Jump to content
Annons

Råd om vad jag ska köpa


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag kommer få lite cash här framöver. Det är inte hundra hur mycket, men runt 20 000 hamnar det väll på i runda slängar. Med detta besked så fick jag lite köpångets och fick funderingar kring om jag ska köpa en lite finare sak eller flera lite billigare. Därför undrar jag nu vad just du skulle köpt för dessa pengar och varför. Detta kommer förhoppningsvis hjälpa mig i mitt beslut.

Har idag eller tillgång till:

Mac pro 2,66

Digi002

Command 8

Genelec 8030A

Sontronics Omega + Sigma + Antal bayerdynamic mikrofoner, AKG, Shure mikrofoner som beta52, beta56, sm57 osv Och ett antal mikrofoner till, har inte listan framför mig.

Focusrite octapre LE via ADAT till digi002

Rackskåp

Pod XT

Gitarrer: Ibanez RG350, Ibanez halvakustisk, Epihone Les Paul, Shine och ett antal till, men dock ingen sådär riktigt mysigt fin en 🥰

Bas: ser ut som på gitarrsidan ungefär med yanaha, Olp osv

Roland HP1 digitalpiano + gammal E15 som jag använder som midisynth

Har säkert glömt lite nu också, men men.

Hoppas ni kommer med lite visa råd 🙂

MVH

Anders

EDIT: glömde ju nämna att jag har eller har tillgång till även lite gitarrförstärkare som Laney TF400, Peavey Bandit 112, Line 6 spider, Marshall (kommer inte ihåg beteckning), samt ett par basförstärkare och ett par roland digitaltrummor med TD6 modulen.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

jag hade nog köpt några externa kompressorer.. ex. 2 alesis 3630 för pump, DBX 163X är en lättrattad och skojjig kompressor som jag tycker låter bra som fanken!

Aphex har gjort några mysiga kompressorer med, en aning rena, men välljudande. Jag har en som heter 107. Ett externt bra reverb eller någon form av DSP skulle kanske också sitta fint. Kanske en Duende Mini, ligger på ca. 7000:-

nåt sånt kan man ju verkligen inte få för mkt av, och dessutom använder man det hela tiden.. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade nog köpt några externa kompressorer.. ex. 2 alesis 3630 för pump, DBX 163X är en lättrattad och skojjig kompressor som jag tycker låter bra som fanken!

Aphex har gjort några mysiga kompressorer med, en aning rena, men välljudande. Jag har en som heter 107. Ett externt bra reverb eller någon form av DSP skulle kanske också sitta fint. Kanske en Duende Mini, ligger på ca. 7000:-

nåt sånt kan man ju verkligen inte få för mkt av, och dessutom använder man det hela tiden.. 🥰

Ja, jag har också funderat på om man skulle lägga lite pengar på extern hårdvara, eller lite DSP-kraft. Sedan kommer tanken, eller ska man lägga det på 1 endast pre-amp eller 1 endaste mikrofon? Den alesis du föreslog där såg lite intressant ut dock, med tanke på priset också. Funderar även på om man skulle köpa in Logic och ha både PT och Logic då jag bara har PT just nu. Tror du/ni att jag skulle ha nytta av det. Har börjat producera mer och mer och är inte bara mix/inspelningstekniker längre. Åh, denna ångest, men tack för svaren där IDF, detta kommer nu hamna på min lista när det är dags att välja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
jag hade nog köpt några externa kompressorer.. ex. 2 alesis 3630 för pump, DBX 163X är en lättrattad och skojjig kompressor som jag tycker låter bra som fanken!

Aphex har gjort några mysiga kompressorer med, en aning rena, men välljudande. Jag har en som heter 107. Ett externt bra reverb eller någon form av DSP skulle kanske också sitta fint. Kanske en Duende Mini, ligger på ca. 7000:-

nåt sånt kan man ju verkligen inte få för mkt av, och dessutom använder man det hela tiden.. 🙂

Ja, jag har också funderat på om man skulle lägga lite pengar på extern hårdvara, eller lite DSP-kraft. Sedan kommer tanken, eller ska man lägga det på 1 endast pre-amp eller 1 endaste mikrofon? Den alesis du föreslog där såg lite intressant ut dock, med tanke på priset också. Funderar även på om man skulle köpa in Logic och ha både PT och Logic då jag bara har PT just nu. Tror du/ni att jag skulle ha nytta av det. Har börjat producera mer och mer och är inte bara mix/inspelningstekniker längre. Åh, denna ångest, men tack för svaren där IDF, detta kommer nu hamna på min lista när det är dags att välja 🙂

Tycker det är nog lite överkurs att skaffa Logic. Allt som du vill kunna göra musikaliskt kan du göra i PT. Bättre i såna fall att lägga stålarna på nån extern kompressor eller reverb som IDF föreslog. Sånt kommer du ha mera nytta av och glädje av. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade nog köpt några externa kompressorer.. ex. 2 alesis 3630 för pump, DBX 163X är en lättrattad och skojjig kompressor som jag tycker låter bra som fanken!

Aphex har gjort några mysiga kompressorer med, en aning rena, men välljudande. Jag har en som heter 107. Ett externt bra reverb eller någon form av DSP skulle kanske också sitta fint. Kanske en Duende Mini, ligger på ca. 7000:-

nåt sånt kan man ju verkligen inte få för mkt av, och dessutom använder man det hela tiden.. 🙂

Ja, jag har också funderat på om man skulle lägga lite pengar på extern hårdvara, eller lite DSP-kraft. Sedan kommer tanken, eller ska man lägga det på 1 endast pre-amp eller 1 endaste mikrofon? Den alesis du föreslog där såg lite intressant ut dock, med tanke på priset också. Funderar även på om man skulle köpa in Logic och ha både PT och Logic då jag bara har PT just nu. Tror du/ni att jag skulle ha nytta av det. Har börjat producera mer och mer och är inte bara mix/inspelningstekniker längre. Åh, denna ångest, men tack för svaren där IDF, detta kommer nu hamna på min lista när det är dags att välja 🙂

Tycker det är nog lite överkurs att skaffa Logic. Allt som du vill kunna göra musikaliskt kan du göra i PT. Bättre i såna fall att lägga stålarna på nån extern kompressor eller reverb som IDF föreslog. Sånt kommer du ha mera nytta av och glädje av. 😛

Okej, det va bara att jag hade fått uppfattning av att man säger att Logic är så mycket enklare i att producera musik med, men det är nog som du säger där, PT vet jag ju ändå vart jag har och har personligen aldrig känt behöv av något annat, utan det var mer som jag sa bara vad man hört många människor säga 😉 hm...två stycken nu som sagt extern kompressor, då blir det litet plus i kanten på det då. Om man ställer frågan om extern kompressor kontra en kompressor från waves, är det fortfarande extern jag ska satsa på då?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Okej, det va bara att jag hade fått uppfattning av att man säger att Logic är så mycket enklare i att producera musik med, men det är nog som du säger där, PT vet jag ju ändå vart jag har och har personligen aldrig känt behöv av något annat, utan det var mer som jag sa bara vad man hört många människor säga 😛 hm...två stycken nu som sagt extern kompressor, då blir det litet plus i kanten på det då. Om man ställer frågan om extern kompressor kontra en kompressor från waves, är det fortfarande extern jag ska satsa på då?

//Anders

Det är väl så att det programmet man använder känns enklast att jobba i. Själv tycker jag Cubase är det för att jag är van vid det. Enligt mig är de bästa kompressorerna Waves har är SSL, API och V-series. Ladda ned och testa dem om du inte har gjort det. De är grymma!! Men annars finns ju UAD eller Liquid Mix. Men om du ska satsa på hårdvara eller inte? Allt beror också på hur mycket du har råd med. Men generellt tycker jag hårdvara låter allt som oftast bättre och fördelen är väl om man skulle vilja sälja i framtiden. Mjukvara brukar man inte få mycket för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt så har jag ju cirka summan som jag skrev ovan, och ännu har jag ju inte bestämt mig om jag ska lägga det på flera saker eller en sak. Så om du/ni har tips på kompressorer för hela summan så tas även det gärna emot. Jag ska titta lite på Waves pluggar som du föreslog där, äger nämnligen ingen wavesplugg över huvud taget 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Spelar du in mycket sång? En bra sångmick kankse?

En bra channelstrip är heller inte fel. Tex en UA 6176, där kan du använda kompressorn utan att behöva gå igenom preampen också. En riktigt bra limpa kan göra grym skillnad på mickar man redan har.

Gör en lista och fundera på vad du saknar allra mest, som skulle underlätta det du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja, som sagt så har jag ju cirka summan som jag skrev ovan, och ännu har jag ju inte bestämt mig om jag ska lägga det på flera saker eller en sak. Så om du/ni har tips på kompressorer för hela summan så tas även det gärna emot. Jag ska titta lite på Waves pluggar som du föreslog där, äger nämnligen ingen wavesplugg över huvud taget 🙂

Häpp jag var blind där när jag inte läste din summa där 😛 Kanske den här är något för dig då i hårdvaruform? www.thomann.de/se/universal_audio_1176_ln.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du in mycket sång? En bra sångmick kankse?

En bra channelstrip är heller inte fel. Tex en UA 6176, där kan du använda kompressorn utan att behöva gå igenom preampen också. En riktigt bra limpa kan göra grym skillnad på mickar man redan har.

Gör en lista och fundera på vad du saknar allra mest, som skulle underlätta det du gör.

Ja, så jättemycket sång har det nog inte blivit, men jag hoppas på mer 😛 Den UA 6176 verkar tämligen intressant också då den även innehöll kompressor och pre-amp. Jag läste lite kort om den och då stod det att den lånat mycket från 1176 som Diehard föreslog, är de lika i karaktären eller är det ett försäljningstrick? Det med listan är en bra idé, så fort jag kommer på något under tiden jag jobbar så skall det framöver skrivas upp. Det är lätt att man blir lite ivrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra stärkare kanske?

Jo, jag har också funderat över den tanken. Har du några förslag på lut sådär som man kan kolla upp det också? Det skall helst vara en riktigt bra allround stärkare då jag aldrig riktigt vet vad jag får spela in. Jag gillade verkligen distljudet du hade på den låten som vi skickade lite mellan oss, vet att jag har kvar det PM:et om vad du använde där iaf 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt så har jag ju cirka summan som jag skrev ovan, och ännu har jag ju inte bestämt mig om jag ska lägga det på flera saker eller en sak. Så om du/ni har tips på kompressorer för hela summan så tas även det gärna emot. Jag ska titta lite på Waves pluggar som du föreslog där, äger nämnligen ingen wavesplugg över huvud taget 🙂

Häpp jag var blind där när jag inte läste din summa där 🙂 Kanske den här är något för dig då i hårdvaruform? www.thomann.de/se/universal_audio_1176_ln.htm

Hela konkarongen - SSL, API och V-series - kan du ju få för under 16 papp från Waves (om dom skeppar) och på Thomann för 18 🙂🙂

Studio Classics Collection

http://www.waves.com/content.aspx?id=5425

http://www.thomann.de/se/waves_studio_clas...coll_native.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1, UAD-1 & ett UAD-1 kort. Om det finns pengar över, en Liquidmix.

Jag måste erkänna att på grund av det vi nu alla vet att PT inte har fullt PDC-stöd så är det en anledning till att jag ställer mig lite tveksam till dessa förslag, då jag tänker att det kanske bromsar min kreativitet mer än hjälper den om jag får sitta och manuellt justera detta mycket.

Ja, som sagt så har jag ju cirka summan som jag skrev ovan, och ännu har jag ju inte bestämt mig om jag ska lägga det på flera saker eller en sak. Så om du/ni har tips på kompressorer för hela summan så tas även det gärna emot. Jag ska titta lite på Waves pluggar som du föreslog där, äger nämnligen ingen wavesplugg över huvud taget 🙂

Häpp jag var blind där när jag inte läste din summa där 🙂 Kanske den här är något för dig då i hårdvaruform? www.thomann.de/se/universal_audio_1176_ln.htm

Hela konkarongen - SSL, API och V-series - kan du ju få för under 16 papp från Waves (om dom skeppar) och på Thomann för 18 🙂🙂

Studio Classics Collection

http://www.waves.com/content.aspx?id=5425

http://www.thomann.de/se/waves_studio_clas...coll_native.htm

Ja, detta skall jag kika på då man kunde ta hem hela paketet som demo ju, tack för tipset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1, UAD-1 & ett UAD-1 kort. Om det finns pengar över, en Liquidmix.

Jag måste erkänna att på grund av det vi nu alla vet att PT inte har fullt PDC-stöd så är det en anledning till att jag ställer mig lite tveksam till dessa förslag, då jag tänker att det kanske bromsar min kreativitet mer än hjälper den om jag får sitta och manuellt justera detta mycket.

Det gäller väl oavsett vilka pluggar du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1, UAD-1 & ett UAD-1 kort. Om det finns pengar över, en Liquidmix.

Jag måste erkänna att på grund av det vi nu alla vet att PT inte har fullt PDC-stöd så är det en anledning till att jag ställer mig lite tveksam till dessa förslag, då jag tänker att det kanske bromsar min kreativitet mer än hjälper den om jag får sitta och manuellt justera detta mycket.

Det gäller väl oavsett vilka pluggar du köper.

Jo, fast i mailet som jag fick av digidesign så skulle PT klara av det mesta så länge det inte var externa dsp-kort, och jag får väll lita på det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, fast i mailet som jag fick av digidesign så skulle PT klara av det mesta så länge det inte var externa dsp-kort, och jag får väll lita på det 🙂

Varför skulle det göra någon skillnad? Har för övrigt för mig att en polare måste hålla på att flytta spår så fort han lägger på en Waves-plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Dessutom så MÅSTE Digidesign implementera detta NU annars är de ute ur leken, alternativt så kommer du att byta program, eller hur?

Nja, blir ett HD framöver är tanken, så om der är deras tanke så har de ju lyckats, eller inte, då det var tanken från första början också 🙂 Skrev förresten till digidesign precis de orden som du säger nästan i deras senaste undersökning bland kunder. Skrev att det och 32 audiospår lockar fler kunder till andra företag.

Okej, så om jag fattar rätt nu så skickar UAD med en kompenseringsplugg för PT så man inte behöver styra detta manuellt då, utan bara sätter in pluggen och skriver in värdet för samples i den?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så om jag fattar rätt nu så skickar UAD med en kompenseringsplugg för PT så man inte behöver styra detta manuellt då, utan bara sätter in pluggen och skriver in värdet för samples i den?

Yes, korrekt.

EDIT: eller rättare sagt; du behöver bara sätta dit pluggen (som jag förstått det hela)

Det sjuka med dessa kort (UAD-1) är att du kan köra ca 4 gånger fler pluggar på ett UAD-1-kort jämfört med ett Accel -kort vi samma samplerate (och det är alltså samma algoritm så resultatet ljudmässigt är identiskt). Plötsligt känns ett Accel-kort EXTREMT dyrt om man säger så...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så om jag fattar rätt nu så skickar UAD med en kompenseringsplugg för PT så man inte behöver styra detta manuellt då, utan bara sätter in pluggen och skriver in värdet för samples i den?

Yes, korrekt.

EDIT: eller rättare sagt; du behöver bara sätta dit pluggen (som jag förstått det hela)

Det sjuka med dessa kort (UAD-1) är att du kan köra ca 4 gånger fler pluggar på ett UAD-1-kort jämfört med ett Accel -kort vi samma samplerate (och det är alltså samma algoritm så resultatet ljudmässigt är identiskt). Plötsligt känns ett Accel-kort EXTREMT dyrt om man säger så...

Men då är det ju mer intressant i så fall 🙂

Testade waves ssl400 demo iaf nu. Mäktigt imponerad blev jag. Kompressorn och EQ lät riktigt bra och det var inga problem för min dator eller PT heller utan det flöt på riktigt fint. La iof bara en EQ och kompressor på sammanlagt 5 spår, men de andra 27 spåren lå det massa annat på, så där verkar ju inte PT ha några problem med PDC iaf 🙂 Ser fram emot att testa de andra två också och se vad jag tycker om dem. Sen måste jag sitta lite mer med ssl400 och få mig en riktig helhetsbild av det.

Tack för alla svar hittills, fyll gärna på med mer.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1, UAD-1 & ett UAD-1 kort. Om det finns pengar över, en Liquidmix.

synd bara att det är likvärdigt med att köpa en pentium 4 för att det är en snygg processor.. 🙂

visst det låter bra, men hårdvaran är mer eller mindre antik.

hellre en SSL Duende isåfall. beggat blir billigt. 😉

förresten 3630:n är relativt enkel att modda så den låter sjukt fett. har en länk på min gamla dator som jag kan leta upp nån dag. 🙂 har tänkt köpa 2 st 3630 nån dag när jag kommer ihåg det. de brukar gå för ett par hundringar på vendolin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar mest om att pluggarna är extremt välskrivna, både ljudmässing och optimerade för denna GPU (som det faktiskt är). Detta är troligtvis också förklaringen till att UA drar sig för att byta processor då det troligtvis innebär att de måste skriva om algoritmerna för alla pluggarna. Troligtvis jobbar de på en metod att skala upp systemen för att kunna köra fler av dessa GPUs parallellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar mest om att pluggarna är extremt välskrivna, både ljudmässing och optimerade för denna GPU (som det faktiskt är). Detta är troligtvis också förklaringen till att UA drar sig för att byta processor då det troligtvis innebär att de måste skriva om algoritmerna för alla pluggarna. Troligtvis jobbar de på en metod att skala upp systemen för att kunna köra fler av dessa GPUs parallellt.

självklart. de låter GRYMT. men som sagt, det är ett väldigt gammalt system.

Anders jag tror du behöver ett impulsreverb av någon sort. Jag vill slå ett slag för AltiVerb. låter kanonkanon, och numera finns mängder med gratisimpulser att tanka från det där internet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lägga pengarna på en bra gitarrförstärkare och outboards.

Digitalt ljud mår bra av att få sig en vända IRL.

Tiny Terror plus 1x12 = 6 papp. Toft ATC-2= 9 papp. Kvar har du femtusen som du antingen letar på en DBX för eller köper dig ett UAD-1.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tycker det ser ut som att du har bra prylar redan så ta semester gör nåt skoj istället. Åk till New Orleans eller var dit musikmecka ligger dra några bärs slappa och må bra en vecka eller två om du snålar och kom hem lagom som sommarn börjar här på riktigt. Trevlig semester 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det ser ut som att du har bra prylar redan så ta semester gör nåt skoj istället. Åk till New Orleans eller var dit musikmecka ligger dra några bärs slappa och må bra en vecka eller två om du snålar och kom hem lagom som sommarn börjar här på riktigt. Trevlig semester 🙂 .

Bärs är alltid bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...