Jump to content
Annons

Tips på studiolurar under 1500?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

AKG K271S "finns" ju inte längre, nu har de ersatts av MKII som är betydligt dyrare (uppåt 2000).

Jag var först inne på att köpa dem men de känns faktiskt inte helt hundra för mig, en aning basfattiga och de känns bara inte helt rätt.

K240 gillar jag ännu mindre.

Vad finns det för lurar under 1500 kr som rekommenderas?

Jag hade tänkt köpa dem från nån tysk sida, typ Thomann.de så det blir billigare.

(jag har sökt på forumet men inte hittat nån aktuell hörlurstråd som även har en prisgräns)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
AKG K271S "finns" ju inte längre, nu har de ersatts av MKII som är betydligt dyrare (uppåt 2000).

Jag var först inne på att köpa dem men de känns faktiskt inte helt hundra för mig, en aning basfattiga och de känns bara inte helt rätt.

K240 gillar jag ännu mindre.

Vad finns det för lurar under 1500 kr som rekommenderas?

Jag hade tänkt köpa dem från nån tysk sida, typ Thomann.de så det blir billigare.

(jag har sökt på forumet men inte hittat nån aktuell hörlurstråd som även har en prisgräns)

Beyerdynamic DT-150 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
AKG K271S "finns" ju inte längre, nu har de ersatts av MKII som är betydligt dyrare (uppåt 2000).

Jag var först inne på att köpa dem men de känns faktiskt inte helt hundra för mig, en aning basfattiga och de känns bara inte helt rätt.

K240 gillar jag ännu mindre.

Vad finns det för lurar under 1500 kr som rekommenderas?

Jag hade tänkt köpa dem från nån tysk sida, typ Thomann.de så det blir billigare.

(jag har sökt på forumet men inte hittat nån aktuell hörlurstråd som även har en prisgräns)

Beyerdynamic DT770 pro. Lyssna på dem innan du köper, jag har verkligen fastnat för dem och tycker man hör allt.

Alla jag spelat in uppskattar dem som monitorlurar och jag har mixat hela skivor i dem.

Det gäller att hitta ett par lurar som matchar ens hörsel och ljudideal, det kan vara svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tack för era svar!

DT-150... är inte 250 bättre? 250 är inom min prisram.

Kan ni tipsa på bra ställen att prova dessa lurar i Västerås, alternativt Stockholm?

Alltså, vilka butiker har bra utbud?

4Sound i Sthlm har ju Beyerdynamic vet jag.

Men ATH M50 t.ex.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone har många modeller som är bra.

Ska du ha dem vid sånginspelning så ska de helst ha slutna kåpor för att ljudet inte ska läcka till micen. Det pågår en utförsäljning av Ultrasones "gamla" modeller hos en ökänd forummedlem, så du kan kanske hitta några fina fynd där... 🙂

Tänker du däremot ha dem till mixning, så ska de helst vara öppna och det finns nog inget som duger förrän du går upp på omkring det dubbla mot vad du har tänkt dig - men till mixning rekommenderar jag att du främst kör med monitorer snarare än lurar, även om lurar kan funka i nödfall om man har ett par riktigt bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ultrasone har många modeller som är bra.

Ska du ha dem vid sånginspelning så ska de helst ha slutna kåpor för att ljudet inte ska läcka till micen. Det pågår en utförsäljning av Ultrasones "gamla" modeller hos en ökänd forummedlem, så du kan kanske hitta några fina fynd där... 😉

Tänker du däremot ha dem till mixning, så ska de helst vara öppna och det finns nog inget som duger förrän du går upp på omkring det dubbla mot vad du har tänkt dig - men till mixning rekommenderar jag att du främst kör med monitorer snarare än lurar, även om lurar kan funka i nödfall om man har ett par riktigt bra...

Tack för ditt svar. Det är väl din firma? Det är hellungt för min del att du gör reklam om det, jag uppskattar det... MEN, jag såg att du hade de finaste utsålda? 🙁 750 och 2500.

Så en öppen lur är bättre för mixning än sluten?

Jag ska INTE ha denna lur till sånginspelning, så den behöver inte vara helt sluten. Jag visste inte att en öppen kunde vara till fördel?

Var kan man prova Ultrasones lurar?

Jag vet att monitorer är bättre för mixning, men jag måste mixa "tyst". Måste man upp till 3000 för att få ett par lurar som duger till mixning?? 2000 då?

1700-1800 kr kan jag tänka mig om det verkligen är bra grejer som man kan ha riktigt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Om du behöver mix-lurar så ska du kolla in K601. Helt makalösa lurar, men som Claes säger; bäst är ett par monitorer i bra akustisk miljö.

K601? AKG?

Hur är de jämfört med K271?

Jo jag vet, men då stör jag människorna omkring för mycket. Jag vill kunna mixa när som helst och på vilken volym jag vill.

"i bra akustisk miljö" säger du, är inte det bästa ett helt torrt rum? Eller nästintill iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag visste att det skulle komma upp det här med att "man ska inte mixa i lurar och speciellt inte slutna".

Man ska mixa i det man känner bäst och det som klaffar med ens ljudideal och hörsel bäst.

Läs min post. Jag har mixat flera (uppskattade) produktioner nästan uteslutande i beyer DT770 lurar (slutna).

Har till och med mixat i lurar när det funnits stora Genelec och ADAM lådor i ett kontrollrum med utmärkt akustik, just för att man inte har haft tid att lära sig lyssningen.

I en hemstudio med halvtaskig akustik (läs: nästan alla hemstudios) är det ingen idé att köpa på sig ett par fina monitorer och tro att man ska höra en massa godis som inte finns i bra lurar.

Jag tycker inte du ska hänga upp dig på om du köper slutna eller inte. Det gäller mest att hitta en lyssning man gillar och lära sig att analysera och bearbeta ljud i den.

Det där med att man måste upp i tre tusen spänn för att hitta nåt som "duger att mixa i" är ju verkligen personligt och jag kan själv inte ta det påståendet på allvar. Hej.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Sennheiser är det enda som gäller.
Jaha? Vilket bra svar? Precisera dig gärna, för Sennheiser har ju baaara en hörlur eller hur? 😉
Jag visste att det skulle komma upp det här med att "man ska inte mixa i lurar och speciellt inte slutna".

Man ska mixa i det man känner bäst och det som klaffar med ens ljudideal och hörsel bäst.

Läs min post. Jag har mixat flera (uppskattade) produktioner nästan uteslutande i beyer DT770 lurar (slutna).

Har till och med mixat i lurar när det funnits stora Genelec och ADAM lådor i ett kontrollrum med utmärkt akustik, just för att man inte har haft tid att lära sig lyssningen.

I en hemstudio med halvtaskig akustik (läs: nästan alla hemstudios) är det ingen idé att köpa på sig ett par fina monitorer och tro att man ska höra en massa godis som inte finns i bra lurar.

Jag tycker inte du ska hänga upp dig på om du köper slutna eller inte. Det gäller mest att hitta en lyssning man gillar och lära sig att analysera och bearbeta ljud i den.

Det där med att man måste upp i tre tusen spänn för att hitta nåt som "duger att mixa i" är ju verkligen personligt och jag kan själv inte ta det påståendet på allvar. Hej.

Tror det stämmer mycket bra det du säger.

Jag får helt enkelt ta och prova en massa lurar.

Då tillbaka till frågan, var?

I Västerås eller Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du behöver mix-lurar så ska du kolla in K601. Helt makalösa lurar, men som Claes säger; bäst är ett par monitorer i bra akustisk miljö.

K601? AKG?

Hur är de jämfört med K271?

Jo jag vet, men då stör jag människorna omkring för mycket. Jag vill kunna mixa när som helst och på vilken volym jag vill.

"i bra akustisk miljö" säger du, är inte det bästa ett helt torrt rum? Eller nästintill iallafall.

Många tror att ett helt dött rum är optimalt men det är inte riktigt så enkelt. Målet för ett kontrollrum är akustiskt neutralt vilket innebär en jämn frekvensgång och kontrollerade reflexer (diffuserade och dämpade vid kritiska ytor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Generellt (finns alltid undantag) så brukar öppna lurar vara helt överlägsna slutna när det gäller neutralitet (vilket troligtvis beror på att en sluten lur är ett väldigt litet slutet akustiskt "rum" det kommer alltid att finnas resonanser), men om du måste ha en sluten lur så måste du... Se till att inte sitta allt för länge med slutna lurar då bakterier älskar värme och stillastående luft (öroninflammation)...

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Många tror att ett helt dött rum är optimalt men det är inte riktigt så enkelt. Målet för ett kontrollrum är akustiskt neutralt vilket innebär en jämn frekvensgång och kontrollerade reflexer (diffuserade och dämpade vid kritiska ytor).
Generellt (finns alltid undantag) så brukar öppna lurar vara helt överlägsna slutna när det gäller neutralitet (vilket troligtvis beror på att en sluten lur är ett väldigt litet slutet akustiskt "rum" det kommer alltid att finnas resonanser), men om du måste ha en sluten lur så måste du... Se till att inte sitta allt för länge med slutna lurar då bakterier älskar värme och stillastående luft (öroninflammation)...
Ok.

Nej, jag måste inte alls ha slutna lurar. De kan vara öppna.

Men jag är verkligen totalförvirrad nu.

Förresten, måste man ha en hörlurspreamp för att driva såna här lurar?

Just nu kör jag ett par enklare Koss-lurar och jag kör de direkt in i mitt ljudkort (som heller inte är något vidare).

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oftast är studiolurar lite trögare att driva (högre impedans) så det är inte helt omöjligt att du behöver köpa en hörlursförstärkare (eller kanske ett ljudkort ännu bättre...).

Ta alla rekommendationer med en nypa salt och prova, det är det enda som gäller. Bränn en blandskiva med material som DU känner väl till och testa järnet!

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man lära sig mixa i alla högtalare och alla lurar - men tanken är ju att man ska göra det lättare för sig och inte behöva lägga en vansinnig massa tid på att lära sig hur dåligt det ska låta i sin egen lyssnng för att det ska låta bra hos andra. Om man inte är masochist, så är det därför lämpligt att följa de generella råden att främst mixa i monitorer (som är värda att kallas monitorer och som står i ett rum med hygglig akustik) eller i öppna lurar.

I det aktuella fallet handlar det ju om den huvudsakliga lyssningen, om jag har förstått det rätt - och då måste jag säga att allt utom ett par öppna lurar är fel, av anledningar som redan har tagits upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vill också tycka nåt. Så jag tycker så här:

Klart man kan mixa i lurar om man vill.

Och det är klart att de ska vara bekväma och "låta bra" och så.

Men det här med rak frekvensåtergivning är ju viktigt ju!

Lurar som luras kan man ha när man ska myslyssna.

Jag följde strömmen, som en annan kappvändare, det blev AKG 240 M(onitor), bafatt jag tänkte att tusen miljoner studiotekniker vet bättre än lilla jag.

Och ja, jag är nöjd - för jag vet att jag gjort en god investering. Även om de känns basfattiga innan man kalibrerat om öronen.

Redigerat av Matti
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både AKG240 och BeyerDynamic DT250. Måste ändå säga att det ofta är Beyer-lurarna som används. Anledningen? Tja, de är skönare att ha på sig helt enkelt. Skratta om ni vill, men det finns inget sämre för lyssningen än att störa sig på ett par osköna lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har både AKG240 och BeyerDynamic DT250. Måste ändå säga att det ofta är Beyer-lurarna som används. Anledningen? Tja, de är skönare att ha på sig helt enkelt. Skratta om ni vill, men det finns inget sämre för lyssningen än att störa sig på ett par osköna lurar.

Hur är Bd DT250 jämfört med AKG K240?

Förutom att de låter fantastiskt så är även den höga komforten en anledning till att jag gillar K601.

Vet du hur K601 är jämfört med andra lurar som nämnts i denna tråd?

Nån som vet var man kan hitta lite recensioner på de lurar vi diskuterat? Jag googlade lite igår men hittade inget vettigt då.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Inspelningslur? Vad är det? Att man har dem på sig när man spelar in sång t.ex.?

Det ska jag INTE använda mina lurar till!

Jag ska mixa i dem och lyssna på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Slutna lurar är bra då man vill undvika läckage från lurarna till micken (t ex ett klicktrack) men inte det bästa valet då man ska mixa.

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Slutna lurar är bra då man vill undvika läckage från lurarna till micken (t ex ett klicktrack) men inte det bästa valet då man ska mixa.

EDIT: Stava...

Jag vet mycket väl fördelen med slutna lurar... men att slutna skulle vara en nackdel till att mixa har jag inte heeelt förstått men de flesta säger ju så, men ni är inte helt överens?

Alltså, jag kan tänka mig varför öppna är bättre till mixning, men en del av er säger ju att det är bullshit nästan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En öppen lur har bättre förutsättningar att låta neutralt men sen finns det ju alltid bra och dåliga öppna lurar också... Om inte annat så är det skönare med öppna lurar då det inte blir så varmt som med slutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...