Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ni också dammproblem? Oftast dammsuger man ju bara när man öppnar burken för att byta något t e x hårddisk eller så, vilket ju inte sker så ofta. Min fläkt ryker liksom igen med jämna mellanrum. Hur illa är det egentligen med damm? Är ni där och suger med lilla munstycket någon gång i månaden eller...?

Annons
Postat

Jo, jag dammsuger också då och då när det börjar gro igen alldeles fö jävligt. Jag vet att man kanske inte ska det, men hur göra annars?

ceedigh (oregistrerad)
Postat

Faktum är att jag själv precis har slagits av hur mycket damm egentligen kan påverka en dator... jag har haft en Compaq P4 2.0 GHz i över 2 år och egentligen bara dammsugit lite lätt inuti lådan när jag någon gång haft anledning att öppna den (ny hårddisk, grafikkort osv.) Dammsugning är tydligen farligt för elektronik har jag nu hört, man ska tydligen köpa luft på burk och blåsa rent istället för att suga...? Själv har jag dock aldrig haft problem p.g.a dammsugning...

Hursomhelst använder jag datorn till musik och har hela tiden irriterat mig över det höga fläktljudet när CPU:n jobbar för fullt. På senare tid har jag börjat mäta temperaturen i lådan med programmet SpeedFan och konstaterat att någonting är väldigt fel. Enligt SpeedFan så har min CPU-temp gått upp till 83 grader Celsius som max, vilket är helt åt skogen. Eftersom P4 har inbyggt skydd för överhettning så har jag inte bränt CPU:n vilket jag säkert skulle ha gjort med en Athlon e.dyl.

Prestandan har ju dock minskat betydligt för att förhindra överhettningen... 😮

När jag nu provade att dammsuga CPU-fläkten ordentligt från damm fick jag ner maxtempen till knappt 60 grader, vilket dessutom gjorde att fläktarna nu aldrig behöver gå igång för fullt som de alltid gjorde förut så fort jag bara surfade till en webbsida med lite Flash.

Slutsats: med lite dammsugning så fick jag en snabbare och tystare PC än jag någonsin haft tidigare... :rolleyes:

Postat

Jag brukar rengöra alla fläktar med topz (osäker på stavningen).

Dammsugit har jag nog bara gjort vid ombyggnad av datorn, då alla komponenter är urplockade.

Postat (redigerat)

Varför är det så förbjudet att dammsuga? Har gjort det själv flera gånger och det har aldrig hänt nåt... Fattar inte riskerna riktigt. Speciellt inte om det är ok att blåsa...

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Postat
Varför är det så förbjudet att dammsuga? Har gjort det själv flera gånger och det har aldrig hänt nåt... Fattar inte riskerna riktigt. Speciellt inte om det är ok att blåsa...

edit: stavfel

Det alstras statisk energi vilket, som du säkert vet, kan förstöra komponenterna...

Postat (redigerat)
Eftersom P4 har inbyggt skydd för överhettning så har jag inte bränt CPU:n vilket jag säkert skulle ha gjort med en Athlon e.dyl.

Om du tänker på Tom's Hardwares tre år gamla test med att ta bort kylflänsen helt från processorn så är det ju inte riktigt samma sak som att damm minskar luftflödet.

Redigerat av speed-focus
Pulse. (oregistrerad)
Postat

Joo damm vill man ha så lite som möjligt. Jag har löst det genom att ha datorn i en datorhuv, som både isolerar allt surr och håller damm utanför. 😄

Postat
Läs mer om detta  här och lite relaterat här.

Oups... Okej Neko jag sökte faktiskt innnan jag frågade men missade tydligen detta. 😄

inte alltid lätt att hitta. De var gamla trådar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.