Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Jag har strul och undrar om någon kan hjälpa mig!

Jag har en DELL Dimension 8300.

INTEL P4. 875P Chipset med HT Teknologi!

3 Gig.

1024 RAM.

Radeon 9800 pro/sec. Dual split!

EMU 1820.

Powercore PCI.

Cubase sx3.

Allt fungerar jättebra och då menar jag JÄTTEBRA tills jag installerar Powercore kortets drivis. 1.9.3.

Då händer jätte konstiga saker.

Ett exempel är när man rör på ex filtret freq på "mjukvaran av Rolands 101:a som kommer med som plugg till detta kort" så buggar hela cubase, det börjar gå i otakt och sprakar cpu usage går upp i topp (ligger annars på typ 2%). Påverkar audio såväl som midi.

Jag har bara en hårdisk en till på väg in men tvivlar på att det skulle lösa detta då allt annat funkar bra=har jobbat hårdare än hårt med audiospår och inget krångel eller problem har hittils uppstått medans det räcker med ett audiospår med en kick och ett midispår med powercore för att det ska flippa!

Jag har prövat med ett annat powercore kort=samma problem.

Jag har prövat med ett annat ljudkort (M-audio 1814 firewire)=samma problem.

Jag har provat med endast cleant XP, processorn och grafik installerat= samma p.

Nu har jag formaterat och installerat om så mycket att mina dvd/cd installations skivor har minskat 1mm i tjocklek, typ!

Jag har valt "standard pc" valt bort acpi.

Inga IRQ konflikter.

Optimerad prestandamässigt för audio.

44.1 el 48 16 el 24 spelar ingen roll......!

Ingen acceleration på grafiken....hjälper ej!

Det är kört....hoppas inte........!

Jag bjuder på kaka om nån orkar bry sig!!!!!

Ps. Jag har pratat med TC electronics som "tillverkar" kortet, de har ingen aning vad som kan vara fel, börjar tröttna på att skicka moderkorts/data konfiguration till dom. Ds.

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Läste i nån tråd tidigare och även på andra forum om att stänga av HT funktionen i BIOS kan kanske vara värt att prova då det har ställt till med liknande problem.

en hutt kan lugna nerverna!

Postat
Läste i nån tråd tidigare och även på andra forum om att stänga av HT funktionen i BIOS kan kanske vara värt att prova då det har ställt till med liknande problem.

Flaskan e tom och powercore stödjer hyper treading! 🙂

Postat

Jo men moderkortet kanske som vanligt med paketdatorer på nåt sätt binder pci-bussen på ett ofördelaktigt sätt så det kan ju vara värt att prova tänkte jag...

endast resultat räknas om man inte försöker så vet man ju inte.

Synd på buteljen där :/

Postat

Jo men moderkortet kanske som vanligt med paketdatorer på nåt sätt binder pci-bussen på ett ofördelaktigt sätt så det kan ju vara värt att prova tänkte jag...

endast resultat räknas om man inte försöker så vet man ju inte.

Synd på buteljen där :/

Helst skulle jag vilja svara så här:

Jaaaa det ska jag pröva. Jiiiipppppiiiiii! Det funkar!

Men tyvärr, jag har testat det också!!

Jag blir så lessen....vill ju inte lämna tebax

kortet med min fina Access/virus plugg/synt!

Den e ju sååååååå fet!

Ps. Jag ska testa att inaktivera HT:n igen när jag kommer hem, man vet ju alldrig. Kanske va så packad att jag trodde att jag avaktivera men gjorde nå helt annat, typ fyllde glaset istället! Ds.

Postat

Ja det låter ju som ett tråkigt läge, har du provat att sätta kortet i nån annan pci buss?, ofta så är även de delade med varandra och det ska vara definerat i manualen vilka bussar som är delade och vilka som är egna, oftast är de sista bussarna delade och de första egna men det är ju svårt att säga, kolöla med manualen eller med Dell (hell) 😄

Har du andra kort? prova att ta ur dem och funkar det så sätt i dem en i taget och så ser man när det börjar strula.

Lycka till så länge

Botten upp.

Postat (redigerat)

Har du provat att byta plats på kortet? jag har haft problem tidigare med kortplatser som delar resurser med andra funktioner i datorn och har fått sämre prestanda..

Kolla om det finns någon plats som är mindre belastad än någon annan..

DELL o grabbarna brukar ju inte vara kända för att ha tweakbara BIOS'ar..så man bli lite utelämnad om något börjar krångla

Redigerat av demoniqus
Postat

Ja e lessen men har flyttat runt o runt så jag börjar känna mig som ett trailertrash.

Har bara ljudkortet på pci plats. Men har också prövat utan det då jag testade M-audios firewire. Samma lika tummen ned!

Tack för att du tar dig tid!

Om inte annat så har det här gjort att jag djupdykt i info om program inställningar forum konfig bios hårdiskar buffers latency ljudkort mm så från att varit lite kunnig kan jag nästan säga att jag ligger i mitten på skalan nolla till expert!

Så inget ont......gott med sig! Och spriten slutar fästa! Får gå in på tyngre missbruk!

En missbrukares historia.

Thomas 31 år.

Började med powercore slutade med heroin. 😄

Postat (redigerat)
Jag bjuder på kaka om nån orkar bry sig!!!!!

Det var mest kakan jag var ute efter 😄

Nä men det låter ju jäkligt trassligt, alltså och som du säger verkar du gått igenom det mesta så då blir man antagligen missbrukare av inte bara våldsamma utläggningar av elaka ord utan av rent fysiska intag av olämpliga produkter....

Har du möjligen kunnat testa kortet i nån annan dator typ polares eller om du har fler???

suckar med dig och tar mig en supjävel

Redigerat av Lasse Mongo
Postat

Jag fick låna ett kort till från affären, same shit!

Och det är inte så att det är bestämt när det börjar fela, ibland med en gång ibland efter en halv minut ibland funkar det längre men det slutar alltid med att det strular och låter illa och börjar gå i otakt......!!

Postat

Vad jag är ute efter är om samma kort orsakar liknande problem i andra datorer, det kan ju vara nåt skit med moderkortet i din maskin och för att vara petig att problemet ligger på molekylär nivå...

tar mig en groggjäkel till och funderar lite mer.

Postat

Råkade nyligen ut för en kompis som inte fick ett ljudkort (ett gammalt TurtleBeach) att fungera i en DELL-maskin. Det visade sig behöva en speciell drivis för DELL-maskinerna. Tyvärr var ljudkortet så pass gammalt så drivisen fanns ej kvar hos DELL för nerladdning. Tror (och hoppas för din skull) inte att det är det som kivar här, men ovanstående visar på en del nonchalans från tillverkare av vissa "märkesdatorer" med egna patentlösningar. Trist men sant. 🙁

Postat
Låter helt klart som IRQ trubbel. Se till att kortet har en egen IRQ!!!

Japp, har varit alldeles för trött för att ens ställa denna väsentliga fråga, självklart ska den ha en egen IRQ annars är det bäddat för trubbel med dålig brygd som resultat.

Postat

Kolla kylning och fläktar as well. Byta moderkort och se om resten fungerar då.

och sen så, well. och har du 'standard pc' så kan du få minst lika problem med irq som med acpi. oftast är acpi bättre....

Postat
Kolla kylning och fläktar as well. Byta moderkort och se om resten fungerar då.

och sen så, well. och har du 'standard pc' så kan du få minst lika problem med irq som med acpi. oftast är acpi bättre....

Nu är det ju så här att fördelen med att inte använda ACPI är just den att PCI-bussen kan göra sina requester utan att behöva vänta på en annan enhet som delar den i fallet med ACPI då windows vill lägga alla pci-enheter under samma IRQ för att underlätta installation men är en direkt förlust i sammanhang som detta då man vill att kortet inte ska ha en delning med andra enheter som gör att det får vänta då andra kort gör förfrågningar, glöm att ACPI är bättre det är rent nonsens helt enkelt, det är Microsofts sätt att säga "titta hur lätt det är att installera genom just det faktum som nämnt ovan att den låter alla enheter dela på en och samma IRQ.

Punkt slut i detta fall

Botten upp.

Postat

Nu skriver Tomazo "Inga IRQ konflikter", så man får väl utgå från att det stämmer.

Jag har sett liknande frustrationer med både PowerCore och UAD-kort på diverse forum. Precis allt har kollats till ingen nytta. Oftast slutar det med att en helt ny rigg införskaffas, men ibland har ett nytt grafikkort/nätverkskort, eller en ny drivrutin någonstans helt plötsligt fixat problemet. Helt enkelt att något som inte känns som relevant i sammanhanget visar sig vara boven i dramat.

Har du testat någon eller några av PowerCores äldre drivrutiner? Annars kan de säkert maila några olika versioner till dig. Jag har sett exempel på nya drivrutiner till UAD-kort som renderat datorer obrukbara. Långt ifrån alla, men ett fåtal får problem.

Om du inte har testat det än så kan du ju, i BIOS, inaktivera USB/COM/Parallell-portar etc. Även om det inte listas några IRQ-konflikter. Kort sagt allt som inte behövs för att kunna starta datorn och använda Cubase. Du har inte testat PC-kortet i något annat program? Kunde ju vara intressant att se om samma sak inträffar i exempelvis Sonar.

Du kanske redan har stött på denna artikel under dina trouble shooting-resor. Om inte kan den kanske hjälpa något:

Which PCI slots you use for your expansion cards can make the difference between a music computer that runs flawlessly and one plagued by clicks, pops, crackles and interference.

http://www.soundonsound.com/sos/may03/arti...usician0503.asp

Postat

Kortet har egen IRQ.

Jag har testat att avaktivera Hypertreading.

Jag har testat äldre drivrutiner.

Jag har stängt av allt jag inte behöver.

Jag har optimerat 1 sak i taget.

Jag har testat "standard PC" och "ACPI".

Jag har ingen extra burk att pröva med.

Nytt moderkort till en burk jag nyss köpt som var

dyr nog känns inte som alternativ.

Jag har inte slängt ut kortet genom fönstret än........men snart åker det!

Postat

byt moderkort dock. det är uppenbarligen fel på din hårvara någonstans. eller fel och fel, inkompatiblet... böraj med moderkort, grafikkort och sen typ.. vet jag inte..

har du några andra problem med datorn i övrigt ? spel eller så som inte funkar ? etc..

btw, kolla olika direct x versioner med.. kanske kan ha ngt med det att göra...

Postat

Datorn fungerar hur bra som helst!

Jag kan använda cubase och de andra mjukvarusyntarna/trummorna/effekterna.

Köra hur mycket audio som helst, typ!

Inte det minsta hack eller knack inte ens utslängd!

Riktigt bra ljud ruskig dynamik och tight midi!

Helt enkelt som DR Alban: Stabilt som fan!

Men drar jag in drivrutinen och aktiverar Powercore kortet så kyss mej i arslet, hela skiten rubbas!

Igentligen skiter jag i pluggarna som finns på Powercores kort.......det är bara det att access virus synt bara funkar med detta kort!!!! Helt keff!

Postat

Jag hade testat kortet i en annan maskin (inte DELL) med samma mjukvara och samma konfiguration. Det är ett väl bekant faktum att vissa "märkesdatorer" typ DELL, IBM, Compaq etc etc har egna patentlösningar som ibland gör att vissa prylar inte fungerar, alternativt bär sig väldigt underligt åt. Ibland kan dock ett byte av OS lösa problemet (hände mig när jag inte fick igång en kombination på XP och 2k, utan fick gå till ME för att få det att fungera som det skulle). Det här låter ju verkligen jättetrist och väldigt frustrerande, men felet ligger ju knappast på drivrutinen till Powercore-kortet. Däremot är det ju uppenbart att den drivrutinen konfliktar med en annan drivrutin i maskinen. Frågan är ju bara vilken? 😉

Testa kortet i en annan maskin med samma mjukvara och konfiguration. Funkar det där så testa med ett OS-byte på din egen maskin (2k). Skiter det sig återigen så släng ut DELL-lådan och behåll kortet. 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.