Jump to content
Annons

USB mic

Recommended Posts

masterA (oregistrerad)
Postat

Hej var inne på halmens musikaffär på nätet idag och jag hittade en väldigt snygg usb mic, nu undrar jag, skulle den funka om man koppla den till datorn och man använder linux (ubuntu)

Annons
Postat

Problemet med de flesta USB-mikrofonerna är att de även fungerar som ljudkort men sällan har några utgångar. I OSX kan man vanligtvis lägga ihop flera ljudkort till ett och på så sätt använda utgångarna från det interna ljudkortet. Det kan man däremot mig veterligen inte göra i Windows. Hur det fungerar i Linux vet jag faktiskt inte men det är ju svårt att spela in om man inte hör resten av musiken.

Postat

Om du tänkt använda micken för musikskapande ändamål så kommer det flästa på detta forum (inklusive undertäcknad) att rekomendera dig att byta upp dig till en vanlig kondensatormic och preamp alternativt ljudkort med innbyggd preamp. Om du bara ska podcasta så kommer den säkert att funka.

masterA (oregistrerad)
Postat

okej tack så mycket, men problem e att jag har en preamp firefly och en sång mic, sm58 , men linux stödjer inte det.

that's the problem:P

Postat
okej tack så mycket, men problem e att jag har en preamp firefly och en sång mic, sm58 , men linux stödjer inte det.

that's the problem:P

Fel. Preamp och sångmik har inget som helst med Linux att göra.

Du har kopplat preampen till ett datorljudkort som inte fungerar med Linux. En helt annan nivå.

USB-mikrofon lär snarare göra saken ännu mer problematisk så glöm USB-mik.

Du behöver alltså ett ljudkort som fungerar med Ubuntu. Vilket ljudkort är det du har/som du inte får att fungera?

Har du inga andra krav på ljudkortet än att kunna spela in en sångmik?

masterA (oregistrerad)
Postat

jag kopplar preampen via firewire host controller som jag stoppar in i min laptop, det står i hardware information att datorn har hittat allt, men när jag ska försöka spela in i ubuntu studio ( har testat med audocity och ardour) så funkar det inte...:S

nä har inga andra krav på preampen än att kunna spela in, mitt standard ljudkort använder jag inte.

masterA (oregistrerad)
Postat

okej tack så mkt...🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.