Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter och ska göra klart min deklaration ikväll. Har aldrig gjort avdrag förr.

Jag har spelat en del och arbetar som musiklärare. Tänkte försöka dra av en gitarr som jag köpt in för 8000:-

Var sätter jag upp den summan? Är det under Tjänst > Övriga Utgifter?

Har verkligen ingen koll... vore tacksam för nåt snabbt svar av nån player som gjort detta förr.

MVH

Tophe

Annons
Postat
Jag sitter och ska göra klart min deklaration ikväll. Har aldrig gjort avdrag förr.

Jag har spelat en del och arbetar som musiklärare. Tänkte försöka dra av en gitarr som jag köpt in för 8000:-

Har verkligen ingen koll... vore tacksam för nåt snabbt svar av nån player som gjort detta förr.

MVH

Tophe

Har du eget företag??

Annars kan man väl inte dra av instrument?

Postat

MVH

Tophe

Har du eget företag??

Nä jag har inget företag, men jag tänkte testa ändå. Flera kollegor drar av instrument, eftersom de använder dem i tjänsten.

Det går igenom ibland.

Är det någon som vet var man sätter upp dem på deklarationen?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej.

Avdrag för intäkternas förvärvande är det ju hursomhelst.

De brukar vara duktiga på LSM (Lokala Skattemyndigheten) att informera om sådant.

Redigerat av musik
Postat
Har du eget företag??

Visst kan man göra avdrag även som privatperson, t ex om ditt yrke är musiker och det krävs att du införskaffar instrumentet för att kunna utföra ditt jobb...

Postat (redigerat)

NU är det kanske lite sent för denna fråga, men ändå...

det beror lite på vad det är för typ av instrument (och hur kunnig personen på skattemyndigheten är 😆 ) Har varit med om folk som dragit av hela intrumentet på en gång, till dom som fått rådet att dra av det under fem år, till att folk har fått sagt till sig, " det där instrumentet blir ju mer värt för varje år, det kan du inte dra av.."

Jag som privatperson drar av allt som har med mitt musicerande att göra;

Mobilräkningar, resor till rep, inköpta noter, strängar ja, allt möjligt som har med musiken att göra...

Man kan även dra av en semesterresa per år, om det är en inspirationsresa, dock inget jag gjort, men man kan göra det...

Om man bjudit representerat, kan man dra av (ca) 99 kr per person (får dock ej innehålla alkohol i det avdragna beloppet).

Man kan även dra av för scenkläder, men då måste dom vara speciella, man kan alltså inte göra avdrag för ett par sjyssta jeans...

Testa även att dra av lite flageoletter, dom är dyra nuförtin, sägs det... 😆

Redigerat av Umemagnus
  • 2 veckor senare...
Postat
Har du eget företag??

Visst kan man göra avdrag även som privatperson, t ex om ditt yrke är musiker och det krävs att du införskaffar instrumentet för att kunna utföra ditt jobb...

Har väldigt svårt att se att ett sådant avdrag skulle vara giltigt?

I så fall skall det tas upp i deklarationen om du säljer ett instrument oxå och i så fall skatta för detta?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.