Jump to content
Annons

Nybörjargitarr?

Gugigus

Recommended Posts

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Nylon eller stålsträngad - lite en smaksak, men de flesta nybörjargitarrer brukar vara nylonsträngade.

Största skillnaden i att spela är att en nylonsträngad har platt greppbräda, tjockare strängar(mjukare att trycka ner) samt att halsen är lite bredare(mer plats för fingrar) - samt att den har ett helt annay ljud. Stålsträngad har en svagt rundad greppbräda och oftast en smalare hals. Strängar är av stål eller annan metall och kan upplevas lite tyngre att spe´la på. Dina fingertoppar kommer hur som helst att se ut som grillkorvar den första tiden, men det är bara att öva på.

Efter ett tag får du härdade fingertoppar. Fila inte bort det extra skinnet - det behövs.

Du kan kolla på www.vendolin.se efter beggade gitarrer, eller varför inte på blocket.se eller liknande.

Tänk på att halsen skall vara rak (kolla längs med gitarren - uppifrån och ner), absolut inte vriden. Lådan skall vara hel och inte skramla. Dra till över strängarna - skall inte låta sprucket. Strängar kan man alltid byta. Stämskruvarna skall kännas gedigna och inte stämma ur när du spelar.

Och sedan - viktigast av allt. Gitarren måste vara snygg... 🙂

Lycka till och välkommen till en värld med ett "riktigt" instrument... hehe

//nemo

Redigerat av captain nemo
Dela på andra sajter

Går det att lära sig spela gitarr själv eller måste man gå hos nån lärare?

Ja det går jättebra. Är man tillräckligt nyfiken och har något sånär musiköra så kan man sitta och härma sina idoler tills man kan stå på egna ben. Funkar bra för jättemånga. Väldigt tråkigt att bli "skolad" i musik tycker jag.

Dela på andra sajter

Hur mkt tycker ni att man ska betala för gitarren da? 😄

Har du mycket pengar så kan du ju köpa en bra direkt, annars är det bra att köpa billigaste man kan hitta. Finns nya gitarrer för typ 4-500:-. Så om du vill fortsätta är det bara att köpa upp dig, annars kan du använda gitarren som bränsle till vedugnen eller nåt.

Dela på andra sajter

Ja det går jättebra. Är man tillräckligt nyfiken och har något sånär musiköra så kan man sitta och härma sina idoler tills man kan stå på egna ben. Funkar bra för jättemånga. Väldigt tråkigt att bli "skolad" i musik tycker jag.

Ööhh... VA???

Dela på andra sajter

Jag har spelat i 11 år och är helt självlärd och klår många som spelat lika länge hos lärare. Den enda gången jag tycker det känns riktigt befogat att gå hos lärare är när man ska öva in skalor osv.

Eller om man vill lära sig lira spansk gitarr 🙁

som svar på din egentliga fråga så köp en ny skolgitarr så slipper du luraktiga köpare som kramar ur pengar ur dig pga okunskap.

Kostar ju typ bara 6-700 spänn, fast välj hellre en gitarr runt 1000-lappen iaf så låter det lite kul iaf 😄

stort lycka till och välkommen i klubben! 🙂

Redigerat av lavrell
Dela på andra sajter

har du 1000 kr köp ny gitarr. ganska ok.... på egen hand och med hjälp av dina öron internet och kompisar kommer du långt. en bra lärare kan hjälpa dig att komma runt en del problem och stimulera dig. det är ingen dålig ide. prova själv. det måste du göra. du skall få insikt och förstå vad som fungerar för dig. måste inte gå lektion varje vecka. samla på frågor ock kontakta någon. lycka till med dden fantastiska instrumenten

Dela på andra sajter

Visst kan man lära sig spela utan lärare, men hittar du rätt lärare kan du nå snabbare till en viss kunskapsnivå än utan!!!

Den enda gången jag tycker det känns riktigt befogat att gå hos lärare är när man ska öva in skalor osv.

Ja det är ju klart, eftersom just skalor är så väldigt svårt att lära sig på egen hand 😠

Eller om man vill lära sig lira spansk gitarr

OBS! Om du går och köper dig t.ex. en finsk gitarr så behöver du alltså inte ta några gitarrlektioner.

Jag har spelat i 11 år och är helt självlärd och klår många som spelat lika länge hos lärare.

Grattis! Och jag förmodar att du aldrig någonsin har frågat nån kompis eller liknande om tips etc ?! Det är banne mig en prestation som borde premieras !!!

Gugigus: Lycka till med gitarren! Ett tips på vägen är att kolla in det oändliga antal gitarrsajter som finns på nätet, men köp inte allt som sägs eller skrivs. Det florerar extremt mycket åsikter och tyckande som är rent skitsnack och helt taget ur luften, så solla hårt!

Det gäller tyvärr även detta forum som må vara en fantastisk källa av kunskap att ösa ur inom vissa områden, men när det gäller just gitarrspelande så är konstruktiviteten försvinnande liten 🙁

Om du känner att du behöver gå till en gitarrpedagog, så gör det. Det finns ju en anledning till att exempelvis alla elitserielag har en tränare.

Du har säkert en massa folk i din omgivning som spelar, fråga dom om allt du kan komma på! Allt från hur man stämmer till hur man spelar dimskalor a´la Yngwie, eller vad du nu må va intresserad av 🙂

Med vänliga hälsningar

/Wah-Wah

Dela på andra sajter

Wah-wah, anar man en besserwisser här kanske? 😆

med spansk gitarr menar jag underförstått Flamenco såklart och ja jag har frågat polare men aldrig betalat pengar för att bli undervisad av en lärare.

Hoppas allt blev mycket enklare nu för lilla wah-wah 😉

med ironiska hälsningar Micke 😆

Dela på andra sajter

Wah-wah, anar man en besserwisser här kanske? 😛

med spansk gitarr menar jag underförstått Flamenco såklart och ja jag har frågat polare men aldrig betalat pengar för att bli undervisad av en lärare.

Hoppas allt blev mycket enklare nu för lilla wah-wah 🙂

med ironiska hälsningar Micke 😄

Så frågan är: Var går gränsen mellan att vara ironisk och att vara en besserwisser? 😉

Anser bara att det är synd att slå i en nybörjare att det skulle innebära någon slags nackdel att ta lektioner! 😉

Tjoflöjt! 😏

/

Dela på andra sajter

Anser bara att det är synd att slå i en nybörjare att det skulle innebära någon slags nackdel att ta lektioner! 😉

Jag önskar själv att jag aldrig tog några månader gitarr, trummor, piano när jag va liten eftersom det inte gav mig nåt förutom en extra läxa i veckan. Lärde mig jävligt långsamt. Har inte haft användning för det jag lärde mig på skolan. När jag la av med allt sånt så började jag istället spela själv och det var då det började bli riktigt kul. Så jag skulle inte tveka att avråda en nyfiken musiker att åtminstone pröva på ett tag själv utan skola.

Dela på andra sajter

Det kan nog vara en bra idee att börja spela utan lärare, jag har själv undervisat en del i elgitarr och man känner att man inte har så mycket att tillföra om eleven knappt har någon koll på instrumentet. Man får mest säga till dem att öva. Skalor och liknande är kanske det som är lättast att lära sig på egen hand eftersom det finns en massa sidor med sådant på nätet. Tips om hur man övar på ett bra sätt, hur man tänker om man vill inprovisera, var man har sina brister kan vara sådant som en lärare kan vara bra för.

Redigerat av Tobbe
Dela på andra sajter

Jag önskar själv att jag aldrig tog några månader gitarr, trummor, piano när jag va liten eftersom det inte gav mig nåt förutom en extra läxa i veckan. Lärde mig jävligt långsamt. Har inte haft användning för det jag lärde mig på skolan. När jag la av med allt sånt så började jag istället spela själv och det var då det började bli riktigt kul. Så jag skulle inte tveka att avråda en nyfiken musiker att åtminstone pröva på ett tag själv utan skola.

Du utgår alltså ifrån att det man lär sig när man tar lektioner INTE är kul eller användbart av den enkla anledningen att det var så för dig!?

Följdfrågan är då: Berodde det på dig som elev, på läraren, eller på er båda?

Det kan nog vara en bra idee att börja spela utan lärare, jag har själv undervisat en del i elgitarr och man känner att man inte har så mycket att tillföra om eleven knappt har någon koll på instrumentet.

Det är väl den "kollen på instrumentet" som du borde lära ut, samtidigt som du entuiasmerar eleven till att lära sig mer och få honom/henne att förstå hur grymt det är att kunna spela egen såväl som andras musik!!!

Missförstå mig rätt. Det kan i många fall vara kanon att sitta själv och testa hur saker funkar, men det kan även leda till att man inte kommer nån vart. Det beror ju helt och hållet på hur pass god insikt man har i vad man själv är intresserad av att lära sig och hur man ska ta sig dit.

Vissa har lätt för att se det sambandet, men faktum är att de flesta mår bra av nån slags handledning på vägen. Om det är en lärare, polare, granne, internetsajt etc. har ingen betydelse eftersom det är själva handledning/coaching-momentet i sig som är det viktiga.

/

Dela på andra sajter

Skrev jag att det va till någon nackdel? 😏

jag tycker mer personligen att folk som är intresserade på riktigt lär sig bättre själva av nyfikenheten. Och allt jag skrev i mitt första inlägg baserade jag på mitt eget gitarrspel eftersom jag själv är 100% självlärd 😉

smaken är ju som baken 😛

Dela på andra sajter

Du utgår alltså ifrån att det man lär sig när man tar lektioner INTE är kul eller användbart av den enkla anledningen att det var så för dig!?

Följdfrågan är då: Berodde det på dig som elev, på läraren, eller på er båda?

Jag är väl medveten om att jag inte tillhör genomsnitts-musikern. För väldigt många är det säkert jättebra att gå lektioner. Det som jag hade som inte funkade tillsammans med skola är bl.a nyfikenheten och en väldig lust att pröva på allt möjligt och luska fram saker själv. Därför jag la in ordet "nyfiken" som ett kriterium. Det är riktigt svårt att förklara. Om man så fort man ser ett instrument naturligt frågar ägaren om man får sitta och spela så flyter det lixom på. Man snappar upp lite här och där.

Men det är som sagt jättenyttigt för många att gå lektioner också.

Dela på andra sajter

jag tycker mer personligen att folk som är intresserade på riktigt lär sig bättre själva av nyfikenheten. Och allt jag skrev i mitt första inlägg baserade jag på mitt eget gitarrspel eftersom jag själv är 100% självlärd 😏

smaken är ju som baken 😉

Så sant som det var sagt. Och baken återfinns i många olika storlekar. 😉

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.