Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har testat att andvända Cubase SX3 och har då kört Kontakt 1 med trumsamplingar för trumljud. Allt funkar bra utom om jag andvänder eq:n i Cubase på spåret med trumljudet och boostar på 800 Hz, då blir det nån form att rundgång som låter fruktansvärt och högt, de övriga frekvenser kan man öka utan att få rundgång. Vis rundgång räcker det att dra ner eq:n på 800 Hz till 0 så försvinner rundgången. Rundgången kommer ett litet tag efter att man släpp tangenten på midikeyboaren eller att låten slutat. Jag kan alltså inte öka värdet på 800 Hz för att förändra ljudet utan får minska de andra frekvenserna istället, testade även att köra en Cakewalk eq som en insert och det blev ett liknande fenomen om jag ökade på 800 Hz. Nån som har tips på vad som gör rundgången?

Annons
Postat

Tänkte ev på nån form av självoscillering i EQn, men det borde kräva mycket extrema inställningar och inte uppstå i bara ett visst frekvensområde.

Postat

Nej, Inga effekter eller annat än eq:n är på då jag för problemet. Har även testat att dra ner volymen i Kontakt men rundgången kommer ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.