Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj, jag har lånat hem en dator med Reason 4 på och jag blir inte riktigt klok.

Tidigare har jag använt Reason 3, jag suger på det men försöker lära mig.

Satte igång idag bara för att testa lite dunkade ihop lite för skojs skull, nu till det jobbiga.

I 3an behövde jag inte dra i pilarna ovanför där man ritar in, nu ska man markera bestämda områden osv, blir skogstokig.

http://www.fotodag.se/maximilian/laxlax.JPG

Sådär ser det ut, det är helt åt helvete, det var aldrig så här jobbigt i 3an, vad gör jag för fel?

Där det nu är en röd plupp var det massa röda, och de svarta plupparna som är omarkerade (VARFÖR?!) var röda förut.

När jag drar i pilarna så försvinner det som redan finns det, vad jag än gör så blir det fel.

Blir fan inte klok, blir bara arg.

Riktigt svårt att förklara, kan någon liksom berätta nån typ av teknik som underlättar, typ någon bra ordning eller liknande,

Tack på förhand.

Redigerat av Thorell
Annons
Postat

Jo, det tar ett tag att vänja sig vid det nya arbetssättet i R4, men har man väl gjort det vill man aldrig byta tillbaka. Var minst lika rutten som du är nu, dock 🙂

För att få tillbaks dina gamla trumslag går du ut till arrangeringsvyn och flyttar klippet du ritat in (med bara en not) någon annanstans. Tänk på att om du ritar in ett nytt klipp ovanpå ett gammalt så "mutas" alla noter som täcks av det nya klippet. Vill du dela klipp använder du rakbladsverktyget, för att slå ihop två klipp markerar du dem och trycker Ctrl-J.

Hoppas det hjälper!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jo, det tar ett tag att vänja sig vid det nya arbetssättet i R4, men har man väl gjort det vill man aldrig byta tillbaka. Var minst lika rutten som du är nu, dock 🙂

Jodu, Propellerheads fick allt veta hur dumma de var när de ändrade sequnsern. Jag var skitsur.

Men si jag ångrade mig och nu trivs jag som fisken i vattnet med den nya sequensern. Vill inte heller byta tillbaka.

Redigerat av drloop
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag sitter ju oxå ungefär i samma båt dvs. helt ny på Reason, visserligen med 3.05 men ändå. Jag tolkar det här som att det kan vara en bra idé att lära sig rewire läget och köra alla redigeringar i ens "moderprogram" istället?

För mig som nog bara kommer att använda Reason tillsammans med Logic finns det nån riktigt bra anledning att uppgradera till 4an iom. att jag inte kommer att jobba med mididatan i Reasons sequencer om det inte absolut behövs?

Postat
För mig som nog bara kommer att använda Reason tillsammans med Logic finns det nån riktigt bra anledning att uppgradera till 4an iom. att jag inte kommer att jobba med mididatan i Reasons sequencer om det inte absolut behövs?

Bara Thorsynthen är, tycker jag, en tokbra anledning att uppgradera!

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

OK tack får kolla på det då.

Postat
Jag spelade in lite för att visa hur slut jag är i programmet.

Pluppar försvinner, låter inte osv:P

I slutet, gör jag rätt då? Måste man dra ut pilarna för varje sån takt-ruta man vill ha?

http://www.fotodag.se/maximilian/video/clip0002.avi

Funkar inte Media Player för mig.

Gör ett längre "block" från början om du inte vet hur långt du vill ha det, då är det bara att korta ner det sen.

Anledningen till att man lagt upp det såhär är för att man lättare ska kunna arrangera musiken och flytta runt dom "block" man skapat. Jag jobbar vanligen så att jag gör ett block på exempelvis 8bars som jag loopar tills jag är nöjd med resultatet, så om du vet hur lång din loop ska vara, rita upp den så lång från början så finns det ingen anlednig att börja dra i pilarna senare 😄

Kan vara aningens störande att behöva trilskas med i början men man får mycket bättre ordning på låten och det blir mycket lättare att flytta runt olika partier senare om man är strukturerad från början 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.