Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter och ska göra klart min deklaration ikväll. Har aldrig gjort avdrag förr.

Jag har spelat en del och arbetar som musiklärare. Tänkte försöka dra av en gitarr som jag köpt in för 8000:-

Var sätter jag upp den summan? Är det under Tjänst > Övriga Utgifter?

Har verkligen ingen koll... vore tacksam för nåt snabbt svar av nån player som gjort detta förr.

MVH

Tophe

Annons
Postat
Jag sitter och ska göra klart min deklaration ikväll. Har aldrig gjort avdrag förr.

Jag har spelat en del och arbetar som musiklärare. Tänkte försöka dra av en gitarr som jag köpt in för 8000:-

Har verkligen ingen koll... vore tacksam för nåt snabbt svar av nån player som gjort detta förr.

MVH

Tophe

Har du eget företag??

Annars kan man väl inte dra av instrument?

Postat

MVH

Tophe

Har du eget företag??

Nä jag har inget företag, men jag tänkte testa ändå. Flera kollegor drar av instrument, eftersom de använder dem i tjänsten.

Det går igenom ibland.

Är det någon som vet var man sätter upp dem på deklarationen?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej.

Avdrag för intäkternas förvärvande är det ju hursomhelst.

De brukar vara duktiga på LSM (Lokala Skattemyndigheten) att informera om sådant.

Redigerat av musik
Postat
Har du eget företag??

Visst kan man göra avdrag även som privatperson, t ex om ditt yrke är musiker och det krävs att du införskaffar instrumentet för att kunna utföra ditt jobb...

Postat (redigerat)

NU är det kanske lite sent för denna fråga, men ändå...

det beror lite på vad det är för typ av instrument (och hur kunnig personen på skattemyndigheten är 😆 ) Har varit med om folk som dragit av hela intrumentet på en gång, till dom som fått rådet att dra av det under fem år, till att folk har fått sagt till sig, " det där instrumentet blir ju mer värt för varje år, det kan du inte dra av.."

Jag som privatperson drar av allt som har med mitt musicerande att göra;