Jump to content
Annons

Vad är växelkurs-/kortavgifterna på?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag beställde två par jeans från USA - för cirka 150 kr styck, under en slags rea, ord pris 200 kr styck där. Såg dem i butik här i stan i veckan för 1200 kr styck! Fick sedan ett mail ifrån amerikanska stora lagerbutiken i USA för 2-3 dagar sedan som sa att par nummer två var restnoterat.

Ok.

Men sedan gick jag idag och tog ut lite pengar. Märkte då av utdragskvittot att kortet belastats med först 400 kr och sedan igen med 500 kr! Det har hänt förut att min bank förklarat extra avgifter med att det är växlingsavgifter (olika valutor), men då har det bara handlat om cirka 50 kronor totalt... inte 600 kr.

Mina 2 par jeans för 150+150=300 kr hamnade alltså i ett svep på 900 kr.

Dessutom har jag inte fått dem ännu - det tillkommer ju tullavgift och svensk moms.

Plötsligt kostar dessa 2 par jeans nästan som de skulle ha gjort i butiken i stan.

FRÅGA: Är detta rimligt? Vad ska jag göra? Och om ett par är restnoterat - ska jag betala frakt två gånger? Dessutom verkar de ha tagit ordinarie pris för det andra paret - är det rimligt? Är de 600 kronorna i "växelkursavgift" för en vara på 300 kr rimlig??

Någon sa mig t.o.m. att det jag betalar för kortet varje år (ca 350 kr) ska täcka just växelkursavgiften bl.a.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

FRÅGA: Kan en bank säga till VEM ett belopp på ett bankkonto är reserverat till?

Det har ni väl märkt åtminstone NÅGON gång att det på uttagskvittot stått "reserverat belopp för uttag/köp...-XXX".

Fick brallorna från UPS idag och han som levererade såg ut som en scout i full mundering - hatt och allt. Är det deras officiella klädsel?

Men någon tullavgift eller svensk moms kan jag inte uttyda. Däremot har ju som sagts i första inlägget, det amerikanska megastora företaget dragit först 400 kr och sedan 500 kr, när det om man räknar på det från US$ till SEK och lägger på frakten ska hamna på knappt 500 kr - och inkl tullavgift och svensk moms, 640 kr. Så hur kan de då ta betalt 900 kr? De har INTE svarat på mail kan tilläggas.

FRÅGA: Kan det vara så att bankerna sinsemellan tillsammans med tullen här redan lagt på tullavgift och svensk moms?

Det finner jag otroligt, så antagligen skulle jag enligt företaget betala 900 kr PLUS tullavgift PLUS svensk moms, dvs sisådär 1250 kr.

😎

:musik

p.s. Synd att man inte kan ta bort tidigare inlägg helt. d.s

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
FRÅGA: Kan det vara så att det är bättre attt höra med banken direkt?

:Overkill

Är attt ett infinitivmärke eller ett utrikiskt uttryck, förslagsvis amerikanskengelskt?

Nej, skämt åsido. Du har rätt, men just idag hann jag inte, så jag slängde ut en snabb krok här idag bara. Man jag går till banken imon.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Banken vet inte.

F*n... har ni märkt att pundet är 11.80 nu...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Idag fick jag ett nytt besked från banken.

Det andra beloppet - som var ett reserverat belopp på cirka 490 kr - var det belopp som företaget förmodligen egentligen skulle ha tagit betalt med vid det första tillfället, men man drog cirka 360 kr. Dessutom har reserverationen på beloppet på cirka 490 kr tagits bort nu, men banken vet inte varför.

Får se hur det blir när det andra paret jeans dyker upp. Om ett nytt belopp dras då? Om jag får betala frakt två gånger? Om det är då som tullavgift och svensk moms läggs på? Om det i så fall sker för bägge försändelserna på en gång?

Förresten, man säger ju ett par jeans - men ett par är ju egentligen 2 stycken. Blir då två par jeans 4 byxor (2+2)?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Overkill - banken lät meddela i fredags att förbehållsbeloppet på nästan 500 kr inte var reserverat längre. De vet inte anledningen till det, de kjan heller inte se varken före eller efter den borttagna reservationen vem/vilka som lagt in reservationen. Slutsats: banker kan inte se mer än vad man själv kan se på sitt uttagskvitto.

Så nu återstår att se när det andra paret kommer.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...