Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Ja, jag vet att ämnet diskuterats i väldigt många trådar här, men jag känner mig fortfarande lite osäker och vill gärna få bekräftat om det blir bra som jag tänkt eller om det är något som jag ska ändra på innan det är för sent.

Först ...målet med bygget: Fristående garage som ska byggas om till hemma-studio. ...(ingen Polar-studio)

Grannar finns rätt nära och ljudisoleringen är mest till för att grannarna inte ska störas av trummbankande och bas, samt att få hyffsat tyst in till kontrollrummet. Budgeten tillåter inte att köpa riktiga vibrationsdämpare så jag vill försöka använda något annat material. Jag kanske kan komma över tjockare transportband (som används i industrin). Skulle det göra någon nytta? och hur tjockt lager skulle behövas i så fall?

I övrigt har jag tänkt att bygga väggarna i det inre rummet på det flytande golvet. Kan man göra så?

Taket på innerrummet kommer väl då att vila på de inre reglarna....är det så man gör?

En skiss på hur jag tänkt mig: (EDIT: bilden är uppdaterad/utbytt (den första bilden var felaktig))

golv_lagerskiss.jpg

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Annons
Postat

Jag ser inte skissen ordentligt men så som du föreslår är det riktiga sättet att bygga, allting i innerummet vilar på dom vibrationsdämpade golvreglarna... 🙂

Jag har dock sett andra enklare variationer som också fungerat utmärkt... 🙂

Man ställer innerväggen på betongolvet och skruvar även innertaket i den.

Sen lägger man plastfuktspärr och 50-100mm fligolit över hela golvet, sedan lägger du ett klickgolv direkt på det...

På så vis får du både isolering och ett flytande innergolv... 😛

Det svåra är att bestämma sej... 😉

Postat

Har väl bara en invändning mot skissen och det är att du skall ta bort gipsskivan på innersidan av den yttre väggen (det är den som syns i din extremt välgjorda skiss). Förutsättningen är att ytterväggen också innehåller stenull (glasull är mycket sämre för ljudisoleringen). Sedan hoppas jag att du har en någorlund tät yttre vägg. 10cm luftspalt kan var overkill, det kan räcka med mindre, men har du utrymmet så är större alltid bättre.

Vad det gäller att skoja med andra material än välavvägda neopren-puckar eller liknande så skulle jag vara lite försiktig med det. Anledningen är att man måste ha rätt sorts rörelse i gummit för att det dels skall ta upp stötar på rätt sätt och dels skall vara tillräckligt hårt för att inte deformeras (dvs. tryckas ihop helt). Andreas kan kanske kan inflika lite mer om en stund.

Vad det gäller frigolit som flytande golv så uppfyller det inte kraven direkt. Dels är det hårt, vilket gör att de inte tar upp vibrationer utan bara skickar det vidare, dels är det lätt, vilket gör att det inte uppfyller kravet att det är massa som ljudisolerar, men det är helt fantastiskt till att värmeisolera med. Däremot fungerar väggar direkt på betonggolvet och ett innertak fäst i det, förutsatt att väggarna är byggda på neopren eller annan gummremsa. Stålreglar och skenor med gummi finns och fungerar bra. Jag använde själv det i mina studioväggar.

Postat

Hej och tack för svar!

Har väl bara en invändning mot skissen och det är att du skall ta bort gipsskivan på innersidan av den yttre väggen

Jag ser att jag har ritat fel. Jag har redan tagit bort gipsskivan från ytterväggen ...så det är stenull isolering där nu.

Vad det gäller att skoja med andra material än välavvägda neopren-puckar eller liknande så skulle jag vara lite försiktig med det. Anledningen är att man måste ha rätt sorts rörelse i gummit för att det dels skall ta upp stötar på rätt sätt och dels skall vara tillräckligt hårt för att inte deformeras (dvs. tryckas ihop helt). Andreas kan kanske kan inflika lite mer om en stund.

...väntar med spänning på åsikter om gummit! 🙂

Om det inte funkar med gummi så kör jag nog med sådana remsor som "Coverman" använde i sin studio. (UAR-10 ljudabsorberande skivor)

Förresten ...ska man sätta åldersbeständig plast innanför OSB-skivan?

/Andreas

Postat
Om det inte funkar med gummi så kör jag nog med sådana remsor som "Coverman" använde i sin studio. (UAR-10 ljudabsorberande skivor)

Förresten ...ska man sätta åldersbeständig plast innanför OSB-skivan?

Själv kör jag med ett golv som är lagt på hel Stepisol och det påminner UAR-10 (med den skillnaden att det är uppmätt och godkänt för byggbranschen. UAR-10 i remsor kan ju fungera trots allt eftersom de skriver att det skall fungera. Men mätningar eller liknande saknas.) Andreas har mer erfarenhet av U-bouts och annat så vi får hoppas han tittar in senare.

Åldersbeständig plast? Japp, det skulle jag sätta (och har gjort i mitt bygge), men det är inte ett alldeles självklart val. Vissa hävdar att man inte skall använda plast alls när väggarna är utformade på det sättet. (1 mot 3 av byggingenjörerna jag pratade med innan bygget. Konstig bekantskapskrets man har...) Dubbla väggar är tydligen inte helt naturligt i ytterväggar utan används mest för lägenhetsavskiljande delar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.