UlfN (oregistrerad) Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 (redigerat) Hej! Det är nu dags att uppgradera min hemmastudio med en ny PC. Tänkte även skaffa mig en riktigt bra mjukvara till densamma. Jag arbetar med telefon intervjuer av artister, som jag sedan redigerar och mixar med musik in en mjukvarumixer. Använder även Sony Sound Forge 8.0 för redigering. Först tänkte jag skalla mig en extern digital hårdvaumixer (typ Behringer) men känner samtidigt att alla mina behov skulle kunna lösas i ett mjukvaruprogram/virtuell mixer. Jag vill kunna lägga min röst på en kanal, den jag intervjuar på en annan, samt kunna lägga musik/ljud på ytterligare några kanaler. Redigera/mixa helt efter önskemål. En amerikansk kollega till mig använder sig av Pro Tools (kanske bara finns för Mac? Jag arbetar i PC) Andra program är Cubase eller varför inte Sony Sound Forge som jag redan idag använder till enklare redigering av så kallade "voice drops" (röst jingle från artisterna). Idag använder jag också Edirol UA-4FX externt USB ljudkort samt en Behringer Xenyx 802 mikrofonförstärkare samt en så kallad telefonhybrid (EA 803) En äldre modell för att spela in telefonsamtalen i datorn genom Sound Forge. Vad skulle ni rekommendera mig för mjukvara? Det behöver kanske inte kosta mer än 3000:-. Finns det dessutom möjlighet att lägga till lite ljudeffekter i mjukvaran är detta enbart ett plus. Kanske lite rörigt och ostrukturerat, men jag är mer musik journalist än tekniker 😆 Tack på förhand! Mvh Ulf Redigerat 5 maj 2008 av UlfN
DieHard (oregistrerad) Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Hej! Det är nu dags att uppgradera min hemmastudio med en ny PC. Tänkte även skaffa mig en riktigt bra mjukvara till densamma. Jag arbetar med telefon intervjuer av artister, som jag sedan redigerar och mixar med musik in en mjukvarumixer. Använder även Sony Sound Forge 8.0 för redigering. Först tänkte jag skalla mig en extern digital hårdvaumixer (typ Behringer) men känner samtidigt att alla mina behov skulle kunna lösas i ett mjukvaruprogram/virtuell mixer. Jag vill kunna lägga min röst på en kanal, den jag intervjuar på en annan, samt kunna lägga musik/ljud på ytterligare några kanaler. Redigera/mixa helt efter önskemål. En amerikansk kollega till mig använder sig av Pro Tools (kanske bara finns för Mac? Jag arbetar i PC) Andra program är Cubase eller varför inte Sony Sound Forge som jag redan idag använder till enklare redigering av så kallade "voice drops" (röst jingle från artisterna). Idag använder jag också Edirol UA-4FX externt USB ljudkort samt en Behringer Xenyx 802 mikrofonförstärkare samt en så kallad telefonhybrid (EA 803) En äldre modell för att spela in telefonsamtalen i datorn genom Sound Forge. Vad skulle ni rekommendera mig för mjukvara? Det behöver kanske inte kosta mer än 3000:-. Finns det dessutom möjlighet att lägga till lite ljudeffekter i mjukvaran är detta enbart ett plus. Kanske lite rörigt och ostrukturerat, men jag är mer musik journalist än tekniker 😆 Tack på förhand! Mvh Ulf Jodå PT finns för pc med och för även under 3000 lakan. www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2_mini.htm
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.