Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, nu är det dags att utöka studion lite, denna gång med ny mikrofon. Jag är ute efter bra kvalitet för lite pengar.

Har kikat lite på "JJlabs BMC2" och "TSM MT103". Kommer förmodligen köpa "TC Electronic Desktop Konnekt 6" som ljudkort, och det någon som har någonting att säga om denna, skulle det uppskattas. Eftersom jag inte vet särskilt mycket om sånt här.

Är även lite inne på JJlabs USB-mick, då jag inte behöver någon mikrofon förstärkare (vad jag vet). Håller dom samma klass som en kondensatormick i samma prisklass?

Om ni har något annat tips på mikrofon, bara skriv! Att tilläggas är att micken i stort sett bara kommer att användas till sång, självklart i den elektroniska genren. 😐

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Finns det någon speciell baktanke att du valt ut stormembransmikrofoner?

Jag menar, schyssta sångmikrofoner måste inte vara stormembranare ala rakapparat. 😐

Vill du ha en stormembranare finns även populära modeller som Studio Projects B1, ADK Hamburg eller ADK Vienna 😉

En dynamisk mik (t ex BeyerDynamic TGX-60) kan leverera otroligt bra ljud också. 🙂

Vissa "småmembrans"-kondensatormikar fungerar bra på sång. Själv har jag både Röde NT3 och M3 till sång hemma.

USB-mik ser jag ingen anledning till. Jag skulle inte använda en USB-mik till en PC iaf. 😲

Att "slippa mikförstärkare" är inget argument. Du får inbyggd mikförstärkare i TC Konnekt6 så det har ingen betydelse.

Redigerat av Linus
Postat

Läs här innan du överväger en USB-mic: https://www.studio.se/index.php?showtopic=51497

I övrigt kan du gärna gå till min testsite och hämta smakprov på hur ett antal olika micar kan låta - så kan du få lite hum om vad som skiljer dem åt, så det blir lite lättare att bestämma...

Min favorit i den prisklassen är Studio Projects B1 - men det är ju alltid en smaksak med vad man gillar.

Postat (redigerat)

Okej, har hört om Studio Projects innan. Kollade på Emusic, och var nöjd med priset. Någon som testat Konnekt 6?

Är den värd pengarna?

Redigerat av Munkie
  • 4 veckor senare...
ericsson91 (oregistrerad)
Postat

ADK A-51e superbra mick för 999kr på musibörsen!

Postat

Vad du än väljer så ska du testa före köp. Framförallt om du ska använda den till sång då ingen kan veta vad som passar din röst bäst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.