dysfunctional Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Jo, jag har precis köpt en ny Macbook pro som funkar himla trevligt, givetvis behöver jag en extern hårddisk till och jag har lite funderingar kring detta. Visst är det så att man kan seriekoppla firewire-enheter?? Förlorar man nån prestanda då? Är det dumt att köra firewire-hårddisk och ljudkort på samma ingång så att säga...? Allra bäst vore ju såklart att köra hårddisk på fw800 porten och ljudkortet på den vanliga fw400, men alla fw800 hårddiskar och chassin jag sett är sinnessjukt mycket dyrare än vanliga fw400, hoppas det blir ändring på det när fw800 e lite mera "inkörd"... Jag vill helst inte köra varken hårddisk eller ljudkort på usb just för att det kan va praktiskt att spara usb-portarna till annat. Mus och tangentbord kommer gå på bluetooth givetvis 😑. Väldigt tacksam för lite synpunkter.... mvh peter
Gilbert Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Det går att (i teorin) seriekoppla 64st FW-enheter och de kommer då att dela på bandbredden men ett ljudkort och en HD brukar oftast inte leda till bekymmer. Värre vore det om du hade en Liquidmix eller Duende också.
Emil Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Firewirebussen är på totalt 800Mbit så det bästa är att koppla in en FW400-hårddisk med en sladd med FW800 i andra änden. Det kan nämligen bli konflikter om du kopplar in prylar i både FW800-porten och FW400-porten samtidigt då den totala bandbredden blir 1200MBit. Om du seriekopplar på FW400-porten använder du bara 400Mbit.
dysfunctional Postat 5 maj 2008 Trådstartare Postat 5 maj 2008 Firewirebussen är på totalt 800Mbit så det bästa är att koppla in en FW400-hårddisk med en sladd med FW800 i andra änden. Det kan nämligen bli konflikter om du kopplar in prylar i både FW800-porten och FW400-porten samtidigt då den totala bandbredden blir 1200MBit. Om du seriekopplar på FW400-porten använder du bara 400Mbit. Det var exakt den här typen av svar jag sökte, tack! 😐. Låter ju logiskt men inget jag kunde räkna ut själv. Så FW800 är alltså fullt bakåtkompatibelt med FW400 förutom kontakten som är av ny sort? Och FW400 -> FW800 sladdar kan man köpa lite varstans antar jag? mvh Peter
april second Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Det går att (i teorin) seriekoppla 64st FW-enheter och de kommer då att dela på bandbredden men ett ljudkort och en HD brukar oftast inte leda till bekymmer. Värre vore det om du hade en Liquidmix eller Duende också. Jag funderar på att skaffa en liquid mix men är lite fundersam på om det kommer att funka bra att koppla in den i firewire-bussen på min tascam fw-1884. Har en MB så jag har ju bara 1 st firewire port. Vad tror ni? Nån som provat nåt liknande? /Tomas
Implasticyde Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 (redigerat) Firewirebussen är på totalt 800Mbit så det bästa är att koppla in en FW400-hårddisk med en sladd med FW800 i andra änden. Det kan nämligen bli konflikter om du kopplar in prylar i både FW800-porten och FW400-porten samtidigt då den totala bandbredden blir 1200MBit. Om du seriekopplar på FW400-porten använder du bara 400Mbit. Det var exakt den här typen av svar jag sökte, tack! 😲. Låter ju logiskt men inget jag kunde räkna ut själv. Så FW800 är alltså fullt bakåtkompatibelt med FW400 förutom kontakten som är av ny sort? Och FW400 -> FW800 sladdar kan man köpa lite varstans antar jag? mvh Peter FW800 (1394b) och FW400 (1394a) är kompatibla med varann men som du mycket riktigt påpekar skiljer sig kontakten åt. Kanske redan är självklart men man kan aldrig kräma ur 800MBit ur en FW400 koppling. Jämför med konsten att få ett större flöde vatten att rinna genom en slang bara för att man förlänger slangen, vilket alltså inte är möjligt 😐 Finns kabel som du söker att köpa här. Var bara noga med att du köper rätt sladd (hane/hona och antalet pinnar) 😉 Redigerat 5 maj 2008 av Implasticyde
Gilbert Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Det går att (i teorin) seriekoppla 64st FW-enheter och de kommer då att dela på bandbredden men ett ljudkort och en HD brukar oftast inte leda till bekymmer. Värre vore det om du hade en Liquidmix eller Duende också. Jag funderar på att skaffa en liquid mix men är lite fundersam på om det kommer att funka bra att koppla in den i firewire-bussen på min tascam fw-1884. Har en MB så jag har ju bara 1 st firewire port. Vad tror ni? Nån som provat nåt liknande? /Tomas Så vitt jag förstått det hela så är det HDs som ställer till det om man blandar dem med LM eller liknande. http://www.focusrite.com/answerbase/article.php?id=186
dysfunctional Postat 5 maj 2008 Trådstartare Postat 5 maj 2008 Kanske redan är självklart men man kan aldrig kräma ur 800MBit ur en FW400 koppling. Jämför med konsten att få ett större flöde vatten att rinna genom en slang bara för att man förlänger slangen, vilket alltså inte är möjligt 🙂 Självklart, målet här är ju att utnyttja macbookens portar till maximum. 400mbs var borde ju räcka gott till hårddisk och ljudkort ändå 😎.
dysfunctional Postat 6 maj 2008 Trådstartare Postat 6 maj 2008 Finns kabel som du söker att köpa här. Var bara noga med att du köper rätt sladd (hane/hona och antalet pinnar) 😉 Visst är detta rätt kabel : http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=12...led#ProductTabs ? (För att koppla in en fw400 hårddisk på min mac book pro. Tycker det är lite knepigt med pinnar och olika siffror och benämningar hit å dit) 🙂
Implasticyde Postat 6 maj 2008 Postat 6 maj 2008 Finns kabel som du söker att köpa här. Var bara noga med att du köper rätt sladd (hane/hona och antalet pinnar) 😉 Visst är detta rätt kabel : http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=12...led#ProductTabs ? (För att koppla in en fw400 hårddisk på min mac book pro. Tycker det är lite knepigt med pinnar och olika siffror och benämningar hit å dit) 🙂 Sladden du hänvisar till är en FW800 till FW400 kabel så om det är vad du tänkt dig är det rätt 😄
Emil Postat 6 maj 2008 Postat 6 maj 2008 Firewirebussen är på totalt 800Mbit så det bästa är att koppla in en FW400-hårddisk med en sladd med FW800 i andra änden. Det kan nämligen bli konflikter om du kopplar in prylar i både FW800-porten och FW400-porten samtidigt då den totala bandbredden blir 1200MBit. Om du seriekopplar på FW400-porten använder du bara 400Mbit. Det var exakt den här typen av svar jag sökte, tack! 😄. Låter ju logiskt men inget jag kunde räkna ut själv. Så FW800 är alltså fullt bakåtkompatibelt med FW400 förutom kontakten som är av ny sort? Och FW400 -> FW800 sladdar kan man köpa lite varstans antar jag? mvh Peter FW800 (1394b) och FW400 (1394a) är kompatibla med varann men som du mycket riktigt påpekar skiljer sig kontakten åt. Kanske redan är självklart men man kan aldrig kräma ur 800MBit ur en FW400 koppling. Jämför med konsten att få ett större flöde vatten att rinna genom en slang bara för att man förlänger slangen, vilket alltså inte är möjligt 😎 Finns kabel som du söker att köpa här. Var bara noga med att du köper rätt sladd (hane/hona och antalet pinnar) 🙂 Tanken är att man bara ska kräma ut 400Mbit/s ur FW800-porten för att på så sätt inte överskrida den totala mängden data FW-bussen kan skicka och ta emot som är på 800Mbit/s. Kopplar du in både en FW-800 och en FW-400 kommer du upp i 1200Mbit/s vilket kan ge problem.
dysfunctional Postat 6 maj 2008 Trådstartare Postat 6 maj 2008 Sladden du hänvisar till är en FW800 till FW400 kabel så om det är vad du tänkt dig är det rätt 😛 Var visst lite otydlig, ja exakt, en FW400 disk ska in på FW800 porten på min dator. Kanon tack 😄.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.