Jump to content
Annons

Hjälp med att hitta asiatiska ljud


Vassago

Recommended Posts

Tjo alla glada.

Jag tänkte hjälpa ett par kompisar med att göra lite bakgrundmusik till ett datorspel de håller på att göra, baserat på en populär japansk tecknat serie vid namn Naruto. Jag har lyssnat in mig på kompositören, och överlag skulle jag säga att man nog skulle kunna kopiera väldigt mycket av hans stil hyfsat bra, förutom ett par ljud som jag inte har någon aning om hur man skulle få fram. Detta rör sig om en shakuhachiflöjt som inte låter så mjäkig som de brukar göra (möjligtvis så har de spelat in live, men tror att det rör sig om en mjukvaruflöjt), samt ett stränginstrument av typen 'shamisen'.

Så min fråga till alla som kan och vill hjälpa är hur ni skulle kunna tänka er att man skulle gå tillväga om man skulle försöka få till dessa ljud?

Ljudexempel: Toshiro Masuda - The raising fighting spirit

0:21 - 0:49 Shakuhachi

0:49 - 1:02 Shamisen

1:03 - 1:15 Mer shakuhachi

Utrustning:

Pro tools LE 7.3, grundutförande

Reason 4, grundutförande + något trumpaket

Digi 003

iMac

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du snuskigt rik (nja, det behöver du iofs inte vara) eller är intresserad av andra världsdelars instrument kan jag rekommendera pluggen RA. Den bygger på samplingar från olika geografiska områden tex orienten, borte asien, indien osv. Varje sådan "rubrik" är sedan indelad i stränginstrument, blås, slaginstrument etc. Mycket användbar då du exembelvis tillochmed kan ställa in hur mycket "flutter" du vill ha på en flöjt eller hur hårt du vill benda på en sitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du snuskigt rik (nja, det behöver du iofs inte vara) eller är intresserad av andra världsdelars instrument kan jag rekommendera pluggen RA. Den bygger på samplingar från olika geografiska områden tex orienten, borte asien, indien osv. Varje sådan "rubrik" är sedan indelad i stränginstrument, blås, slaginstrument etc. Mycket användbar då du exembelvis tillochmed kan ställa in hur mycket "flutter" du vill ha på en flöjt eller hur hårt du vill benda på en sitar.

Tyvvär så är jag en fattig student, och sponsring är inget val för dem, men tack så mycket för rekommendationen! Hade varit en utmärkt lösning antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta i Reason avd här på Forumet, där finns det länkar till Soundfonts som är gratis. SF's kan du importera i Reason's NNXT. Eller sök via Google. Både instrumenten finns som gratis SF's.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra om de är bra gjorda, dåliga ifall de är dåligt gjorda.

:-)

Som samplingar brukar vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...