Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ute efter ett "allround" kort som jag kan spela in lite allt möjligt med och vill ha möjlighet att spela in 8 kanaler samtidigt. Firestudio Projects och Moto 8Pre tycker jag är rätt lika och kostar ungefär det samma. Men jag har svårt att välja mellan dessa två (som ligger innom min budget).

Jag förstår att det alltid är en massa "men" när man ska rekommendera något.

Men om man tittar på stabilitet och minst krångel med. Vilket kort tycker ni jag ska välja.

Jag kommer att spela in i Logic och har för avsikt att köpa en ny MacBook Pro, så jag undrar också hur det är med hela Agere historen.. Någon som har någon uppdatering där?!

Tacksam för svar 😕

Annons
Postat

De flesta indikationer tyder på att MBP har TI-chipset (det som funkar) så där är det nog lugnt. Den stora skillnaden mellan de kort du väger mellan är väl att Firestudio har 8st separata ut som Motu inte har.

Postat

Har helt klart störst förtroende för Motu. Har inte lyssnat på några av dina ljudkort, men FirePod och Motu2408 har jag spelat in en hel del med i olika situationer och jag har upplevt en ganska stor skillnad mellan dom två. Motukortet låter helt enkelt bättre i mina öron.

Polarens firepod har åkt in på lagning ett par gånger och har hört både en och två stories om märkliga fel med Presonus-apparater. Vill minnas att det handlat om firmwarebekymmer och i så fall borde det väl vara fixat vid det här laget..

Postat

Mycket troligt då Presonus är ett av de företag som drabbats av Agereproblematiken. Vissa MBP har även problem med att ge tillräckligt med ström om man kör bus-powered (vilket inte gäller Firestudio förstås). Jag har, raka motsatsen till dig, hör om en hel del bekymmer med Motu men inte om Presonus.

Postat

Samma här!

Har haft min Presonus FP10 i ett par månader, inte krånglat nått.

Har inget annat att jämföra med men jag tycker att den låter bra, inget brus alls 😉

Nu när vi är inne på ämnet tänkte jag sticka in med en kort fråga om FP10. 😐

Hade tänkt att köpa ett par passiva hörlurar, och plugga in dem på framsidan av kortet, kan man köra med lurarna utan att köpa till hörlurs förstärkare är min fråga då? 😄

Postat

Ja, det går att koppla ett par hörlurar till hörlursutgången på FP10. Lägg märket till hur kraftig Presonus hörlursförstärkare är!

Postat
Ja, det går att koppla ett par hörlurar till hörlursutgången på FP10. Lägg märket till hur kraftig Presonus hörlursförstärkare är!

Okaj, va bra! Tackar för svar 😲

Postat
Ni som kör PreSonus utan problem, kör ni Mac eller Windows?

Mac

Postat

Jag har dammsugit massvis med forum nu och valt att strunta i Firestudion.

Det lutar åt en 8Pre, men tänkte kolla med er först om ni har tips på andra kort med 8 xlr (gärna mic/gitarr combo) med preamp:ar. Det vore trevligt att slippa koppla in mikrofon förstärkare.

Pris upp till 6000 kanske 7000.

Postat

Lustigt! Jag ställde precis samma fråga på ett annat forum. Precis som du har jag dammsugit ett gäng med forum i jakt på ett ljudkort som inte har en massa jidder för sig och har stabila drivrutiner för Mac.

För mig lutar det just nu åt 8pre mest tack vara att MOTU känns Maciga (=förhoppningsvis mindre strul). Men ProFile2626 ser ju intressant ut. Mer att surfa efter...tillbaka till ritbordet ;-)

Postat

Skulle kunna tipsa om ART Tubefire 8. Ett 8-kanals firewireinterface med rörpreamps. Har just köpt en från England för runt 5000kr. Använder den dock själv enbart som preamp och har inte hunnit prova att använda den som ljudkort.

Men preamparna låter bra och du har fantommatning, lowcut, pad och phaseshift på varje kanal. (Fantommatningen dock i grupper om 4)

Den har ju inte så mycke val av digitala in- och utgångar, men kan byggas ut med en till likadan via firewire för 16 kanaler. Och jag har även för mig att det går att koppla på firewireinterface från andra tillverkare.. Kontakterna är kombination XLR/Tele och kanal 1 och 2 har dedikerade instrumentingångar.

Postat

Jag sitter med ett Presonus FP10 här jämte mig som jag lånat hem från den större studion, som jag hade stora problem med att installera, dvs få drivrutinerna att fungera med windows.

Uppe i studion minns jag även att vi hade problem med att koppla ihop flera moduler, nu efteråt så misstänker jag att det var sync-problem, men är inte säker.

Med det sagt vill jag nog ändå inte avråda dig från att köpa FP10, troligtvis har vi bara haft otur. Men som det låter på många andra så föredrar de MOTU:s produkter, och jag tror du gör rätt i att lyssna på dem, även om Presonus säkert funkar jättebra om man får ordning på det.

/Robin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.