Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! 🙂

Jag har tänkt köpa en mic till min hemma-studio. Jag har ett emu0404 usb2 (det har XLR och Hi-Z utgångar som är fantom-matade)

Jag ska använda Mikrofonen till allt möjligt. Typ: rensång, skriksång, growling (extrema metalskrik), akustisk gitarr, munspel osv.

Jag har kollat på en ADK51e mic. Finns ju på musikbörsen för 999:-

Och så har jag kollat på en ADK51s som finns för 1399:- på bösen (fan dom höjde 100 kr idag).

skillnaden är:

A51S är en uppdaterad version av A51E.

B.la:

Högpassfilter, dämpsats.

Funkar på det mesta, precis som A51E, skillnaden är att A51S klarar högre ljudvolym (140dB).

Kommer jag att behöva det med den användning jag kommer ha den till?

Annars, är det någon annan microfon ni rekommenderar för max 1300 kr ?

Annons
Postat
Funkar på det mesta, precis som A51E, skillnaden är att A51S klarar högre ljudvolym (140dB).[/b]

140dB vid vilken THD? Har inte testat A51S men jag tror inte den är bättre eller sämre än andra billiga Kinamickar, t ex TSM MT87 mkII, JJ-labs eller B1.

Om du kan sträcka budgeten lite till så ska du kolla upp Röde NT2-A (157dB @ 1% THD into 1K ohm, med -10dB pad) som är mycket prisvärd.

Postat
Funkar på det mesta, precis som A51E, skillnaden är att A51S klarar högre ljudvolym (140dB).[/b]

140dB vid vilken THD? Har inte testat A51S men jag tror inte den är bättre eller sämre än andra billiga Kinamickar, t ex TSM MT87 mkII, JJ-labs eller B1.

Om du kan sträcka budgeten lite till så ska du kolla upp Röde NT2-A (157dB @ 1% THD into 1K ohm, med -10dB pad) som är mycket prisvärd.

Vet inte, är inte så duktig på mickar, hörde bara att ADK51e och s skall vara bra och går att använda till många områden.

Nje 2000 kan ja inte stiga upp till

Postat

Gå gärna till min testsite och hämta ljudexempel, så kan du höra själv vilken skillnad det är på diverse micar.

Mitt förslag runt 1000:- är Studio Projects B1, som jag tycker är bäst i sin prisklass - men det är ju som så ofta annars, en smaksak...

Postat

AKG Perception 100 har jag haft ögonen på ett tag, har inte prövat men har läst väldigt mycket gott om den.

Så när jag väl tar fram mastercardet så blir det nog den och den går för 800kr på freddans musik (gratis frakt).

Det är väl ett alternativ till B1an.

Postat

Glöm inte att fixa ( = köpa / bygga ) ett puffskydd.

Jag har 2 ADK A-51:or - låter väl inget särskilt, fast å andra sidan - ska man hitta "bättre" mickar får man byta prisklass eller helt enkelt prova sig fram, smaken är helt avgörande.

Vad som är lite lustigt & tänkvärt är att de har ett högpass-filter som knäpps på/av inne på kretskortet, det lustiga är att lägena på mina mickar är olika, d.v.s. "på-läget" på den ena är "av-läge" på den andra - det är en liten illustration bredvid som visar vad som gäller. Jag hade mina funderingar över varför de lät så olika innan jag kollat 😳 .....

AKG:n har väl fått hyfsade recensioner vad jag minns & de har ju sitt rykte att tänka på, så den är säkert schysst.

Med tanke på att du även tänkte spela in munspel & lite "gapigare" sång tycker jag det kan vara värt att testa/fundera på någon dynamisk mick - ex.vis Shure SM57/58 eller 545 ( munspelsklassiker - finns olika utgåvor ). Freddans kanske har någon beg. för lämpligt pris.

Tjo !

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Tja, glömde bort denna tråd för internet dog i en nån vecka dagen efter jag skrev den, så ja fick inte läsa era svar 🙂

Jag köpte en A51:a.. Den låter ju faktiskt ganska bra, speciellt till akustisk gitarr och sånt funkar den mycket fint. Men sången blir inte riktigt så "krispig" eller vad man ska säga, som jag vill att den skall bli, eller använder man nån speciell effekt för det?

Snackade me dom på musikbörsen och dom sa ungefär som det stod på deras hemsida:

"Trots ”attacker” från andra mickar till jättelåga priser står ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer än för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstår - ADK51 regerar marknaden under 3.000:- "

Vilket är ju lite att ta i, men hyffsad är den iaf ^^

Redigerat av hwasser
Postat
Tja, glömde bort denna tråd för internet dog i en nån vecka dagen efter jag skrev den, så ja fick inte läsa era svar 😎

Jag köpte en A51:a.. Den låter ju faktiskt ganska bra, speciellt till akustisk gitarr och sånt funkar den mycket fint. Men sången blir inte riktigt så "krispig" eller vad man ska säga, som jag vill att den skall bli, eller använder man nån speciell effekt för det?

Snackade me dom på musikbörsen och dom sa ungefär som det stod på deras hemsida:

"Trots ”attacker” från andra mickar till jättelåga priser står ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer än för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstår - ADK51 regerar marknaden under 3.000:- "

Vilket är ju lite att ta i, men hyffsad är den iaf ^^

Det är helt klart överdrivet säljsnack, men A51 är en bra mic för sitt pris, så den är absolut inget dåligt köp (även om jag personligen gillar B1 från Studio Projects bättre).

Nu har du en mic som också finns på min testsite - så då kan du jämföra den med andra och kolla om det är någon modell som har det du saknar i den nuvarande. 😎 Försök inte laborera med effekter för att fixa till saker som inte finns från början. då fastnar du bara i ett effekt-träsk där du aldrig blir nöjd med resultatet. 😄

Postat

Dom glömmer NT2-A, som till skillnad från ADK51 inte tillverkas i Kina…

Postat
Det är helt klart överdrivet säljsnack, men A51 är en bra mic för sitt pris, så den är absolut inget dåligt köp (även om jag personligen gillar B1 från Studio Projects bättre).

Claes, jag har aldrig testat B1 (eller Studio Projects för den delen...)

Men är de något att nämna i liknande sammanhang, eller är det rentav budgetmodeller som går sönder efter några inspelningar och lite allmän (vanlig) mic-misshandel?

Jag nämnde t ex att Shure Beta 57A skulle vara väldigt bra (dock högre i pris än 1300:-), hur jämför du B1:an mot Beta 57A:an?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
AKG Perception 100 har jag haft ögonen på ett tag, har inte prövat men har läst väldigt mycket gott om den.

Så när jag väl tar fram mastercardet så blir det nog den och den går för 800kr på freddans musik (gratis frakt).

Det är väl ett alternativ till B1an.

Jag köpte AKG Perception 400 som har valbar karaktär mellan kula, 8 och njure samt pad och högpassfilter. Den funkade ok på akustisk gitarr men låter skit på sång. Köpte istället Röde NT2A som låter kanon. Nu senast investerade jag även i Röde K2 som är helt underbar på sång. ☺️

Postat

Claes, jag har aldrig testat B1 (eller Studio Projects för den delen...)

Men är de något att nämna i liknande sammanhang, eller är det rentav budgetmodeller som går sönder efter några inspelningar och lite allmän (vanlig) mic-misshandel?

Jag nämnde t ex att Shure Beta 57A skulle vara väldigt bra (dock högre i pris än 1300:-), hur jämför du B1:an mot Beta 57A:an?

Beta57A har jag inte testat, så den kan jag inte säga något om. SM57 och SM58 gillar jag inte alls - men Beta58A är en trevlig mic om man vill ha en dynamisk. Till inspelning föredrar jag dock oftast kondensatormicar (men även vissa bandmicar, som ju också är dynamiska...).

B1 (och övriga Studio Projects) är tillverkade enligt Studio Projects' specifikationer, i Kina på fabriken 797beijing, som är en av de bästa OEM-tillverkarna. De ger ett robust intryck - och jag har faktiskt hittills inte fått reda på att någon enda av de som jag har sålt under alla år (det är ungefär 5-6 år som Studio Projects har varit tillgängliga här i Sverige), har gått sönder - något som borde vara ett ganska gott betyg för hållbarheten. ☺️

Postat (redigerat)

Hej igen. ADK51an passar inte alls till min röst (Eller gör jag fel? 🙂 ..har ganska mörk och basig stämma när jag sjunger rensång så jag kan skrika ordentligt utan att tappa rösten, hehe), har testad med flera olika EQ och kompressorer men man lyckas inte klämma fram den där hårda stämman ur min röst. När man skriker i micken (inte growlar, klassiskt hårdrock skrik, typ Mustasch) så låter det inte allls hårt. Det låter mer *mjukhest* om ni förstår vad jag menar.

Kanske skaffa en mic av lite högre prisklass? jobbar numer så jag har råd att komma i högre prisklasser. Är Röde NT2A någonting att ha till lite hesare och hårdare sång?

Ungefär såhär skall det låta. Inte exakt men på samma sätt, hes skriksång. ☺️

Redigerat av hwasser
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Hej igen. ADK51an passar inte alls till min röst (Eller gör jag fel? 😮 ..har ganska mörk och basig stämma när jag sjunger rensång så jag kan skrika ordentligt utan att tappa rösten, hehe), har testad med flera olika EQ och kompressorer men man lyckas inte klämma fram den där hårda stämman ur min röst. När man skriker i micken (inte growlar, klassiskt hårdrock skrik, typ Mustasch) så låter det inte allls hårt. Det låter mer *mjukhest* om ni förstår vad jag menar.

Kanske skaffa en mic av lite högre prisklass? jobbar numer så jag har råd att komma i högre prisklasser. Är Röde NT2A någonting att ha till lite hesare och hårdare sång?

Ungefär såhär skall det låta. Inte exakt men på samma sätt, hes skriksång. 😄

Börja med att gå en kurs i ljudteknik tycker jag!

Postat
Hej igen. ADK51an passar inte alls till min röst (Eller gör jag fel? 😮 ..har ganska mörk och basig stämma när jag sjunger rensång så jag kan skrika ordentligt utan att tappa rösten, hehe), har testad med flera olika EQ och kompressorer men man lyckas inte klämma fram den där hårda stämman ur min röst. När man skriker i micken (inte growlar, klassiskt hårdrock skrik, typ Mustasch) så låter det inte allls hårt. Det låter mer *mjukhest* om ni förstår vad jag menar.

Ungefär såhär skall det låta. Inte exakt men på samma sätt, hes skriksång. 😄

Börja med att gå en kurs i ljudteknik tycker jag!

Var finns sådana? Kvällskurser? Jobbar från 8-16 om dagarna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.