă„ka helt, sĂ„ om nĂ„n Ă€r sugen Ă€r det bara att hojta. IstĂ€llet kommer jag ha tvĂ„ stycken 2x10HE rack vid varsin sida om bordet. Bordet Ă€r byggt, sĂ„ att inlinereglar kan placeras brevid mainreglarna pĂ„ MONO-stripparna. tvĂ„ svar i en mening. inte illa.. đ de 8 bussarna Ă€r sjĂ€lvklart stereo, men det Ă€r annars 24 monostrippar dĂ„ som sagt. idag efter lunchen kommer en god vĂ€n och hjĂ€lper mig upp med bordet pĂ„ stĂ€llningen, sen Ă€r det skruvande som gĂ€ller för eftermiddagen. alla stripparna sitter aningen provisoriskt, sĂ„ jag ska gĂ„ till classe o och handla svarta skruv med plastbrickor, sĂ„ att allt sitter fast ordentligt. sen ska alla kanaler ut ur bordet, rengöras, recappas och sĂ€ttas tillbaks. sist ska jag rengöra jackvĂ€xeln, och det Ă€r runt 100talet patchpunkter med Bantam, sĂ„ jag ska köpa pĂ„ mig ett gĂ€ng Bantamkablar, vilket Ă€r synd att de Ă€r sĂ„ sjukt dyra. Jo, det Ă€r en producer, vilket helt enkelt Ă€r för att det Ă€r ett studiobord. Detta bord finns i tre varianter, 16- 24- och 32kanalers versioner, varav 24varianten Ă€r den enda med jackvĂ€xel. och jag Ă€r vĂ€ldigt glad att jag slipper bygga en fet möbel till mitt gamla bord, eftersom det hade fan kostat mer Ă€n vad det kommer att göra att recappa bordet sjĂ€lv. đ idag blir det en rensning av racket och nĂ€tdelen ska in, sen sĂ„ tar jag tag i multikablaget, vilket Ă€r tele-siemensdon. om ni kĂ€nner nĂ„gon som har siemensdon till salu, be dem maila mig: jonas.wijk@idfproductions.se Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 mycket mecka Ä lite recca ett tag framöver dÄ? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 maj 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 7 maj 2008 mycket mecka Ă„ lite recca ett tag framöver dĂ„? som tusan! det kommer bli skoj. efter typ 12 kanaler kommer jag nog vara ganska trött pĂ„ recappande.. đ vilken tur att jag har ett helvetes tĂ„lamod. borrade upp för ett fĂ€ste i min 16" kagge (pearlupphĂ€ngning för jungle-adapter) som syns lĂ€ngst upp i trĂ„den, och rĂ„kade lĂ„ta bli att tĂ€nka, sĂ„ hĂ„let kom pĂ„ fle sida. sĂ„ jag ska plugga igen alla uppborrade hĂ„l och klĂ€ om med nĂ„got snyggt wrap. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tordA Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 đđ vi fĂ„r gĂ„ ihop nĂ„gra stycken och köpa en hangar modell XxXxXLL đ fast efter nĂ„got Ă„r sĂ„ klagar alla över för lite plats... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 maj 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 12 maj 2008 Nu Ă€r det dags för en liten uppdatering. för att inte belasta forumet galet mycket, sĂ„ lĂ€nkar jag istĂ€llet.. plus lite text. kastade ihop det pĂ„ 2 minuter sĂ„ försök att inte klaga pĂ„ "design" đł http://www.idfproductions.se/pics/soundcraft/bilder2.html Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
filip_a Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 Jag har ett likadant mixerbord och dessa bord lĂ„ter underbart đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 köpa antikt i dessa tider? Jag skojar , jag skojar....... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 maj 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 13 maj 2008 köpa antikt i dessa tider? Jag skojar , jag skojar....... đ det Ă€r min pension förstĂ„r du! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.