Jump to content
Annons

ACM Frost, ni som köpt..


KillwithSkill

Recommended Posts

Annons

Dokumentation??? Specifikation måste du väl ändå mena?

För att en Frost ska funka enl. specifikation.. Ge tusan och pilla i applikationerna (uppgradera OS, DAW etc).. Mer spec/documentation än så behöver man väl inte (ingen tillverkare är väl synska och kan se in i framtiden inte).. När datorn lämnade butiken så fyllde den kraven för vissa applikationer.. Förändrar du dom så gäller nåt annat hädanefter. 😉

För övrigt har jag aldrig sett en "dokumentation" över en dator och då har jag ändå varit med snart 30 år i branschen 😄

Ja just ja.. Har 2 Frostburkar här i närheten just nu.. Inte sett nån dokumentation alls ☺️

Ni som köpt ACM Frost musikdator. Hur mycket dokumentation fick ni med vid köp?
Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Dokumentation??? Specifikation måste du väl ändå mena?

För att en Frost ska funka enl. specifikation.. Ge tusan och pilla i applikationerna (uppgradera OS, DAW etc).. Mer spec/documentation än så behöver man väl inte (ingen tillverkare är väl synska och kan se in i framtiden inte).. När datorn lämnade butiken så fyllde den kraven för vissa applikationer.. Förändrar du dom så gäller nåt annat hädanefter. 😄

För övrigt har jag aldrig sett en "dokumentation" över en dator och då har jag ändå varit med snart 30 år i branschen 😄

Ja just ja.. Har 2 Frostburkar här i närheten just nu.. Inte sett nån dokumentation alls ☺️

Men snälla nån. Vet du inte vad en dokumentation är? 😉 Aja, Degerforsare har det svårt ibland 😉

Om jag skriver på en post it att 'köp mjölk' så är det ett dokument. Köper du en produkt så följer det med en sk dokumentation.

Anledningen att jag frågar är att en kompis köpt in en Frost. Och det var med endast två stycken A4 sidor där det stod att

"-Den här datorn är skitbra, grattis" och att "ge fan i att installera nåt på den".

Trotts det så blev det en massa pop up i starten. Och ett aktiverat integrerat skitljudkort liknande soundblaster. Sånt skit trodde jag var inaktiverat? Dessutom så kunde burken inte hitta drivisar till ett vanligt RME 9652. Det som ACM skryter om... jojo..!

Väl installerat så gick den en dag så fanns inte några drivrutiner kvar. Installera igen. Snyggt! Plus en massa annat hitte-på.

Då vill man ju gärna ha NÅN bra dokumentation att läsa och försöka förstå vad ACM vill med sina burkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är väl snarare vad du eller din kompis vill med Frost ACM-datorn. 🙂

alla nya datorer både från Frost och andra innehåller en ofärdig Windows-installation. I Frost-fallet är den nedstrippad och helt optimerad för hårdvaran. När man väl är klar med de grundläggande inställningarna är det bara att installera sina musikprogram och köra.

Att drivrutiner till ljudkort skulle finnas med i windows från början tror jag du fått om bakfoten, men å andra sidan är det ju oftast inga problem att dra ner respektive senaste drivare från nätet för varje fabrikat. Så vad är egentligen problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att jag frågar är att en kompis köpt in en Frost. Och det var med endast två stycken A4 sidor där det stod att

"-Den här datorn är skitbra, grattis" och att "ge fan i att installera nåt på den".

Det är värdebeviset du hänvisar till.

En manual med dokumentation över funktioner och dyl. finns på startmenyn (står Frost ACM på ikonen)

Trotts det så blev det en massa pop up i starten. Och ett aktiverat integrerat skitljudkort liknande soundblaster. Sånt skit trodde jag var inaktiverat? Dessutom så kunde burken inte hitta drivisar till ett vanligt RME 9652. Det som ACM skryter om... jojo..!

Är det en Rasqal din vän har köpt? I den ingår ju ett Delta Audiophile 24/96. Och det är helt rätt att denna modell inte har drivrutiner "embedded" för andra ljudkort då den är byggd för att användas med Delta Audiophile 24/96.

Ljudkortet är "omappat" så det stör inte musikapplikationer osv utan används endast av Matroska.

"Pop up"? Menar du första starten av Windows när man anger vart man befinner sig och vilket språk du använder osv? Jo den finns där. Och det är tanken. Har du startat en tex Mac eller en mobiltelefon? Då brukar man få ställa in sådant också.

Väl installerat så gick den en dag så fanns inte några drivrutiner kvar. Installera igen. Snyggt! Plus en massa annat hitte-på.

Då vill man ju gärna ha NÅN bra dokumentation att läsa och försöka förstå vad ACM vill med sina burkar?

Då måste något ha gått fel. Fanns inga drivrutiner kvar? Kan du utveckla "hitte-på" ?

Återigen så är manualen ett bra ställe att titta på om du undrar något över produkten du har köpt.

Och ger den inte din vän svar på sina frågor så kan du alltid ringa till supportnummret som står i manualen / värdebeviset och i supportavsnittet i datorn.

Tack / Pär Ekberg

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kanske lite off topic men vad kan en Frost som inte min dator byggd på ett Ga P35 DS3R med en q6600 cpu och 4 gig 800 Mhz minne + ett iofs. lite crappy grafik kort (men det funkar bra till musik) Geforce 7300gs 256 mb. Vi pratar ganska stor prisskillnad. 

Jag snålade och köpte ett billigt 600 W nätagg på PC City och en låda från Jula för 190 spänn tror jag. Nätagget väsnas lite och lådan är inte ljudisolerad men datorn är ändå riktigt mycket tystare än min gamla dator och nätaqget går ju att uppgradera till ett tyst och då funkar ju lådan helt OK ändå.

Jag menar om det ändå är lite strul med en Frost så undrar man ju vad det finns för fördelar med den. Vill inte vara idiot här utan jag undrar faktiskt helt ärligt för det måste ju helt enkelt finnas nånting som talar för Frost och liknande datorers fördel.

Min dator rullar riktigt bra till och med oklockad så fart och prestanda kan det ju inte vara och stabil är den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite off topic men vad kan en Frost som inte min dator byggd på ett Ga P35 DS3R med en q6600 cpu och 4 gig 800 Mhz minne + ett iofs. lite crappy grafik kort (men det funkar bra till musik) Geforce 7300gs 256 mb. Vi pratar ganska stor prisskillnad. 

Jag snålade och köpte ett billigt 600 W nätagg på PC City och en låda från Jula för 190 spänn tror jag. Nätagget väsnas lite och lådan är inte ljudisolerad men datorn är ändå riktigt mycket tystare än min gamla dator och nätaqget går ju att uppgradera till ett tyst och då funkar ju lådan helt OK ändå.

Jag menar om det ändå är lite strul med en Frost så undrar man ju vad det finns för fördelar med den. Vill inte vara idiot här utan jag undrar faktiskt helt ärligt för det måste ju helt enkelt finnas nånting som talar för Frost och liknande datorers fördel.

Min dator rullar riktigt bra till och med oklockad så fart och prestanda kan det ju inte vara och stabil är den också.

Nä, jag undrar samma sak. Fattar poängen med frost för några år sen, men nu är ju en "vanlig" pc så pass rask så det inte blir känsligt. Vem får cpu overload med en Quadcore-propp? Jag har en Core2Duo som rullar på 2.66ghz (1333mhz FSB) med 2 gb RAM och kan lasta på hur mycket tunga pluggar som helst utan att cpun blir speciellt hårt belastad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...