Björn Olsberg Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 Alldeles nyss uppdaterade Apple sina Imacar, specarna ser nu ut som följer: The new 20-inch 2.4 GHz iMac, for a suggested retail price of SEK 9 995 kronor (inc. moms), includes:• 20-inch widescreen LCD display; • 2.4 GHz Intel Core 2 Duo processor with a 1066 MHz front-side bus; • 1GB of 800 MHz DDR2 SDRAM expandable to 4GB; • 250GB Serial ATA hard drive running at 7200 rpm; • a slot-load 8x SuperDrive® with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW); • ATI Radeon HD 2400 XT with 128MB GDDR3 memory; • built-in iSight video camera; • built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking & Bluetooth 2.1+EDR; • mini-DVI out (adapters for DVI, VGA and Composite/S-Video sold separately); • built-in stereo speakers and microphone; and • the Apple Keyboard, Mighty Mouse and infrared Apple Remote. The new 20-inch 2.66 GHz iMac, for a suggested retail price of SEK 12 595 (inc. moms), includes: • 20-inch widescreen LCD display; • 2.66 GHz Intel Core 2 Duo processor with a 1066 MHz front-side bus; • 2GB of 800 MHz DDR2 SDRAM expandable to 4GB; • 320GB Serial ATA hard drive running at 7200 rpm; • a slot-load 8x SuperDrive with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW); • ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB GDDR3 memory; • built-in iSight video camera; • built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking & Bluetooth 2.1+EDR; • mini-DVI out (adapters for DVI, VGA and Composite/S-Video sold separately); • built-in stereo speakers and microphone; and • the Apple Keyboard, Mighty Mouse and infrared Apple Remote. The new 24-inch 2.8 GHz iMac, for a suggested retail price of SEK 15 195 (inc. moms), includes: • 24-inch widescreen LCD display; • 2.8 GHz Intel Core 2 Duo processor with a 1066 MHz front-side bus; • 2GB of 800 MHz DDR2 SDRAM expandable to 4GB; • 320GB Serial ATA hard drive running at 7200 rpm; • a slot-load 8x SuperDrive with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW); • ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB GDDR3 memory; • built-in iSight video camera; • built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking & Bluetooth 2.1+EDR; • mini-DVI out (adapters for DVI, VGA and Composite/S-Video sold separately); • built-in stereo speakers and microphone; and • the Apple Keyboard, Mighty Mouse and infrared Apple Remote.
Biran Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 fan va gött.. kanske får bli en iMac iaf.. Känns lite som gårdagens teknik i ny tappning när man kollar specarna. Inte direkt upphetsande för min del iaf..
IDF Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 fan va gött.. kanske får bli en iMac iaf.. Känns lite som gårdagens teknik i ny tappning när man kollar specarna. Inte direkt upphetsande för min del iaf.. priset är dock duckat ännu en bit, och med studentrabatt på 10% så blir de mycket najsigare! 9000 pix för en iMac är inte illa....
bozar Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 Känns lite i klenaste laget, 9000 ger ganska mycket dator idag om man väljer en PC, 2 Gb ram kunde i alla fall bjuda på tycker jag, även om det är en Mac.
drloop (oregistrerad) Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 (redigerat) På komplett kostar en PC med liknande specar samt 20" bildskärm 8999:- 10-15% hit eller dit. Det är inte 100% skillnad i pris som det var förr .... 😛 Redigerat 28 april 2008 av drloop
Implasticyde Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 (redigerat) Woho!!! Detta var glädjande nyheter må jag säga! 😛😛 Nu till vad som faktiskt hänt. 1) Snabbare processorerer (Intel Core 2 duo 2.4GHz upp till 3.06 Core 2 Duo Extreme) 2) Snabbare systembuss (1066MHz) 3) Snabbare minnen (800MHz). 4) Möjlighet till grafikkort med 512MB GDDR3 minne. 5) Som vanligt får man mer prestanda för lite mindre pengar jämfört med tidigare modeller. Kan undra ifall man fortfarande kör med Ageres FireWire-kontroller?! Sitter just nu hemma hos mina föräldrar som har den första modellan av aluminium iMac, köpt för kanske två månader sedan, skall ta redan på om det sitter ett Agere-chip (genom att hålla nere cmd+S) vid omstarten av deras dator där jag nyligen installerat en Seagate Free Agent pro (500GB) hårddisk via FireWire och allt fungerar smärtfritt, mina farhågor till trots! 😄 Lovar att återkomma i frågan strax. EDIT: Återkommen 😄 cmd+S gav i slutet av kommandraderna förljande information: FireWire (OHCI) Lucent ID 5901 built-in now active, GUID 001... ...e52, max speed s800. Det sitter alltså ett Agere-FireWirekontrollchip i datorn. Skönt att veta för mig som tänker köra en extern hårddisk av samma märke via FireWire800, som jag iofs "stryper" via en kabel från FW800 till FW400, för att vara på den säkra sidan att bandbredden på FireWire aldrig blir större än 800MBit/s då jag även avser använda ett ljudkort på FireWire400-porten (Apogee Ensemble). Passar på att länka till tidigare tråd för FireWireproblem hos iMacen. https://www.studio.se/index.php?showtopic=46599&hl=agere EDIT II: Systembuss från 1024MHz till 1066MHz Redigerat 28 april 2008 av Implasticyde
Implasticyde Postat 29 april 2008 Postat 29 april 2008 Beställning avklarad! Det bidde en iMac 24" med tillägg: CPU: 3,06GHz <--- Extra kräm för 1680kr, överkomligt enligt egen mening. RAM: 4GB <--- 2GB RAM för 1680kr tycker jag är ok, orkar inte vänta på att man skall få reda på exakt vilka minnen som är kompatibla. Hårddisk: 750GB <--- Hade säkert klarat mig med 500GB men heller för mycket hårddiskutrymme än på gränsen till för litet. iWork 08 <--- M$-office är bara bättre för de riktigt hårda excelapplikationerna men de lär jag inte ha nytta av i hemmet. I övrigt är min personliga åsikt att iWork rockar "stjärten" av M$-office... Kommer att komplettera med en extern Seagate 1TB hårddisk samt FW-kabel från FW800 till FW400 som jag avser köra antingen det externa ljudkortet (Apogee Ensemble) eller hårddisken över beroende på om det går eller inte. Skiter sig FW med hårdisk och ljudkort får hårddisken gå på USB2.0 men det blir en nödlösning. Återkommer med rapport om FireWirekontroller och förhoppningsvis goda nyheter om att allt fungerar som förväntat. Nu återstår bara väntans grymma tider... 😉
IDF Postat 29 april 2008 Postat 29 april 2008 Beställning avklarad! Det bidde en iMac 24" med tillägg: CPU: 3,06GHz <--- Extra kräm för 1680kr, överkomligt enligt egen mening. RAM: 4GB <--- 2GB RAM för 1680kr tycker jag är ok, orkar inte vänta på att man skall få reda på exakt vilka minnen som är kompatibla. Hårddisk: 750GB <--- Hade säkert klarat mig med 500GB men heller för mycket hårddiskutrymme än på gränsen till för litet. iWork 08 <--- M$-office är bara bättre för de riktigt hårda excelapplikationerna men de lär jag inte ha nytta av i hemmet. I övrigt är min personliga åsikt att iWork rockar "stjärten" av M$-office... Kommer att komplettera med en extern Seagate 1TB hårddisk samt FW-kabel från FW800 till FW400 som jag avser köra antingen det externa ljudkortet (Apogee Ensemble) eller hårddisken över beroende på om det går eller inte. Skiter sig FW med hårdisk och ljudkort får hårddisken gå på USB2.0 men det blir en nödlösning. Återkommer med rapport om FireWirekontroller och förhoppningsvis goda nyheter om att allt fungerar som förväntat. Nu återstår bara väntans grymma tider... 😉 grattis. 😄 själv sitter jag o suktar efter en macbook pro just i detta nuet.. har funderingar på avbetalning för att få en mbp.. 😄
Björn Olsberg Postat 30 april 2008 Trådstartare Postat 30 april 2008 själv sitter jag o suktar efter en macbook pro just i detta nuet.. har funderingar på avbetalning för att få en mbp.. Brukar inte säga det, men det kan faktiskt vara värt att vänta eftersom den nya processorgenerationen ska vara på väg till Macbook Pro. Bedömare tror att uppdatering kan vara på väg nu till sommaren. Det finns i vanlig ordning de som tror att det handlar om en ordentlig uppgradering, men det är bara spekulationer och inget man ska hänga upp sig på.
Implasticyde Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 Verkar som Agere chipet sitter kvar... Enligt vilken källa? 😲 *nyfiken i en strut*
IDF Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 själv sitter jag o suktar efter en macbook pro just i detta nuet.. har funderingar på avbetalning för att få en mbp.. Brukar inte säga det, men det kan faktiskt vara värt att vänta eftersom den nya processorgenerationen ska vara på väg till Macbook Pro. Bedömare tror att uppdatering kan vara på väg nu till sommaren. Det finns i vanlig ordning de som tror att det handlar om en ordentlig uppgradering, men det är bara spekulationer och inget man ska hänga upp sig på. misstänkte det jag med iochmed att både iMac och macbook uppdaterats nyligen.
Implasticyde Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=730076 Här står att läsa att FW800 är bakåtkompatibelt med FW400 vilket jag inte var riktigt säker på. Bara för att förtydliga och hjälpa mig själv att minnas...
Gilbert Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 Verkar som Agere chipet sitter kvar... 😆 Enligt vilken källa? 🙂 *nyfiken i en strut* RME-forumet
Zipzap Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 Ska köpa mac nu (: Kan inte bestämma mig för om jag ska ha en Imac för 9 k eller en macbook 13" för 10600. Studentrabbat (: Synd att macbooken bara har 2 usb portar behöver minst 3 eller 4.
Amis Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 The new 24-inch 2.8 GHz iMac, for a suggested retail price of SEK 15 195 (inc. moms), includes: • 24-inch widescreen LCD display; • 2.8 GHz Intel Core 2 Duo processor with a 1066 MHz front-side bus; • 2GB of 800 MHz DDR2 SDRAM expandable to 4GB; • 320GB Serial ATA hard drive running at 7200 rpm; • a slot-load 8x SuperDrive with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW); • ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB GDDR3 memory; • built-in iSight video camera; • built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking & Bluetooth 2.1+EDR; • mini-DVI out (adapters for DVI, VGA and Composite/S-Video sold separately); • built-in stereo speakers and microphone; and • the Apple Keyboard, Mighty Mouse and infrared Apple Remote. Sååå bra 🙂 Och här har jag gått och köpt en 24" med Core 2,40, minne 1GB och hårddisk 320 GB för 16,500 för bara 2 veckor sedan. 😆 Men jag börjar bli van; min 12 månader gamla PC som jag fick hosta upp 22 papp för är idag värd nada... Tror jag ska bli munk!
Implasticyde Postat 30 april 2008 Postat 30 april 2008 Verkar som Agere chipet sitter kvar... 😄 Enligt vilken källa? 😄 *nyfiken i en strut* RME-forumet Okaj. Trodde att iMacen släpptes i Måndags och att ingen fått hem en än, därav min undran 😄
guranisten Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Den första som stöter på nya iMac får gärna kolla upp firewire chipset och delge oss nyfikna här vad som sitter i!!
Implasticyde Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Den första som stöter på nya iMac får gärna kolla upp firewire chipset och delge oss nyfikna här vad som sitter i!! Återkommer så fort jag bara kan i frågan 😐
Implasticyde Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 Sådär. Fick besked idag från 4sound och datorn jag beställt väntas anlända imorgon 080514 eller om leveransen blir försenad 080515. Givetvis är jag mer än intresserad av att hämta härligheten så snart som möjligt och ber att få återkomma med vidare besked så snart som möjligt. I den nya datorn är Leopard installerat. Logic Studio skall installeras (uppgraderas från 7.2.3 med USB-dongle). Fick hem en 1TB Seagate Free Agent Pro disk häromdagen som jag håller på att lyfta över data som skall bo i den nya datorn. Gjort lite experiment med Apogee Ensemble och Seagate disken inkopplade via varsin FW400kontakt i varsin port i min Power Mac G4, som endast har FW400, och det verkar som att hårddisken käkar upp all bandbredd varpå ljudkortet börjar dista efter ett par minuter. Ljudet fortsätter att dista mer och mer med tiden tills det blir tyst och en förklaring på detta är all överföringskapacitet går till hårddisken för FW400 bussen, finns kanske en FW400 som ligger före den andra i kedjan som får högre prioritet av datorn? Dock är det lite märkligt att man får dubbelt så hög överföringshastighet när man stänger av ljudkortet. Att seriekoppla hårddisken med ljudkortet är kanske en lösning men då får man hälften av bandbredden men jag får väl prova och se vad som händer med ljudet även vid denna setup innan jag förkastar den lösningen.
Emil Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 Sådär. Fick besked idag från 4sound och datorn jag beställt väntas anlända imorgon 080514 eller om leveransen blir försenad 080515. Givetvis är jag mer än intresserad av att hämta härligheten så snart som möjligt och ber att få återkomma med vidare besked så snart som möjligt. I den nya datorn är Leopard installerat. Logic Studio skall installeras (uppgraderas från 7.2.3 med USB-dongle). Fick hem en 1TB Seagate Free Agent Pro disk häromdagen som jag håller på att lyfta över data som skall bo i den nya datorn. Gjort lite experiment med Apogee Ensemble och Seagate disken inkopplade via varsin FW400kontakt i varsin port i min Power Mac G4, som endast har FW400, och det verkar som att hårddisken käkar upp all bandbredd varpå ljudkortet börjar dista efter ett par minuter. Ljudet fortsätter att dista mer och mer med tiden tills det blir tyst och en förklaring på detta är all överföringskapacitet går till hårddisken för FW400 bussen, finns kanske en FW400 som ligger före den andra i kedjan som får högre prioritet av datorn? Dock är det lite märkligt att man får dubbelt så hög överföringshastighet när man stänger av ljudkortet. Att seriekoppla hårddisken med ljudkortet är kanske en lösning men då får man hälften av bandbredden men jag får väl prova och se vad som händer med ljudet även vid denna setup innan jag förkastar den lösningen. Koppla in hårddisken från hårddiskens FW400 utgång och med en adapterkabel in i datorns FW800 ingång. Då kommer hårddisken använda halva bandbredden för FW800 ingången (400 Mbit/s med andra ord). Ljudkortet kopplar du in som vanligt via den lediga FW400 ingången i datorn. FW-bussen i en iMac (och även på en Mac Pro och Macbook Pro) är på totalt 800 Mbit/s vilket gör att man måste använda det här fulknepet för att få bästa möjliga prestanda utan problem. Kopplar man in både en FW800 hårddisk och ett ljudkort i varsin port (FW800 och FW400) kommer de behöva en bandbredd på totalt 1200 Mbit/s vilket leder till bråk. Om du istället kopplar in hårddisken i ljudkortet och sedan in i FW400-ingången kommer de behöva dela på 400 Mbit/s vilket också kan leda till konflikter i värsta fall.
Implasticyde Postat 13 maj 2008 Postat 13 maj 2008 😱 Sådär. Fick besked idag från 4sound och datorn jag beställt väntas anlända imorgon 080514 eller om leveransen blir försenad 080515. Givetvis är jag mer än intresserad av att hämta härligheten så snart som möjligt och ber att få återkomma med vidare besked så snart som möjligt. I den nya datorn är Leopard installerat. Logic Studio skall installeras (uppgraderas från 7.2.3 med USB-dongle). Fick hem en 1TB Seagate Free Agent Pro disk häromdagen som jag håller på att lyfta över data som skall bo i den nya datorn. Gjort lite experiment med Apogee Ensemble och Seagate disken inkopplade via varsin FW400kontakt i varsin port i min Power Mac G4, som endast har FW400, och det verkar som att hårddisken käkar upp all bandbredd varpå ljudkortet börjar dista efter ett par minuter. Ljudet fortsätter att dista mer och mer med tiden tills det blir tyst och en förklaring på detta är all överföringskapacitet går till hårddisken för FW400 bussen, finns kanske en FW400 som ligger före den andra i kedjan som får högre prioritet av datorn? Dock är det lite märkligt att man får dubbelt så hög överföringshastighet när man stänger av ljudkortet. Att seriekoppla hårddisken med ljudkortet är kanske en lösning men då får man hälften av bandbredden men jag får väl prova och se vad som händer med ljudet även vid denna setup innan jag förkastar den lösningen. Koppla in hårddisken från hårddiskens FW400 utgång och med en adapterkabel in i datorns FW800 ingång. Då kommer hårddisken använda halva bandbredden för FW800 ingången (400 Mbit/s med andra ord). Ljudkortet kopplar du in som vanligt via den lediga FW400 ingången i datorn. FW-bussen i en iMac (och även på en Mac Pro och Macbook Pro) är på totalt 800 Mbit/s vilket gör att man måste använda det här fulknepet för att få bästa möjliga prestanda utan problem. Kopplar man in både en FW800 hårddisk och ett ljudkort i varsin port (FW800 och FW400) kommer de behöva en bandbredd på totalt 1200 Mbit/s vilket leder till bråk. Om du istället kopplar in hårddisken i ljudkortet och sedan in i FW400-ingången kommer de behöva dela på 400 Mbit/s vilket också kan leda till konflikter i värsta fall. Jo det är så jag tänkt göra med iMacen. Beskrev bara problemet jag fick på min G4a 🙂. Har redan fått hem den kabeln du hänvisar till (FW800 till FW400) som bara ligger och väntar på iMacen ☺️
Implasticyde Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Åker upp för att hämta datorn idag. Återkommer till kvällen med besked om FW-kontrollchippet och förhoppningsvis med glada nyheter om hur väl allt fungerar
Gilbert Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Det verkar som det fortfarande sitter Agere-chip i iMac och Macbook.
ericmuybien (oregistrerad) Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 det är helt värdelöst.. skulle precis inhandla en iMac då jag känner att jag inte behöver en MacPro (och det som den kostar extra) har ju läst lite, är det bara RME eller samtliga firewire-kort som funkar halvdant med Agere-chipet?
Implasticyde Postat 16 maj 2008 Postat 16 maj 2008 Sådär. FireWire-kontroll i den nya iMacen är Lucent (ID 5901), alltså ett Agere chip. Kommer att fortsätta skriva mer om FireWire i tråden som tar hand om ämnet https://www.studio.se/index.php?showtopic=46599&st=0&p=671063entry671063.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.