anarkisten1 (oregistrerad) Postat 2 maj 2008 Dela Postat 2 maj 2008 Precis som det står så verkar det som att ett amerikanskt företag Psystar sedan en tid tillbaka helt öppet säljer Macintosh cloner dvs. datorer baserade på PC hårdvara med Mac OS installerat. Man undrar hur lång tid det tar innan Apple drar i bromsen och drar dom inför rätta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Precis som det står så verkar det som att ett amerikanskt företag Psystar sedan en tid tillbaka helt öppet säljer Macintosh cloner dvs. datorer baserade på PC hårdvara med Mac OS installerat. Man undrar hur lång tid det tar innan Apple drar i bromsen och drar dom inför rätta. Än så länge verkar de få hållas. Kollade in deras Pro-modell. Med frakt och moms landar man på ungefär halva priset jämfört med originalet. Det ligger lite filmklipp uppe. Visar egentligen inte så mycket. Det jag först slogs av var det starka fläktljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kiefz Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 varför skulle dom inte få göra mac kloner om dom är öppna med var det är dom säljer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 varför skulle dom inte få göra mac kloner om dom är öppna med var det är dom säljer? Därför att de säljs med OSX förinstallerat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 (redigerat) Nu gör de dessutom billiga rackservrar och konkurrerar därmed med Xserve. Håll även ögonen öppna efter EFIX, en sida som påstår sig snart ha ett program som låter en installera OS X på en vanlig pc: It allows the user to install Mac OS X straight from the original DVD without having to worry about patches, replacing files and anything like that. Detta ska lösas genom att EFIX får ligga på ett usb-minne under installationen. Mjukvaran ska redan vara i prerelease-stadiet. Redigerat 23 juni 2008 av Olsberg Fixade länk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 björn - din länk är citatet.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Kollade EFI-X hemsida, den var väldigt tunn! Inte ens någon info under "about us". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 (redigerat) Pirat eller utveckling det blir ju frågan när man tittar på Osx86 comunityn ur ett lite mer objektivt perspektiv, själv är jag lite kluven. Men när det handlar om att tjäna pengar på det då tycker jag i alla fall att det väger över åt att enbart handla om pirat med ordets mest negativa klang. Sen behöver man faktiskt inte varken Psystar eller Efix jag har själv testat att installera "riktiga" leo som jag köpte till min mac på mina två PC och till och med uppgraderat till 10.5.3 och det fungerar med lite fix. Det svåraste det var att hitta kexten men att göra det är inget större problem ens för en ganska kass mac användare som jag. En av mina datorer är en riktigt gammal P4 hög men det funkar fint på den också. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg blir provocerande för nån, vill verkligen inte uppmana till piratverksamhet men varför ska man gynna två företag som så vitt jag förstår verkligen profiterar på sånt. Som jag har förstått det är så försutsätts det att man köper ett ex av osx när man börjar ta del av osx86 infon därborta. Mitt intryck av comunityn det är att merparten av medlemmarna är datanördar som vill mecka/leka lite och framför allt så anser man att osx är ett sju jäkla os och jag håller med. Jag kan testa att köra ett benchmarktest i Logic på min quadcore q6600 om man är intresserad men då får ni säga till ganska snabbt för jag kommer att radera min installation när jag har lekt klart dvs. ganska snart. Testet brukar ge runt halva antalet tracks jämfört med en mac pro i 10.5.1 och ska ge ytterligare x tiotal % i 10.5.3. Som jämförelse så ger en ganska vass G5a under halva antalet tracks mot en q6600. Hittade testet där under audio creation det är ett ganska tungt processorkrävande test. Redigerat 22 juni 2008 av anarkisten1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Jag tycker att det är bra att någon flåsar apple i nacken. Deras maskiner i sig imponerar inte alls på mig. Men det gör däremot deras OSX. Jag skulle visserligen föredra att det fanns mer kommerciella programvaror till linux men när valet är mellan OSX och MSWindows är valet inte heller så svårt men det är bra surt att apple inte har några lagom maskiner för hemstudios. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 Jag tycker deras maskiner är mycket bra men mac pron är lite dyr kanske, håller med det saknas nån i mellansegmentet om man räknar bort Mac minin och Imacen. Körde det där testet och fick 23-24 spår i 10.5.3, en riktig mac pro med 2 quadcore prossesorer ligger mellan 40-50 tror jag. Googla efter: Evan Logic multicore benchmark test om nån vill testa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 är denna tråden ett undantag från regel 3? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 är denna tråden ett undantag från regel 3? Än så länge ligger den väl i gråzonen. Ganska lite diskussion om hur man bryter mot lagen, lite mer om de eventuella fördelarna med att göra det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 24 juni 2008 Dela Postat 24 juni 2008 Finns väl inga fördelar överhuvudtaget för den seriöse. Det blir nog svårt att få några jobb med en hack i studion så det är nog mest amatörlek och datanörderi (för den som orkar lägga tiden på det) som kanske kan uppfattas som eventuella fördelar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 27 maj 2009 Dela Postat 27 maj 2009 Dammar av en gammal tråd och uppdaterar: Psystar är i konkurs. Apples stämningar kommer nu prioriteras ned då konkursförhandlingen går före "i kön". Något som det surras en del om på nätet är vilka investerare som ligger bakom Psystar, och de kan nu tvingas fram i och med konkursansökan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 28 maj 2009 Dela Postat 28 maj 2009 (redigerat) Jo så är det tydligen, det finns oxå ett par till världen över som kör samma koncept dvs mac cloner. Senaste nytillskottet är en rysk uppstickare, det spekuleras i hur och vad apple kan göra åt detta iom att man spekulera i/befarar att en rysk domstol dömer utifrån rysk lagstiftning och värnar rysk företagsamhet i första hand. Ubuntu är inte helt fel 🙂 gammelgubben leker lite 🙂 skriver detta från mitt sprillans nyinstallerade ubuntu. Har Ubuntu och Ubuntu studio i en dual boot på en ide disk. Lite väl buggigt på min dator i alla fall men uj uj det blir fint när dom når hela vägen och gratis äre mä. Redigerat 28 maj 2009 av anarkisten1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.