dancedancedance Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 QUOTE(nattvaktaren @ 2008-05-05, 14:59) Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker. Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? *asgarv* King of irony... Men Olsberg, kan du nån gång sluta gå off-topic, här har studios finfina moderatorer som håller uppe nivån och sorterar bort oseriösa inlägg och så kommer du och skriver sånt här 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Hum... 😎 Väldigt subjektivt. Men man måste väl vara någorlunda musikalisk för att få ihop något som påminner om musik i den benämningen att det innehåller rytm och toner. band in a box Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 (redigerat) En fråga som kanske går lite OT, men samtidigt berör är frågan: Vad är musik? Många tror att de vet vad som är musik, vilket jag inte heller påstår att de inte vet, men man märker att om man pratar med folk så har man väldigt olika uppfattningar om detta, så det är inte helt lätt att definiera vad musik är. Exempelvis: En dirigent står götaplatsen och dirigerar, men istället för "musiker" så dirigerar han knuttar på sina harley davidsons. Är knuttarna musiker? Är detta musik? Jag lägger ingen värdering i frågan utan vill egentligen bara lyfta fram hur svår frågan egentligen är och jag tror inte att en sådan här tråd leder till något då vi alla har olika uppfattningar vad som kännetecknar en: musiker Instrumentalist musik kompositör osv. Det som jag tycker mig se som kännetecknar alla är en drivkraft om att skapa något, lämna ett spår efter sig. Hur detta uppnås, ja, det är väll upp till konstnären. Redigerat 6 maj 2008 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai. Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik. Fattar ni? *asgarv* King of irony... Haha, så djävla awesome! 😎 Jag antar att man måste vara riktiga "buddies" för att reagera med *asgarv* och förundran ("awesome") över ett sånt inlägg. Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Men det är inte mer roligt/ironiskt/träffande etc än andra inlägg överlag — i all synnerhet med tanke på inläggets författare.Det uttalandet och ståndpunkten står för dig, det är uppenbart att du reagerar för att du inte tycker om inläggets författare. Jag skrattar gärna när någon är rolig, oavsett vem. Det har jag gjort förr och gör garanterat igen. Hmmm... var har du fått det ifrån — att jag "inte tycker om inläggets författare"? Jag tycker faktiskt — även om det nu kanske kommer som en chock — också att "inläggets författare" är en rolig prick. Fast bara när han är rolig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Fast bara när han är rolig... glöm inte säga till när, så vi andra vet när vi ska skratta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matthew L Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Fast bara när han är rolig... glöm inte säga till när, så vi andra vet när vi ska skratta 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Ja djävlar, den här tråden blir ju bara roligare och roligare 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Jag tycker själva frågan i sig ("måste man vara musiker för att kunna komponera") låter som den förutsätter att en "kompositör" är en sån som sitter och skriver ner ackord och melodier på ett papper och att det alltid handlar om olika stämmor för fjälter, gitarrer, pianon, sång, etc. Jag tycker musik kan vara i princip vad som helst som låter, och då behöver man absolut inte kunna spela nåt instrument för att sätta ihop stycken. Eller egentligen, det var lite off topic, vad jag egentligen menar är att det enda som behövs för att man ska kunna komponera är att man kan antingen spela ett instrument (eller använda en sequencer eller nåt) och plocka ut melodier så, eller kunna föreställa sig i huvet hur musiken ska låta, och skriva musiken på det sättet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Ja djävlar, den här tråden blir ju bara roligare och roligare 😄 Kan bara hålla med, underhållning på hög nivå. 😛 Undrar om det går till så här när Svenska Akademien diskuterar definitioner av ord som skall tas med i deras ordlista. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Fast bara när han är rolig...glöm inte säga till när, så vi andra vet när vi ska skratta 😄 Åja... En och annan lustighet från vederbörande har väl trängt igenom träsket av... eh... seriösa inlägg... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
favoritanton Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!För att kunna skriva musik måste man vara musiker! Fredrik Karlsson - du är nog en av de mest inskränkta människor jag hört talas om. Jag ska försöka förklara det här så simpelt som möjligt. I en ordbok står följande: "Musiker, beteckning på en person som, ofta yrkesmässigt, ägnar sig åt musik." För att ägna sig åt musik behöver man självfallet inte spela något instrument. Musiker är alla som skapar eller använder sig av toner och rytmer i någon form. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Förövrigt så tycker jag att komponerande i sig inte har så mycket med kunnande att göra — det handlar nästan alltid om slump och/eller tur.nej ... Jo! Det tycker jag visst det! ...men som i så mycket annat talangTalang? Hmm... en av mina mest "framgångsrika" låtar skrev — förlåt, komponerade — jag musiken till när jag var full, och författade texten med hjälp av penna, papper, en ordbok och en dartpil... Ergo: fantasi, slump och tur. Men å andra sidan är jag ju inte McCartney heller, och det ska gudarna veta! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 (redigerat) Måste man vara musiker för att kunna komponera? Nej, men det underlättar att vara musikalisk! 🙂 En kompositör kan lika gärna vissla en melodi, låta en annan person transkribera den till noter på ett papper och lämna till en musiker som spelar upp den. Kompositören skapar musik, men det är den som framför stycket som kallas musiker. 😎 Redigerat 6 maj 2008 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 (redigerat) <-- Musiker Kompositören skapar musik, men det är den som framför stycket som kallas musiker. Redigerat 6 maj 2008 av Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 <-- Musiker Kompositören skapar musik, men det är den som framför stycket som kallas musiker. 180 hp från Ackis eller 180 Gb i en låda. Tja..samma lika 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 <-- Musiker Kompositören skapar musik, men det är den som framför stycket som kallas musiker. 🙂 Dessa ljuva minnen när man kunde få en 1541:a (diskettstation) att ta olika toner genom att, som jag minns det, ställa olika hastigheter på tonarmens motor. Klart som korvspad att 1541:an var en musiker, haha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Jag skulle nog se 1541:an som instrumentet och musikern som den som knappar på C64:an för att det ska ljuda. Hmm, borde nog sampla lite oväsen från några C64-kassetter och komponera ett stycke utav. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Jag vet inte hur långt ni har hunnit här det är för mycket att läsa helt enkelt. Men om man är musiker eller ej har inget med nåt att göra överhuvudtaget i det samanhanget. En del musiker gör skitbra musik och spelar den andra gör sämre och spelar den kanske också men det händer att dom även spelar riktigt riktigt kass musik men dom lirar den som regel jäkligt bra. Ja det är rörigt det där och helt ovidkommande när det handlar om att komponera. Svar nej överhuvudtaget inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 Hej! Intressant detta som togs upp med kvantisering. Jag kvantiserar aldrig. Är jag därför mindre eller mer musiker? 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 6 maj 2008 Dela Postat 6 maj 2008 åhå..lite C-.64 nostalgi jag spelade in för några år sedan: http://www.soundclick.com/bands/page_songI...;songID=1459818 eller: http://www.soundclick.com/bands/page_songI...p;songID=822133 bara för att gå lite OT...sorry 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Är det någon som vet vad det blir för väder nu tll helgen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Är det någon som vet vad det blir för väder nu tll helgen? Det ska visst bli riktigt hett, så man borde införskaffa en laptop och ta med studion ut 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 (redigerat) Är det någon som vet vad det blir för väder nu tll helgen?Det ska visst bli riktigt hett, så man borde införskaffa en laptop och ta med studion ut 🙂 Ja, jag hörde också det. Fast väderprognoser kan ju vara så vilseledande. Jag minns ett år, om det var 2004, när endast 5% av prognoserna stämde in. Där stod man på beachen en tidig morgon, med badboll, snorkel och öl, och såg de mörka molnen i horisonten som strax skulle explodera i ett helvetes oväder. Alltmedan vädergubbarna/-kärringarna hade lovat årets soligaste och varmaste dag... Edit: ett mycket pinsamt stavfel. Redigerat 7 maj 2008 av Valle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Gick Fredrik och gömde sig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Jo! Det tycker jag visst det! ...men som i så mycket annat talangTalang? Hmm... en av mina mest "framgångsrika" låtar skrev — förlåt, komponerade — jag musiken till när jag var full, och författade texten med hjälp av penna, papper, en ordbok och en dartpil... Ergo: fantasi, slump och tur. Men å andra sidan är jag ju inte McCartney heller, och det ska gudarna veta! om du tänker efter så tycker du nog inte det egentligen iaf inte om du sträcker dig längre än ner till din egen navel 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Har micron på plats, måste kila ut och köpa lite popcorn bara. Keep it comming grabbar! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Har denna tråden spårat ur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Nej men då så trevligt, man tackar och bugar att man får surfa med på framgångsvågen. Jag ser att du har citerat mig så det syns i dina inlägg det var gulligt av dig 🙂 . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Hehehe, ursäkta on-topic: Måste man vara musiker för att kunna komponera? Njaej, men det underlättar nog. Måste man kunna spela ett visst instrument för att kunna komponera för det instrumentet? Eller för att vända på det lite halvt: Man behöver ju uppenbarligen inte "kunna komponera" för att kunna komponera. För hur många här har en ordentlig kompositörsutbildning i ryggen? Hur många av de senaste hundra årens mest namnkunniga kompositörer (i ordets vidaste bemärkelse) har/hade det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 Är det någon som vet vad det blir för väder nu tll helgen?Det ska visst bli riktigt hett, så man borde införskaffa en laptop och ta med studion ut 😆 Ja, jag hörde också det. Fast väderprognoser kan ju vara så vilseledande. Jag minns ett år, om det var 2004, när endast 5% av prognoserna stämde in. Där stod man på beachen en tidig morgon, med badboll, snorkel och öl, och såg de mörka molnen i horisonten som strax skulle explodera i ett helvetes oväder. Alltmedan vädergubbarna/-kärringarna hade lovat årets soligaste och varmaste dag... Edit: ett mycket pinsamt stavfel. än så länge bådar deet gott för finväder till helgen!! temperaturen här i stan är idag 20 grader. i helgen skulle det bli 25 jädrans sommarvarma grader! bara till att hoppas på att det faktiskt blir så med. då blir det en schysst helg i gräset! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.