Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kanske ngt dumma frågor men som jag ser det... "det finns inga dumma frågor, bara dumma...." 😄

Hur bär jag mig åt för att instalera nya pluggar? om jag t.ex får dem på en skiva? var skall jag placera dem?

Vilken sorts pluggar är kompatibla att jobba i realtid med protools?

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Ännu en Plug-in fråga" /olsberg

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Tydligen ingen som vill eller kan svara 😄

Men ngn kanske kan förklara hur man får den där mörkgråa rutan runt text så att man kan hänvisa sitt svar till en viss del?

Postat

1: Du får kanske vänta lite. Det kommer nog ett svar på din första fråga så småningom. inte helt ofta man får svar inom en timme.

2: Tryck på citeraknappen i övre högra hörnet på det inlägg du vill citera från. ELLER tryck på quote knappen mitt i knappraden ovanför där du skriver ditt inlägg. Glöm inte att trycka på den en gång till när du klistrat in den text du vill citera så att märket stängs.

Postat
Tryck på citeraknappen i övre högra hörnet på det inlägg du vill citera från. ELLER tryck på quote knappen mitt i knappraden ovanför där du skriver ditt inlägg. Glöm inte att trycka på den en gång till när du klistrat in den text du vill citera så att märket stängs.

Tackar

peaceh (oregistrerad)
Postat

hmm alltså Real Time Audio Suite kallas de pluggar som du kan köra i real tid. Alltså RTAS. Vill du köra VST pluggar kan du köpa VST to RTAS som tillverkas av FXpansion (www.fxpansion.com)

Jag är lite risig på vart pluggarna ligger på en PC, men de torde ligga under en folder som heter digidesign och sedan under plugins. Sök bara på plugins, så kommer den ju hitta foldern som ligger under foldern digidesign!

Postat
Kanske ngt dumma frågor men som jag ser det... "det finns inga dumma frågor, bara dumma...." 🙂

Hur bär jag mig åt för att instalera nya pluggar? om jag t.ex får dem på en skiva? var skall jag placera dem?

Vilken sorts pluggar är kompatibla att jobba i realtid med protools?

Pluggarna som man jobbar med i realtid i ProTools kallas mycket riktigt RTAS, och brukar i normala fall på en PC återfinnas i:

C:\Program\Digidesign\Pro Tools\Plug-Ins\

eller:

C:\Program\Delade Filer\Digidesign\DAW\Digidesign\Plug-Ins\

Med reservation för fel eftersom jag inte sitter vid en dator med PT installerat utan försöker ta det ur minnet som inte är alltför bra...

(Dessa sökvägar varierar naturligtvis beroende på vart du installerat Pro Tools...)

Postat
Pluggarna som man jobbar med i realtid i ProTools kallas mycket riktigt RTAS, och brukar i normala fall på en PC återfinnas i:

C:\Program\Digidesign\Pro Tools\Plug-Ins\

eller:

C:\Program\Delade Filer\Digidesign\DAW\Digidesign\Plug-Ins\

Det stämde ganska bra det. Mina pluggar ligger precis som du säger, fast ena mappen heter DAE och inte DAW. Därunder ligger sen plugins. Det är alltså inte 2 digidesign mappar. Men jag är mäkta imponerad av hur du kunde det direkt ifrån minnet!

Postat
Det stämde ganska bra det. Mina pluggar ligger precis som du säger, fast ena mappen heter DAE och inte DAW. Därunder ligger sen plugins. Det är alltså inte 2 digidesign mappar. Men jag är mäkta imponerad av hur du kunde det direkt ifrån minnet!

Hrmm.. Det ska naturligtvis vara DAE, inte DAW... vet inte om jag tänkte eller stavade fel 😉 ...

Och vart jag fick den andra digidesignmappen ifrån har jag ingen aning om 😛

ber om ursäkt om det orsakat några problem...

• 5 månader senare...
StartingPoint (oregistrerad)
Postat

Får man föra in en stickfråga här?

Jag har nämligen det omvända problemet, har installerat lite demo-pluggar och annat trams som jag inte avser att köra vidare på och som trasslar till starten av PT med en massa frågor om köp etc.

Jag har tittat runt lite bland PT-mapparna på disken men kan inte lokalisera puggarna.

Vilket filformat har de? Består en plugg av en ensam .dll-fil?

Var ligger nyklarna till de upplåsta pluggar jag ska behålla?

Kan jag lyfta ut en .dll fil och testa för att lägga tillbaka den om det var fel fil utan att den tappar relationen med licensnycklarna för pluggen?

Postat

hmm... samma fråga för os x då...

hittar en pluggmapp under bibliotek/application support/digidesign/plug-ins

men om jag bara lägger till pluggarna där händer ju ingenting... vad för fel?

• 5 månader senare...
Postat

Jag slänger in en fråga här om det e okej, jag har precis börjat men protools mpowered 6.8 och undrar hur det här med iloke smart key funkar?

jag ville testa en try out på soundreplacer men då vill den ha någon kod som har med den att göra??

Och när jag tittat på pluggen för att köpa den så står det att man skall köpa en nyckel separat?

Räcker det inte med den nyckeln som jag fick till protools skall jag behöva ha flera nycklar i mina usb portar? 😆

Postat
Får man föra in en stickfråga här?

Jag har nämligen det omvända problemet, har installerat lite demo-pluggar och annat trams som jag inte avser att köra vidare på och som trasslar till starten av PT med en massa frågor om köp etc.

Jag har tittat runt lite bland PT-mapparna på disken men kan inte lokalisera puggarna.

Vilket filformat har de? Består en plugg av en ensam .dll-fil?

Var ligger nyklarna till de upplåsta pluggar jag ska behålla?

Kan jag lyfta ut en .dll fil och testa för att lägga tillbaka den om det var fel fil utan att den tappar relationen med licensnycklarna för pluggen?

Avinstallera de pluggar du inte ska ha kvar. Har som princip att inte manuellt ta bort filer för du kommer alltid att lämna en massa som bara ligger kvar och stör och slöar ner ditt system.

Beträffande licenser och dylikt så läggs allt sånt i registret i datorn, så ja, du kan plocka bort en dll fil och lägga tillbaka utan problem. Glöm inte att städa i registret emellanåt också, med ett bra program.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.