Jump to content
Annons

Marknadsföringstips (siter, radio etc.)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Dags för en tråd om marknadsföringstips för den som frivilligt eller ofrivilligt står utan skivbolag. Hur för man fram sin musik (förutom att få spelningar förstås)? Ge gärna tips på:

* bra siter, där man kan lägga upp sin musik - tips på bra webhotell

* bra siter, där man får hjälp med försäljning av ens cdr-skivor eller cd-audio-skivor.

* bra siter, där man kan lägga upp sina videos (om man har sådana)

* bra siter, där folk kan ladda ned ens alster mot betalning

* bra siter, där folk kan ladda ned ens alster gratis

* bra radiokanaler eller radioprogram som man kan skicka in sina låtar till

* bra tv-stationer, kanske av lokal karaktär, dit man kan skicka in sina egna musikvideos

t.ex.

😛

Mina egna tips såhär långt är:

MySpace - om man vill synas gratis, folk kan ladda ned mp3-låtar. De kan se ens egna musikvideos. www.myspace.com

You Tube - om man vill synas gratis. Folk kan se ens musikvideos. www.youtube.com

CD Baby - ett bra och billigt sätt att få hjälp att sälja sin musik på. De tar både cdr-skivor och cd-audio-skivor, samt hjälper en att sälja ens låtar i digital nedladdning hos Apple iTunes, Rhapsody, Napster, eMusic etc. De tar $35 för ett startkit gällande cds och digital nedladdning. De tar sedan $4 per såld cd och 9% per digital nedladdning. www.cdbaby.com

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

...förvånande faktiskt.

Tråden om en något bättre men ändå prisvärd analog signalkabel, som ändå "ingen" tycker är något att ens fundera på att skaffa, har haft över 1000 besökare och en massa inlägg. Men denna tråd som enligt mig handlar om essensen av vad musikskapande i förlängningen handlar om, den har inga synpunkter alls.

Är det så att ni inte vill dela med er av era eventuella informationer och kunskaper i ämnet?

😉

Postat

Kanske bara ett fall av "slip through the cracks".

Om inte, så är det jävligt illa.

För att bidra lite till tråden

Kan rekomendera Tunecore om man bara ska ha digital distribution, 100% royalties.

Kostar dock självklart någon enstaka hundring att lägga upp musiken.

Postat

Har själv haft planer på att säga upp med bolaget efter kontraktstiden. ☺️ Det enda de har egentligen åstakommit (förutom kapital till musikvideor) är att få med oss på samlingsskivor (12st sist jag räknade:) OK det är väl inte fy skam men det släpps väl en sån skiva i veckan.

Som webbhotell gillade jag One.com. 1GB utrymme plus adressen för nån hundring om året. Dock så har de börjat klydda nyligen med nån 1mb/hit grej. Får väl byta.... för man ska fan inte skylta med "fri trafik" då😉 nått annat tips?

Så vitt jag vet är det knappt att man kan hitta singlar i de få skivbutikerna som finns kvar. Därför har jag länge funderat på att lägga upp en betaltjänst på hemsidan där folk kan betala via sms och sedan få en nerladdningslänk till ett låtpaket med omslag och grejer.

DET plus att komma ut på iTunes Store samt få in en fot på samlingsskivorna hade nog varit grejt! fast när det gäller album så vore det väl bra att komma ut i butikerna ändå...

Postat

Finns massor med tips...

Dock tror jag det ka ha att göra med exlusivitet...Man vill kanske inte att andra innom

samma genre ska hinna före....

LOL...

Det är säkert fel bara för det...

Den bästa marknadsföringen torde fortfarande vara att skicka runt demos etc

till skivbolag, tidningar, radiostationer...Men det finns nog inga direkta regler om

vilka stationer, bolag som är bäst...Bara att knöka ut dom på så många ställen

som möjligt...

Postat
...förvånande faktiskt.

Tråden om en något bättre men ändå prisvärd analog signalkabel, som ändå "ingen" tycker är något att ens fundera på att skaffa, har haft över 1000 besökare och en massa inlägg. Men denna tråd som enligt mig handlar om essensen av vad musikskapande i förlängningen handlar om, den har inga synpunkter alls.

Är det så att ni inte vill dela med er av era eventuella informationer och kunskaper i ämnet?

😉

Kanske är det helt enkelt så att alla här redan har hört talas om myspace och youtube? Bara en tanke.

☺️

Postat
Som webbhotell gillade jag One.com. 1GB utrymme plus adressen för nån hundring om året. Dock så har de börjat klydda nyligen med nån 1mb/hit grej. Får väl byta.... för man ska fan inte skylta med "fri trafik" då😉 nått annat tips?

Frågan har avhandlats många gånger:

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...te=%2Bwebhotell

Som jag sa här: https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;hl=manufrog

så rekommenderar jag Manufrog då de är otroligt billiga (obs att deras pris är per ÅR och inte månad).

"Fri trafik" finns inte.

Det finns oändliga exempel på band som blivit spärrade på såna hotell eftrersom de haft för mkt trafik (Sök här inne eller på Google)...... bättre då att ha klara papper från början! Dessutom så är flera av "billighetshotellen" danska, vilket bl.a. innebär en betydligt svagare konsumenträtt......

Jag har legat på Manu i fyra år med tre siter, o är fullkomligt nöjd. ☺️

Postat

Senaste specialnumret från Computer Music avhandlar en massa intressant, och listar och jämför exempelvis olika försäljningssiter.

Ö.H.T. en mycket bra tidning! ☺️

Finns hos vissa pressbyråer, Press stop o andra ställen.

Eller så kan man prenumerera......

😉

Postat
"Fri trafik" finns inte.

Det finns oändliga exempel på band som blivit spärrade på såna hotell eftrersom de haft för mkt trafik (Sök här inne eller på Google)...... bättre då att ha klara papper från början! Dessutom så är flera av "billighetshotellen" danska, vilket bl.a. innebär en betydligt svagare konsumenträtt......

Jag har legat på Manu i fyra år med tre siter, o är fullkomligt nöjd. ☺️

Mina konto hos one.com liknar power-kontot hos Manu!

Givetvis finns fri trafik inte.. mitt ena konto där blev nerstängt då vår trafik "störde andra kunder".

Någon som vet ett webbhotel med mer trafik och bättre regler? kan betala 3000kr året för det.

Postat
"Fri trafik" finns inte.

Jag har legat på Manu i fyra år med tre siter, o är fullkomligt nöjd. 😎

Mina konto hos one.com liknar power-kontot hos Manu!

Givetvis finns fri trafik inte.. mitt ena konto där blev nerstängt då vår trafik "störde andra kunder".

Någon som vet ett webbhotel med mer trafik och bättre regler? kan betala 3000kr året för det.

Vilka regler ska vara "bättre"?

Loopia

Sveriges största (?) webhottel. Kolla deras kundlista så förstår du deras stabilitet...... ☺️

Postat (redigerat)

Jag menar att det är rätt drygt när de skriver 40gb/ månad i trafik och sedan gömmer att det gäller 1mb/hit. så jag kan liksom inte länka tex en fil på 40gb en gång i månaden för att få användning av trafiken.

Redigerat av iGnu
Postat

Jag la ut mitt album för fri nedladdning förra måndagen. Fram till igår har jag haft 510 nedladdningar vilket jag ser som löjligt bra (i min värld). I alla fall. Över 50% av träffarna kommer från tråden jag startade på den här sidan om att jag släppt min skiva.

Tråden om min skiva

Så jag skulle vilja påstå att det här forumet är ett jädrigt bra medium för marknadsföring på den här nivån.

Mvh

Chris

Postat

ut och spela mycket... Det är nog bästa marknadsföringen... Är man okänd så är det kanske ide att lira på showcase-gigs och liknande? Försök snacka in er på den lokala radio/tv-stationen? Ordna en smaskig skandal? Vara kontroversiell?

Nu skiljer sig sättet säkert en hel del beroende på vilken genre man är och lirar i, också. För min del, så har det varit spelning från Musik Direkt, via caféspelningar, festivaler, Riksdagens öppnande, Royla Consert Hall i Glasgow, turné i USA, eget skivbolag, radiospelningar osv... dvs. ut och syns... DEt är nog svårt att få mycke gig enbart från att synas på nätet (iof. det finns dom som säkert lyckats med det också).

Så... på med blåstället å ut på "verkstadsgolvet"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.