Matthew L Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Är det någon som vet vad det blir för väder nu tll helgen?Det ska visst bli riktigt hett, så man borde införskaffa en laptop och ta med studion ut 🙂 Ja, jag hörde också det. Fast väderprognoser kan ju vara så vilseledande. Jag minns ett år, om det var 2004, när endast 5% av prognoserna stämde in. Där stod man på beachen en tidig morgon, med badboll, snorkel och öl, och såg de mörka molnen i horisonten som strax skulle explodera i ett helvetes oväder. Alltmedan vädergubbarna/-kärringarna hade lovat årets soligaste och varmaste dag... Edit: ett mycket pinsamt stavfel. än så länge bådar deet gott för finväder till helgen!! temperaturen här i stan är idag 20 grader. i helgen skulle det bli 25 jädrans sommarvarma grader! bara till att hoppas på att det faktiskt blir så med. då blir det en schysst helg i gräset! Ska du lämna ditt stackars bord ensamt inne? 😆
Valle Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Jo! Det tycker jag visst det!...men som i så mycket annat talangTalang? Hmm... en av mina mest "framgångsrika" låtar skrev — förlåt, komponerade — jag musiken till när jag var full, och författade texten med hjälp av penna, papper, en ordbok och en dartpil... Ergo: fantasi, slump och tur. [../..] Men å andra sidan är jag ju inte McCartney heller, och det ska gudarna veta!om du tänker efter så tycker du nog inte det egentligeniaf inte om du sträcker dig längre än ner till din egen navel 😉 Nä, i och för sig... men vilka världsliga erfarenheter har du att dela med dig då? 😉
Anders F Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Är det någon som vet vad det blir för väder nu tll helgen?Det ska visst bli riktigt hett, så man borde införskaffa en laptop och ta med studion ut 😉 Ja, jag hörde också det. Fast väderprognoser kan ju vara så vilseledande. Jag minns ett år, om det var 2004, när endast 5% av prognoserna stämde in. Där stod man på beachen en tidig morgon, med badboll, snorkel och öl, och såg de mörka molnen i horisonten som strax skulle explodera i ett helvetes oväder. Alltmedan vädergubbarna/-kärringarna hade lovat årets soligaste och varmaste dag... Edit: ett mycket pinsamt stavfel. än så länge bådar deet gott för finväder till helgen!! temperaturen här i stan är idag 20 grader. i helgen skulle det bli 25 jädrans sommarvarma grader! bara till att hoppas på att det faktiskt blir så med. då blir det en schysst helg i gräset! hm..jag har och kommer aldrig kunna njuta av den första sommarvärmen som kommer, j-vla pollenallergi. Skitsvårt att sitta och mixa nu när ögonen rinner och jag knappt ser vilken knapp jag vrider på 😉 Jag hoppas på lite smått regn helt enkelt! Så därför kan ni räkna med värsta solen och värmen.
IDF Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Är det någon som vet vad det blir för väder nu tll helgen?Det ska visst bli riktigt hett, så man borde införskaffa en laptop och ta med studion ut 🙂 Ja, jag hörde också det. Fast väderprognoser kan ju vara så vilseledande. Jag minns ett år, om det var 2004, när endast 5% av prognoserna stämde in. Där stod man på beachen en tidig morgon, med badboll, snorkel och öl, och såg de mörka molnen i horisonten som strax skulle explodera i ett helvetes oväder. Alltmedan vädergubbarna/-kärringarna hade lovat årets soligaste och varmaste dag... Edit: ett mycket pinsamt stavfel. än så länge bådar deet gott för finväder till helgen!! temperaturen här i stan är idag 20 grader. i helgen skulle det bli 25 jädrans sommarvarma grader! bara till att hoppas på att det faktiskt blir så med. då blir det en schysst helg i gräset! Ska du lämna ditt stackars bord ensamt inne? 🙂 ingen risk.. 😉 sitter o gör iordning i studion nu faktiskt.. upptäckte att mitt stereosteg som jag använt för monolyssning var paj, så jag öppnade upp och började felsöka med multimeter, och självklart antar jag det värsta, men det visade sig vara en säkring som gått bara.. 😉 så nu ska jag leta rätt på en ny säkring och sen gå o sova lite. fick fö. upp bordet på benställningen idag, och det står så jävla bra!! 🙂
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? *asgarv* King of irony... Haha! 🙂 (Hoppas ni förstår att det inte är så 🙂 )!!
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument?? Vad är poängen och nöjet att åka med i en ferrarri om man inte har körkort? 🙂 Självklart kan det vara roligt att göra musik fast man inte behärskar något instrument i praktiken. Du kanske inte tycker detta men du måste förstå att andra kan tycka det. ...enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik! Så det är först när man kan spela ett intrument som musiken man gör är godtagbar? 🙂 Visst underlättar det markant att göra musik när man kan spela ett instrument och det är ofta lättare ju fler instrument man kan, vilket är en helt annan sak och det kanske var detta du var ute efter egentligen? Vill inte alls göra något påhopp utan bara reda ut dessa argumentationer från din sida. Tycker tråden spårade ut för längesedan och kanske skall man återgå till ämnet igen. 🙂 Mvh Memphis Jepp så är det!! Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen! Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!! Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem! Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)... Synd om er 😉 Vad jag hört så kan Axwell inte spela nåt instrument alls. Och han är en av sverigest största houseproducenter. Houseproducenter?? Men nu pratar jag om kompositörer vilka enligt mig skall kunna traktera nåt instrument (INTE ATT DE MÅSTE VARA SUPERDUKTIGA INSTRUMENTALISTER)! Som producent behöver du varken kunna spela eller förstå dig på ljudteknik!
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? Haha, så djävla awesome! 🙂 2 st!! Mobbing 🙂🙂 😉
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? *asgarv* King of irony... Haha, så djävla awesome! 🙂 Jag antar att man måste vara riktiga "buddies" för att reagera med *asgarv* och förundran ("awesome") över ett sånt inlägg. Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Men det är inte mer roligt/ironiskt/träffande etc än andra inlägg överlag — i all synnerhet med tanke på inläggets författare. Förövrigt så tycker jag att komponerande i sig inte har så mycket med kunnande att göra — det handlar nästan alltid om slump och/eller tur. 🙂
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Insåg just att forumets just nu största flamer har medlemsnummer 451.Ursäkta ett okonstruktivt inlägg, men jag tyckte att det var kul. http://en.wikipedia.org/wiki/Farenheit_451 hmmm! 3 stycken..
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Tror inte att jag vill blandas in, men ok! 🙂 Jag tror att som icke-musiker har man inte samma förutsättningar att förstå ett instruments funktion, eller tonernas funktion i ackord som helhet. Detta talar för att man borde vara musiker för att komponera, men utesluter inte motsatsen. Jag skulle råda en person som vill komponera att lära sig bruksgitarr / piano för att lättare förstå sammanhanget i ackordbyggnad och arrangemangen. ..och HÄR borde väl tråden ta slut? Det var väl ungefär så som jag menade! (Undrar om han oxå blir påhoppad av Olsberg, Majken och deras lakejer?) 🙂
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!För att kunna skriva musik måste man vara musiker! Fredrik Karlsson - du är nog en av de mest inskränkta människor jag hört talas om. Var har du hört talats om mig någonstans?
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Gick Fredrik och gömde sig? Borde väl gömt mig men nej jag har varit bortrest!
Demonproducenten Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Nä, i och för sig... men vilka världsliga erfarenheter har du att dela med dig då? 🙂 att somliga har det å andra inte den som har talang kan välja att träna sig till att bli än bättre den som tränar mycket kan inte välja sin talang den som förlitar sig på tur vinner ibland på lotto 🙂
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? *asgarv* King of irony... Haha, så djävla awesome! 😛 Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Måste bara klargöra en sak! Träffande? Lyssnar inte speciellt på någon av artisterna! MEN "Får endast framföras av vita män"?? Är jag rasist enligt Nattvandraren? Flera här på Forumet "Hejar" ju på detta påstående som faktiskt om man skall hårddra det lite är förtal! OK jag tål detta men kändes lite konstigt när jag läste genom allt en gång till..
android Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Jag tror att som icke-musiker har man inte samma förutsättningar att förstå ett instruments funktion, eller tonernas funktion i ackord som helhet. Detta talar för att man borde vara musiker för att komponera, men utesluter inte motsatsen. Jag skulle råda en person som vill komponera att lära sig bruksgitarr / piano för att lättare förstå sammanhanget i ackordbyggnad och arrangemangen. Det var väl ungefär så som jag menade! Fast ursprungsfrågan/påståendet var väl att om man inte hade brukskunskaper i något instrument så kunde man inte vara musiker/kompositör! Och där har du alldeles bestämt fel! -Känner folk med skivkontrakt som skriver grymma låtar trots att deras instrumentkunskaper bara består i att kunna sjunga och "knappa" in melodier på klaviatur med pekfingrarna. För varför skulle man behöva kunna ackord och sånt för att kunna arra upp en låt? Är man bara tillräckligt musikalisk behöver man inte alls veta att de toner man spelar tillsammans bildar ett visst ackord eller att ackordföljden man just satt ihop är enligt kvintcirkeln. Låter det bra så låter det bra!
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Jag tror att som icke-musiker har man inte samma förutsättningar att förstå ett instruments funktion, eller tonernas funktion i ackord som helhet. Detta talar för att man borde vara musiker för att komponera, men utesluter inte motsatsen. Jag skulle råda en person som vill komponera att lära sig bruksgitarr / piano för att lättare förstå sammanhanget i ackordbyggnad och arrangemangen. Det var väl ungefär så som jag menade! -Känner folk med skivkontrakt som skriver grymma låtar trots att deras instrumentkunskaper bara består i att kunna sjunga och "knappa" in melodier på klaviatur med pekfingrarna Vilka tänker du då på?
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Antagligen mitt sista inlägg i tråden... Förstår inte vart du vill komma men Dan Hartman var ju keyboardist och lirade tillsammans med Edgar Winter?
android Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 -Känner folk med skivkontrakt som skriver grymma låtar trots att deras instrumentkunskaper bara består i att kunna sjunga och "knappa" in melodier på klaviatur med pekfingrarna Vilka tänker du då på? Det är inga "kändisar", så du vet säkert inte vilka det är. Men de är iallafall tillräckligt duktiga för att folk inom (pop)musikbranchen ska satsa pengar på dem... 😛
Valle Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? *asgarv* King of irony... Haha, så djävla awesome! 😉 Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Måste bara klargöra en sak! Träffande? Lyssnar inte speciellt på någon av artisterna! MEN "Får endast framföras av vita män"?? Är jag rasist enligt Nattvandraren? Flera här på Forumet "Hejar" ju på detta påstående som faktiskt om man skall hårddra det lite är förtal! OK jag tål detta men kändes lite konstigt när jag läste genom allt en gång till.. Kunde inte undgå det faktum att du undvek bekräfta/dementera "två gitarrer per sättning är ett minimum"... 😉
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? *asgarv* King of irony... Haha, så djävla awesome! 😉 Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Måste bara klargöra en sak! Träffande? Lyssnar inte speciellt på någon av artisterna! MEN "Får endast framföras av vita män"?? Är jag rasist enligt Nattvandraren? Flera här på Forumet "Hejar" ju på detta påstående som faktiskt om man skall hårddra det lite är förtal! OK jag tål detta men kändes lite konstigt när jag läste genom allt en gång till.. Kunde inte undgå det faktum att du undvek bekräfta/dementera "två gitarrer per sättning är ett minimum"... 😉 Haha! Nja behöver inte vara nån gitarr!
tbruce Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Houseproducenter?? Men nu pratar jag om kompositörer vilka enligt mig skall kunna traktera nåt instrument (INTE ATT DE MÅSTE VARA SUPERDUKTIGA INSTRUMENTALISTER)! Som producent behöver du varken kunna spela eller förstå dig på ljudteknik! 😄 Njaaa... tycker nog det är viktigare att en producent kan spela lite än att en kompositör kan det...
jarlo Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument?? Vad är poängen och nöjet att åka med i en ferrarri om man inte har körkort? 😛 Självklart kan det vara roligt att göra musik fast man inte behärskar något instrument i praktiken. Du kanske inte tycker detta men du måste förstå att andra kan tycka det. ...enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik! Så det är först när man kan spela ett intrument som musiken man gör är godtagbar? 😄 Visst underlättar det markant att göra musik när man kan spela ett instrument och det är ofta lättare ju fler instrument man kan, vilket är en helt annan sak och det kanske var detta du var ute efter egentligen? Vill inte alls göra något påhopp utan bara reda ut dessa argumentationer från din sida. Tycker tråden spårade ut för längesedan och kanske skall man återgå till ämnet igen. 😄 Mvh Memphis Jepp så är det!! Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen! Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!! Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem! Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)... Synd om er 🙂 Vad jag hört så kan Axwell inte spela nåt instrument alls. Och han är en av sverigest största houseproducenter. Houseproducenter?? Men nu pratar jag om kompositörer vilka enligt mig skall kunna traktera nåt instrument (INTE ATT DE MÅSTE VARA SUPERDUKTIGA INSTRUMENTALISTER)! Som producent behöver du varken kunna spela eller förstå dig på ljudteknik! Jag vet inte hur du definierar kompositör, men det jag ville komma fram till var att det går alldeles utmärkt att göra en massa låtar från idé till färdig mix och lyckas sjuhelsikes bra - utan att kunna spela ett instrument.
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument?? Vad är poängen och nöjet att åka med i en ferrarri om man inte har körkort? 😛 Självklart kan det vara roligt att göra musik fast man inte behärskar något instrument i praktiken. Du kanske inte tycker detta men du måste förstå att andra kan tycka det. ...enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik! Så det är först när man kan spela ett intrument som musiken man gör är godtagbar? 😄 Visst underlättar det markant att göra musik när man kan spela ett instrument och det är ofta lättare ju fler instrument man kan, vilket är en helt annan sak och det kanske var detta du var ute efter egentligen? Vill inte alls göra något påhopp utan bara reda ut dessa argumentationer från din sida. Tycker tråden spårade ut för längesedan och kanske skall man återgå till ämnet igen. 😄 Mvh Memphis Jepp så är det!! Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen! Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!! Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem! Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)... Synd om er 🙂 Vad jag hört så kan Axwell inte spela nåt instrument alls. Och han är en av sverigest största houseproducenter. Houseproducenter?? Men nu pratar jag om kompositörer vilka enligt mig skall kunna traktera nåt instrument (INTE ATT DE MÅSTE VARA SUPERDUKTIGA INSTRUMENTALISTER)! Som producent behöver du varken kunna spela eller förstå dig på ljudteknik! Jag vet inte hur du definierar kompositör, men det jag ville komma fram till var att det går alldeles utmärkt att göra en massa låtar från idé till färdig mix och lyckas sjuhelsikes bra - utan att kunna spela ett instrument. Kompositören är den som skriver musiken! Producenten är publikens öra plus att denne är den som förlikar mellan artist och finansiär (skivbolag)!
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Houseproducenter?? Men nu pratar jag om kompositörer vilka enligt mig skall kunna traktera nåt instrument (INTE ATT DE MÅSTE VARA SUPERDUKTIGA INSTRUMENTALISTER)! Som producent behöver du varken kunna spela eller förstå dig på ljudteknik! 😄 Njaaa... tycker nog det är viktigare att en producent kan spela lite än att en kompositör kan det... Skall producenten spela en liten truddelutt för skivbolagsbossen när han förhandlar om bandet skall få använda en kör till inspelningen och få kören att ingå i skivbolagets budget för just denna produktion?
Multiband Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 (redigerat) Nu har ju tråden blivit ofantlig så kanske upprepar. Men jag har svårt att förstå att det blir en debatt. Musiker borde vara en person som tycker sig höra ett samband i det han spelar. Kompositör är någon som skapar ett form av verk som denne tycker har ett välljudande samband. Och det är ju betraktaren (i det här fallet den med öronen) själv som avgör vad som låter välljudande. Så kontentan borde vara: Plinkar du på något instrument och tycker att det låter bra så är du måhända en väldigt oerfaren men dock en musiker. Har du gjort en komposition med detta instrument eller genom att lägga ihop andra välljudande bitar så är du en kompositör. Överdrivet: En producent har väl varken med Musiker eller Kompositör att göra? Det är väl bara ett par extra öron som får säga sin mening? Kastar man lite ägg och mjöl på en tygduk så är man en konstnär! Redigerat 8 maj 2008 av Multiband
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Överdrivet: En producent har väl varken med Musiker eller Kompositör att göra? Det är väl bara ett par extra öron som får säga sin mening? Exakt!! Producenten är publikens öra (Bland annat)!
Fredrik Karlsson Postat 8 maj 2008 Trådstartare Postat 8 maj 2008 Kastar man lite ägg och mjöl på en tygduk så är man en konstnär! Nix! Det är det som är problemet med dagens "konstnärer" (kompositörer)! Picasso blev först hantverkare och ville sedan gå djupare och då kom hans enklare verk med ett par pensel drag. Idag vill "konstnärer" bli som Picasso, de drar ett par pensel drag och tror att vi skall beundra dem för nåt en unge kan göra! SÅ!! Bli först hantverkare, sedan så kan du enkelt beskriva och framföra det vill att folk skall känna!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.