coverman Postat 29 april 2008 Postat 29 april 2008 Ska väl sätta mig ner och läsa manualen en gång till och har även köpt någon bok från Amazon med lite övningar på DVD för att komma igång och göra allt rätt, men en liten fråga jag har som jag märkte häromdagen när jag hjälpte till att spela in en låt i Logic 8 hemma. När jag är färdig med låten och ska mixa ner en version, så finns det ju en hel del förinställda mastering-inställningar med enhancers, kompressorer, eq's och allt möjligt i en massa olika blandningar, som brukar finnas att välja i den högra regeln i det vanliga fönstret. Nu sitter jag på jobbet och minns inte exakt hur det såg ut, men den högra regeln saknar dessa ibland. Jag spelade in tre olika låtar och på en av dessa fanns de där förinställda Popmix, Rock mix Wide och allt vad de heter, men när jag skulle bounca ner andra låten, så fanns plötsligt inte dessa mastering tools. Vet inte om de var borta redan när jag började spela in låten eller om jag lyckades komma åt något kortkommando för att tappa dessa på vägen. Eller var det helt enkelt så att jag började med en annan default-inställning när jag skapade en ny låt? Kanske någon av dess var en förinställd default songwriter eller någon av de andra? Är det någon som vet vad jag gjort fel eller hur jag kan få fram de där saftiga inställningarna? Bifogar en bild som visar hur det brukar se ut och hur det såg ut när de saknades. Något liknande som min bild var det, även om jag kanske missat någon av knapparna eller raderat någon mer. Men bara för att visa vad som sker på ett ungefär.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 Ja det ser lustigt ut faktiskt för den högra brukar ju vara Out 1-2 men på din står det Audio 1 eller kanske Aux 1 svårt att se. Kolla vad det säger i mixern, du borde längst till höger ha alla Outputs du har möjliga på ditt ljudkort och till höger om den Master. Jag tror du har meckat till det på nåt sätt 🙂 faktiskt, testa att skapa en ny sång/projekt och dra in filerna i det och se om det funkar då. Alla olika spår du har i ditt Arrange borde finnas även i din mixer i form av kanaler + outputs och master kanalerna. I arrange i "mini mixern" på vänstersidan bör du ha kanalen för det spår du står på för tillfället samt out 1-2 och på den ska ju mastering presetsen finnas.
blueopus Postat 8 juni 2008 Postat 8 juni 2008 En sak jag märkt i logic 8 strular till det med out 1/2 och master regeln, det är när man 'råkar' skapa ett spår som har outputen satt till surround istället för out 1/2. Den gör då dom projektet automatiskt till surroundprojekt och effekter går bara att lägga på master regeln men inte på out1/2. Och man kan bara välja surround presets i kanalstripparna, och inte pop presets tex. Så projekt som strular kan vara bra att välja view all i mixern, och kolla så att det inte står surround någonstans.
Sonefors Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 Ja det ser lustigt ut faktiskt för den högra brukar ju vara Out 1-2 men på din står det Audio 1 eller kanske Aux 1 svårt att se.Kolla vad det säger i mixern, du borde längst till höger ha alla Outputs du har möjliga på ditt ljudkort och till höger om den Master. Jag tror du har meckat till det på nåt sätt 🙂 faktiskt, testa att skapa en ny sång/projekt och dra in filerna i det och se om det funkar då. Alla olika spår du har i ditt Arrange borde finnas även i din mixer i form av kanaler + outputs och master kanalerna. I arrange i "mini mixern" på vänstersidan bör du ha kanalen för det spår du står på för tillfället samt out 1-2 och på den ska ju mastering presetsen finnas. Jag tycker inte alls att det ser konstigt ut. Den vänstra bilden visar en vanlig kanal till vänster och Aux 1 höger. Den högra bilden visar en vanlig kanal till vänster och master fadern till höger. För att visa någon Aux direkt i arrange fönstret eller vad man ska säga, måste du klicka på den send knapp på den kanal som skickar något till just den aux du vill se. Blev det flummigt nu, eller förstod du? Mvh Fredrik Sonefors
coverman Postat 24 juni 2008 Trådstartare Postat 24 juni 2008 Det funkar som det ska nu. Vet inte vad som hade hänt då...
wonderboy Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 Ja, Du måste ha en master. Det är endast på masterkanaler som Du hittar dessa presets, aldrig på en bus eller aux. Gå för säkerhets skull över till Enviroment och kolla hur det ser ut där. Finns mastern där? Eller är den gråad? Om jag inte tilldelat Logic tillräckligt många kanaler i preferences när jag ska öppna ett projekt så "gråas" vissa kanaler och låter inte. Diverse verktyg o knappar saknas då också. Då måste jag in i preferences och öka max antal kanaler med samma antal som saknas för att allt skall låta. När jag gjort detta måste jag stänga ner Logic och sedan öppna det igen. Detta brukar dock aldrig drabba masterkanalen. Håll inne musen på masterkanalens namn och titta på vad den visar sig heta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.