Jump to content
Annons

Sång


MagnusBryngelsson

Recommended Posts

Får problem när jag ska mixa min sång, brukar skära bort alla frekvenser under 80 - 100 Hz, lite reverb samt en kompressor, mitt problem är Ssss- ljuden som kommer fram, vad är det som frambringar dem?

Är inte kompis med Deesser,

Tacksam för tips angående sångredigering, spelar in sång med ADK Vienna

Hur brukar ni göra?

/ Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Om du har många ord i texten som börjar på S så har de ju en framträdande roll, men även T och CH-ljud kan skapa obehagliga överraskningar, en de-esser har just till uppgift att dämpa sådana lite som en kompressor men den tittar mer på frekvenser i rösten som ligger någonstan vanligtvis emellan 3-8 Khz. Bästa sättet är att använda en parametrisk eq med ett ganska smalt inställt q-värde och boosta en typ 5-6 db och svepa det fram och tillbaka inom området 3-8Khz och när det hemska är väldigt accentuerat så drar du helt enkelt ned den till -5 till 6db och har på så sätt skurit i det otrevliga Sss:et.

Denna metod kan med fördel användas på alla instrument/röster vilket är en vanligt förekommande åtgärd för att skapa rum i frekvensregistret där alla ljud ska trängas för att de ska komma till sin rätt och inte ta ut varandra.

Lycka till och Schkål på dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör nästan alltid med de-esser, ibland kombinerat med EQ, men för att jobba undan S-ljud använder jag nästan uteslutande deesser. Sedan kan det vara bra att se till att man är lite försiktig med S, TCH o allt dedär när man spelar in också. Det är ju viktigt att sångarens S låter bra från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

flanell (oregistrerad)

Hej,

Jag brukar oxå använda de-esser och dessutom muta av / på den bara vid de tillfällen som den skall jobba, för de-esser´n grumlar till sången något, om den ligger konstant PÅ.

Good luck!!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan hjälpa att vinkla micen lite annorlunda eller ändra avståndet till micen lite grand. Använder du puffskydd? Annars kan ett sådant vara bra - kanske inte direkt för sibilanserna, men det lindrar blåsljud som ofta kommer samtidigt som s:en och som i så fall förstärker dem ytterligare... Du kanske också sjunger med övertydliga s? Man kan träna bort det till viss del, så att de inte blir så överdrivna. Vissa har ett lite för stort mellanrum mellan framtänderna, som också kan innebära ganska ilskna s-ljud. Det kan botas ganska lätt genom att helt enkelt peta dit en liten bit tuggummi som får sitta och täppa igen medan man sjunger...

Vienna är ganska ljus också - något som kanske inte underlättar om du har kraftiga s-ljud. Det är alltid bättre att angripa problemet vid källan (alltså sångaren...), än att tvingas till nödlösningar i efterhand.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En variant som fungerar bra om man absolut måste köra med de-esser, är först och främst att använda rätt de-esser. Spl de-esser, som numera också ingår i Cubase SX, fasvänder sibilanserna och mixar in dem i valbar mängd med originalsignalen, så att man får en utsläckning. Det gör att man får en så ren de-essing som möjligt, eftersom det inte rör sig om ett filter på samma sätt som det är i många andra de-essers.

Nästa steg är att, som jkn är inne på, använda en editor (exempelvis Wavelab) och gå in på de ensikilda sibilanserna och applicera de-essern enbart på dessa ställen - så blir det enormt mycket bättre än att låta de-essern lägga en filt över hela sångspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör nästan uteslutande waves-deessern och tycker det alltid låter kalas. Ställer man så den bara jobbar där det låter illa och inte överdriver så blir det ju kanonsnyggt ljud.

Vet inte alls hur den jobbar faktikst, men misstänker att det är ren bandkompression. Brilliansen finns alltid där men så dippar den när S:ena blir för påtagliga. Att sitta och skruva ner manuellt känns bara jobbigt och även tämligen meningslöst eftersom om man ställer tresholden rätt så jobbar den ju bara när den behöver jobba ändå.

edit: tycker den de-essern som finns i cubase sx gör alldeles för mycket konstigt med ljudet. Har iofs bara suttit och skruvat med den vid ett fåtal tillfällen men saknade verkligen waves-varianten då.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...