Jump to content
Annons

Om man kommer till Sverige


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

...som fyraåring, men inte kommer ihåg ETT ENDA ord av sitt modersmål (men lär sig perfekt svenska) - vad kan då ha hänt?

Jag bara undrar.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hurdå menar du?

En 4-åring har knappt lärt sig ett språk alls.

Om jag förstår dig rätt, så har du kommit hit till sverige som 4-åring och dina familj har inte pratat ert språk med dig, så är det orsaken arr du inte talar ditt hemlands språk nu.

/ ChrisB som kom till sverige som 12-åring.

Link to comment
Dela på andra sajter

...som fyraåring, men inte kommer ihåg ETT ENDA ord av sitt modersmål (men lär sig perfekt svenska) - vad kan då ha hänt?

Kunde ha varit ännu värre... Min mamma och pappa, som kom från två olika "språkkulturer", träffades i Sverige under tidigt 60-tal. Deras tre barn (däribland jag) kom att växa upp i ett hem med tre språk: mammas, pappas och svenskan. Och som om inte det vore nog påtvingades engelskan när jag började i 3:an... Hur jävla förvirrande som helst. I alla fall i början...

Men nu bra jag är som mår, tack ska sig ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hurdå menar du?

En 4-åring har knappt lärt sig ett språk alls.

Om jag förstår dig rätt, så har du kommit hit till sverige som 4-åring och dina familj har inte pratat ert språk med dig, så är det orsaken arr du inte talar ditt hemlands språk nu.

/ ChrisB som kom till sverige som 12-åring.

Que? 🙂

En fyraåring har ju lärt sig jättemycket. Språkforskare beräknar att man vid 1-1.5 års ålder kan det mesta av sitt språk som man kommer att ha användning av under resten av livet, medan man vid tre års ålder nästan är fullärd. Klart att ordförrådet byggs på sedan successivt genom livet, men grunderna och merparten av de ord man använder lär man sig tidigt. Undantaget är högutbildade akademiker på doktoransnivå som kanske kommer upp i mer än dubbla antalet ord i sitt ordförråd, jämfört med vad de lärt sig som barn. (källor: UR tv, föredrag och disputation G univ, artiklar av språkforskare et al).

(Kuriosa: vid ett års ålder talade jag lika flytande som jag nästan gör idag, jobbade med långa meningar med bisatser. Var något slags språkligt geni). 🙂 Jag har bott i Sverige hela livet, är svensk, frågan gällde inte alls mig.

Nej, det handlar om en kvinna som inte kan ett enda ord finska, trots att både yngre och äldre syskonet talar det nästan lika flytande som svenska. Alla tre kom till Sverige samma period. Jag finner det märkligt. Trauma i samband med kriget?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, tycker inte det är så himla konstigt att man glömmer bort det om man inte har nån användning för det efter fyra års ålder alls. Vid fyra är man ju fortfarande väldigt receptiv för att lära sig nya språk, så om man då lär sig svenska som ett nytt modersmål liksom, så är det ju inte så konstigt att man tappar det gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tja, tycker inte det är så himla konstigt att man glömmer bort det om man inte har nån användning för det efter fyra års ålder alls. Vid fyra är man ju fortfarande väldigt receptiv för att lära sig nya språk, så om man då lär sig svenska som ett nytt modersmål liksom, så är det ju inte så konstigt att man tappar det gamla.

Det kan vara huvudet på spiken! Syskonen kanske ville odla det gamla språket dock?!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(Kuriosa: vid ett års ålder talade jag lika flytande som jag nästan gör idag, jobbade med långa meningar med bisatser. Var något slags språkligt geni). ☺️ Jag har bott i Sverige hela livet, är svensk, frågan gällde inte alls mig.

:musik

Du verkar skönt speciell, i positiv bemärkelse.

Iq som ett geni, superhörsel, pratar som ettåring och har skapat en alldeles egen trådkategori här på forumet. Dock verkar du vara extremt otursförföljd när det kommer till din hemelektronik som går sönder med plågsamt korta mellanrum. Allting kanske har sin baksida 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...