Jump to content
Annons

Råd om vad jag ska köpa


Anders F

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Du tycks ju ha en bra allroundrigg med lite gött av varje 🙂

För de 20000:- skulle iaf jag i ditt fall köpa på mej ett par bra midfieldhögtalare,

för att få perspektiv på ljudet som inte dina små nearfieldare (8030A) levererar...

Får du rabatt tex 30-35% som är vanligt av agenturer + momsfritt,

så blir det ganska häftigt ljud du kan inköpa för 20 lakan 😄

Tack och hej från mej

Hejsan

De genelec jag har nu tycker jag fungerar ypperligt i det rum jag sitter, så i detta läge är nog inte ett par nya monitorer som komplement det jag direkt känner som prio 1, men i framtiden så skall man självklart införskaffa det när man påbörjar sitt livs bygge 🙂 :)

har inte läst alla inlägg i tråden men tex ett mackie control eller liknande så du får reglar att mixa med och ett UAD kort så får du både mer processorkraft över och bra pluggar.

Jag har redan en command 8, så reglarna finns, ett UAD-kort är i mina tankar, men jag börjar luta mer och mer åt lite nya pre-amps.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
Du tycks ju ha en bra allroundrigg med lite gött av varje 🙂

För de 20000:- skulle iaf jag i ditt fall köpa på mej ett par bra midfieldhögtalare,

för att få perspektiv på ljudet som inte dina små nearfieldare (8030A) levererar...

Får du rabatt tex 30-35% som är vanligt av agenturer + momsfritt,

så blir det ganska häftigt ljud du kan inköpa för 20 lakan 😄

Tack och hej från mej

Hejsan

De genelec jag har nu tycker jag fungerar ypperligt i det rum jag sitter, så i detta läge är nog inte ett par nya monitorer som komplement det jag direkt känner som prio 1, men i framtiden så skall man självklart införskaffa det när man påbörjar sitt livs bygge 🙂 :)

har inte läst alla inlägg i tråden men tex ett mackie control eller liknande så du får reglar att mixa med och ett UAD kort så får du både mer processorkraft över och bra pluggar.

Jag har redan en command 8, så reglarna finns, ett UAD-kort är i mina tankar, men jag börjar luta mer och mer åt lite nya pre-amps.

MVH

Anders

Ja då kanske du ska satsa på SSL Xlogic Alpha VHD Pre som du nämnde. Ett uad-kort kan man ju alltid köpa senare. Den billigaste varianten låg på 3200:- och den går det ju som sagt var att bygga på allt eftersom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jaha, då har man börjat fundera lite till på annat 😆

Mina tankar går nu också kring om jag skulle ta och byta in mitt LE-system och uppgradera mig till HD2-system. Det är ju en dröm som jag har och nu så kanske den inte är helt omöjlig att uppnå. Men iaf, det kommer ju ändå bli ett lån då jag inte kan få ihop alla pengar kontant, eller inte ens i närheten egentligen. MEn jag tycker ändå att det är ett bra pris jag fått.

Om jag räknar bort momsen som jag får ta bort i min firma samt lägger till de pengar jag får så kommer jag hamna på ca 80 000kr för ett HD2 och ett DIGI 192 I/O Interface. Som ni märker är det ju ändå en slant som jag måste lägga ut. Hur länge tror ni att jag kommer klara mig på ett HD2-system innan jag känner att jag vill uppgradera även det? Interface är jag medveten om att jag vill ha ett till, men det är ju något man troligen kan bygga på med de pengar man får från momsen, om jag inte tar ut det som lön. Det är en viktig fråga för mig när det handlar om dessa summor och lån.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då har man börjat fundera lite till på annat 🙂

Mina tankar går nu också kring om jag skulle ta och byta in mitt LE-system och uppgradera mig till HD2-system. Det är ju en dröm som jag har och nu så kanske den inte är helt omöjlig att uppnå. Men iaf, det kommer ju ändå bli ett lån då jag inte kan få ihop alla pengar kontant, eller inte ens i närheten egentligen. MEn jag tycker ändå att det är ett bra pris jag fått.

Om jag räknar bort momsen som jag får ta bort i min firma samt lägger till de pengar jag får så kommer jag hamna på ca 80 000kr för ett HD2 och ett DIGI 192 I/O Interface. Som ni märker är det ju ändå en slant som jag måste lägga ut. Hur länge tror ni att jag kommer klara mig på ett HD2-system innan jag känner att jag vill uppgradera även det? Interface är jag medveten om att jag vill ha ett till, men det är ju något man troligen kan bygga på med de pengar man får från momsen, om jag inte tar ut det som lön. Det är en viktig fråga för mig när det handlar om dessa summor och lån.

MVH

Anders

kolla 1. på thomann 2. beggat..

för ett litet tag sen gick ett HD för 43000 på vendolin.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då har man börjat fundera lite till på annat 🙂

Mina tankar går nu också kring om jag skulle ta och byta in mitt LE-system och uppgradera mig till HD2-system. Det är ju en dröm som jag har och nu så kanske den inte är helt omöjlig att uppnå. Men iaf, det kommer ju ändå bli ett lån då jag inte kan få ihop alla pengar kontant, eller inte ens i närheten egentligen. MEn jag tycker ändå att det är ett bra pris jag fått.

Om jag räknar bort momsen som jag får ta bort i min firma samt lägger till de pengar jag får så kommer jag hamna på ca 80 000kr för ett HD2 och ett DIGI 192 I/O Interface. Som ni märker är det ju ändå en slant som jag måste lägga ut. Hur länge tror ni att jag kommer klara mig på ett HD2-system innan jag känner att jag vill uppgradera även det? Interface är jag medveten om att jag vill ha ett till, men det är ju något man troligen kan bygga på med de pengar man får från momsen, om jag inte tar ut det som lön. Det är en viktig fråga för mig när det handlar om dessa summor och lån.

MVH

Anders

kolla 1. på thomann 2. beggat..

för ett litet tag sen gick ett HD för 43000 på vendolin.. 😉

Hm... blev inte så värst mycket billigare på thomann, skiljde bara några tusenlappar, och i detta sammanhang så känns det som kvittar. Beggat är klart en möjlighet, men samtidigt så finns det inget som slår lukten av att öppna en ny kartong 🙂 :),sedan vet jag inte hur det är med servixe och liknande på beggat, någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kikat och jämfört lite mer priser och kommit fram till att jag får en riktigt bra deal.

Min deal ink.moms = 133000 och att jag lämnar in min digi002r

Thomann = 144 000 ink. moms + frakt, och jag har min digi002r kvar

Soundware = 170 375 kr ink.moms, jag har min digi002r kvar

Om jag jämför min deal med soundware så betyder det att jag får ca 37 000 kr för min digi002r och mot thomann ca 11 000 (nypris ca 13 000 när jag köpte den) Begagnade brukar jag se gå för ca 7000 kr,m så jag tjänar minst 4000kr i pengar om jag utnyttjar inbytet istället för att sälja privat.

Men en fråga kvarstår. Jag kommer få ta ett lån, hur länge tror ni att jag klarar mig på detta paket?

Paketet är:

PT HD2 Accel

1 st Digi 192 I/O med AD kort ( + att jag kan köpa till en digi 192 I/o för momsen har jag räknat med, så jag har 2 stycken totalt = 32 kanaler in och 16 kanaler ut om jag fattat rätt)

Kommer man vara fit for life med denna grund och bara kunna uppgradera sin outbord och sin mjukvara eller kommer jag vilja uppgradera även själva grundpaketet tror ni?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
DieHard (oregistrerad)

Tja.. jag skulle satsa på ett UAD-kort när de är så billiga just nu. Själv ska jag köpa mitt nu någon gång i veckan. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. jag skulle satsa på ett UAD-kort när de är så billiga just nu. Själv ska jag köpa mitt nu någon gång i veckan. 😑

Jo, det skulle jag också ha gjort, men nu är det så att det utvecklar sig så att jag troligtvis kommer kunna köpa ett PT HD2 med Digi192 interface, och då får jag full PDC och kan dra större nytta av UAD-korten om jag köper senare, och det vill man ju inte sumpa 😉🙂 Det kanske är ett dumt köp egentligen, men i många herrans år har jag dreglat och drömt om ett TDM-system. Och ibland måste drömmen få gå före huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett pearl trumset skulle jag ha köpt 😉 , och sen en mobiltelefon om det fanns pengar kvar 😑

Är ju inte direkt en pärla på att spela trummor, och oftast har trummisen med sig ett kit till inspelningen som oftast håller hög kvalité då det är dennes huvudinstrument 🙂 Men om man får pengar över så är självklart ett riktigt fint akustiskt trumsett sågot man skulle vilja ha i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lynx Aurora16 med HD-kort.

Den såg intressant ut, ska jag titta närmare på. Men med HD1 får jag väll inte samma kraft som hos HD2? Vill ju inte att det ska lacka för mig vid större projekt. Sedan förstod jag inte om Aurora va ett interface eller om jag var tvungen att koppla det till min digi192:a, och i så fall får jag bara 16 in istället för 32 och 16 är för lite. Eller har jag fattat helt galet? Är inget tekniskt snille direkt 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det ser ut som att du har bra prylar redan så ta semester gör nåt skoj istället. Åk till New Orleans eller var dit musikmecka ligger dra några bärs slappa och må bra en vecka eller två om du snålar och kom hem lagom som sommarn börjar här på riktigt. Trevlig semester 😑 .

Bärs är alltid bra!

Men lite mastringspluggar från Universal Audio (eller något annat märke) är ännu bättre.

Ju fler prylar man har när man dör, osv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Lynx Aurora16 med HD-kort.

Den såg intressant ut, ska jag titta närmare på. Men med HD1 får jag väll inte samma kraft som hos HD2? Vill ju inte att det ska lacka för mig vid större projekt. Sedan förstod jag inte om Aurora va ett interface eller om jag var tvungen att koppla det till min digi192:a, och i så fall får jag bara 16 in istället för 32 och 16 är för lite. Eller har jag fattat helt galet? Är inget tekniskt snille direkt 😑

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...setup-help.html

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tja.. jag skulle satsa på ett UAD-kort när de är så billiga just nu. Själv ska jag köpa mitt nu någon gång i veckan. 😑

Jo, det skulle jag också ha gjort, men nu är det så att det utvecklar sig så att jag troligtvis kommer kunna köpa ett PT HD2 med Digi192 interface, och då får jag full PDC och kan dra större nytta av UAD-korten om jag köper senare, och det vill man ju inte sumpa 🙂 :) Det kanske är ett dumt köp egentligen, men i många herrans år har jag dreglat och drömt om ett TDM-system. Och ibland måste drömmen få gå före huvudet.

Instämmer, satsa på drömmen. Va fan, du kan vara död nästa år så... 😉 Om jag inte minns fel så kör UAD såna här kampanjer varje sommar? I såna fall kan du ju alltid köpa det nästa år eller så istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. jag skulle satsa på ett UAD-kort när de är så billiga just nu. Själv ska jag köpa mitt nu någon gång i veckan. 😑

Jo, det skulle jag också ha gjort, men nu är det så att det utvecklar sig så att jag troligtvis kommer kunna köpa ett PT HD2 med Digi192 interface, och då får jag full PDC och kan dra större nytta av UAD-korten om jag köper senare, och det vill man ju inte sumpa 🙂 :) Det kanske är ett dumt köp egentligen, men i många herrans år har jag dreglat och drömt om ett TDM-system. Och ibland måste drömmen få gå före huvudet.

Instämmer, satsa på drömmen. Va fan, du kan vara död nästa år så... 😉 Om jag inte minns fel så kör UAD såna här kampanjer varje sommar? I såna fall kan du ju alltid köpa det nästa år eller så istället.

Ja det känns så i magen och i hjärtat. Även om jag med största sannolikhet aldrig kommer tjäna igen de pengarna så är det något jag alltid velat göra.

Gilbert: Jag ska ta en ordentlig titt på ditt förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...