Jump to content
Annons

Det svÀnger om ABBA...

osiris

Recommended Posts

Har ni hört talas om att Nils Landgren gjort en abba-coverplatta?

Inte?

Det hade inte jag heller... men nu har jag det.

Han tolkar abba pÄ ett nytt coolt sÀtt.

Funky Abba heter plattan... och den lÄter precis som den heter. Abba lÄtar i Funk-tappning.

Jag kan utan tvekan sÀga att detta Àr Ärets bÀsta platta!

Jag tycker ni ska spana in den pÄ ett eller annat sÀtt.

Nils Landgren Funk Unit - Funky Abba

SÄ coolt sÄ jag tror jag kreverar!

Love.

Dela pÄ andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Har ni hört talas om att Nils Landgren gjort en abba-coverplatta?

Eh...

Ja.

Dom sÀnde ju en dokumentÀr om inspelningen pÄ SVT.

Dela pÄ andra sajter

Funk Àr min musik - men de exempel som fanns pÄ lÄtarna var definitivt inte bra.

Originalen Àr Ätskilliga miljoner gÄnger bÀttre. Kan han inte göra ny, egen musik i stÀllet för att förstöra andras lÄtar...?

Dela pÄ andra sajter

Funk Àr min musik - men de exempel som fanns pÄ lÄtarna var definitivt inte bra.

Originalen Àr Ätskilliga miljoner gÄnger bÀttre. Kan han inte göra ny, egen musik i stÀllet för att förstöra andras lÄtar...?

Det har inte gjorts nÄn funk vÀrd namnet efter 1978 och det kommer förmodligen aldrig göras i framtiden heller. Visst, Nisse och hans band svÀnger, men varför i hela friden hÄller dom pÄ? Det har gjorts förut, och dÄ var det ju bÀttre. Funk spelar man i gymnasiet och sedan tröttnar man pÄ skiten.... Vem har inte stÄtt dÀr och jammat pÄ Chicken och tyckt att det svÀngt sÄ det svartnade för ögonen? Usch, vad pinsam man var dÄ!

Dela pÄ andra sajter

Nisse Landgren Àr ju otroligt, extremt, underbart musikalisk! Jag tycker att det Àr underbart att lyssna pÄ det han gjort. Om han nu anvÀnder sin talang till att tolka Abba sÄ Àr ju det kanon!

SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! 🙂

Dela pÄ andra sajter

Det har inte gjorts nÄn funk vÀrd namnet efter 1978

Kom igen! Gruppen Zapp och Roger Troutman har spelat in ett antal dödligt funkiga album pÄ 1980-talet. VÄga inte pÄstÄ att lÄten "More bounce to the ounce" frÄn 1980 inte Àr bra och funkig!

Dela pÄ andra sajter

...men ABBA SKA göras av ABBA, och inga andra. Det ska vara svengelska, Micke Tretow bombastik, Ola Brunkert-pukor och mjÀkiga Björn&Benny-körer och hela den tidstypiska atmosfÀren. Det Àr det som Àr sÄ underbart.

Har ALDRIG hört en bra ABBA-cover, Erasure var klart sövande t ex och den dÀr svenska tribute-plattan med Rob&Raz, Ronander, Sator, Sanne S, Irma mfl. var vÀl mer kul bagatell Àn bra.

Ja förutom Army Of Lovers version av Hasta Mañana, mer gay Ă€n sĂ„ blir aldrig ABBA... 🙂

Edit: RÀttelse, en bra ABBA-cover Àr "Knowing me knowing you" med Wondermints

Redigerat av hammagrella
Dela pÄ andra sajter

...men ABBA SKA göras av ABBA, och inga andra.

ABBA görs redan av ABBA! 🙂.... Nisse Landgrens coverplatta Ă€ndrar inte pĂ„ det...

Finns ingen anledning till oro. Det Àr ju grymt bra lÄtar. Varför inte tolka dem?

Helt rÀtt tycker jag. Blir det inte bra sÄ blir det inte bra. End of story!

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! 🙁

Exakt just dÀr ligger felet med er post-70-funk-diggare. NÀr man börjar snacka om att brÀda varandra i att spela musik har man hamnat vÀldigt vÀldigt snett.

Är Cubase den ultimata musikern i sĂ„ fall? DĂ€r kan man spela snabbare Ă€n bĂ„de Nisse L och Robert Wells om man vill.

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! 🙁

Exakt just dÀr ligger felet med er post-70-funk-diggare. NÀr man börjar snacka om att brÀda varandra i att spela musik har man hamnat vÀldigt vÀldigt snett.

Precis!

Funk handlar om en viss kÀnsla, gung och stil i musiken - och inte om att spela snabbare, byta ackord oftare eller krÄngla till melodierna mer Àn "motstÄndaren".

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! 😛

Är Cubase den ultimata musikern i sĂ„ fall? DĂ€r kan man spela snabbare Ă€n bĂ„de Nisse L och Robert Wells om man vill.

Exakt min reflexion oxÄ!!!

För mig Ă€r den vĂ€rsta typen jazz/jazzrock dĂ€r alla ska ha lĂ„nga solon. Och inte nog med det. SEN SKA DET APPLÅDERAS MITT I LÅTARNA!!!

Det Àr som att skriva böcker med sÄ mÄnga krÄngliga ord som möjligt. Eller nÄnting.....

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! 😛

För mig Ă€r den vĂ€rsta typen jazz/jazzrock dĂ€r alla ska ha lĂ„nga solon. Och inte nog med det. SEN SKA DET APPLÅDERAS MITT I LÅTARNA!!!

Det Àr som att skriva böcker med sÄ mÄnga krÄngliga ord som möjligt. Eller nÄnting.....

Fast dÀr hÄller jag inte med dig riktigt. Du tÀnker pÄ en helt annan tradition dÀr det plötsligt börjar handla om improvisation pÄ an helt annan nivÄ. Anledningen till att det Àr lÄnga solon inom jazz Àr att formtÀnkandet Àr stort (detta har vÀldigt lite med funk att göra) och ett bra solo krÀver ganska mÄnga minuter för att man ska ha tid pÄ sig att nÄ dit man vill. Att kunna tokbrÀnna Àr det sista man Àr ute efter hÀr, Àven om det givetvis förekommer löpningar utan dess like, men med dom vill improvisatören ha nÄt annat sagt Àn "spela sÄhÀr jÀvla fort du kan!".

SÄ min kontenta: Blanda inte ihop funk och jazz, för det Àr tvÄ ganska olika saker. Klart att genrerna ligger varandra ganska nÀra, men det finns nÄgra ganska fundamentala skillnader (i alla fall för mig) som sÀrar begreppen.

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! 😄

Fast dÀr hÄller jag inte med dig riktigt. Du tÀnker pÄ en helt annan tradition dÀr det plötsligt börjar handla om improvisation pÄ an helt annan nivÄ. Anledningen till att det Àr lÄnga solon inom jazz Àr att formtÀnkandet Àr stort (detta har vÀldigt lite med funk att göra) och ett bra solo krÀver ganska mÄnga minuter för att man ska ha tid pÄ sig att nÄ dit man vill. Att kunna tokbrÀnna Àr det sista man Àr ute efter hÀr, Àven om det givetvis förekommer löpningar utan dess like, men med dom vill improvisatören ha nÄt annat sagt Àn "spela sÄhÀr jÀvla fort du kan!".

SÄ min kontenta: Blanda inte ihop funk och jazz, för det Àr tvÄ ganska olika saker. Klart att genrerna ligger varandra ganska nÀra, men det finns nÄgra ganska fundamentala skillnader (i alla fall för mig) som sÀrar begreppen.

Jo, det kan jag vĂ€l ge mig pĂ„. SjĂ€lv sitter jag kanske fast i punk/new wave tĂ€nkandet vars grundregler innebĂ€r förbud mot solon. Funk har jag aldrig lyssnat pĂ„ . Om det inte innebĂ€r Otis Redding och sĂ„nt 😼

Men jag har faktiskt lite svĂ„rt för typ ZappaÂŽs ChungaÂŽs Revenge med 8? takter lĂ„t och resten solon. Fast Ă„ andra sidan sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt förtjust i King Crimsons improvisationer. Vilket inte gör det enklare att ens för mig sjĂ€lv förstĂ„ vad jag tycker Ă€r bra. SĂ„ dĂ€rför har jag bestĂ€mt att all musik har samma existensberĂ€ttigande; NĂ€mnligen A som kommunicerar med B. Men sĂ„ fort jag anar elitism ser jag rött 😛

DĂ„ menar jag inte att t.ex.Jimmi Hendrix var elitist. Han var helt enkel fastvuxen med gitarren./gitarren var honom. Men 70-tallsmusiken som punken revolterade mot handlade mycket om det....vem som var jĂ€vla bĂ€st pĂ„ sitt instrument etc. Och kan du inte sjunga ska du hĂ„lla kĂ€ften....och sĂ„ samlar vi ihop 3000 i en arena och beundrar Yes/Genesis/...och sĂ„ fĂ„r vi svenska svaret Kaipa 😼

Enda konsert jag somnat pĂ„ Ă€r Chick Corea 😼

Dela pÄ andra sajter

det svÀnger inte om landgren, lika lite som wells. och tyvÀrr i mitt tycke Àr de inte lÄngt ifrÄn varandra lÀngre. hans tolkningar av abba lÄter pÄ nÄt sÀtt kind of rapsody and rock. en frÄga om instÀllning till musiken...

om de Ätmisntone spelade jazz! och med detta menar jag den breda musiken, oavsÀtt hur korta eller lÄnga solo, Äterigen instÀllning... jazz Àr instÀllning, det kan lika bra lÄta country... jazz Àr svÀngig, jazz Àr funky, jazz Àr fusion, jazz Àr rockigt, jazz Àr Àr abbigt

Dela pÄ andra sajter

det svÀnger inte om landgren, lika lite som wells. och tyvÀrr i mitt tycke Àr de inte lÄngt ifrÄn varandra lÀngre. hans tolkningar av abba lÄter pÄ nÄt sÀtt kind of rapsody and rock. en frÄga om instÀllning till musiken...

om de Ätmisntone spelade jazz! och med detta menar jag den breda musiken, oavsÀtt hur korta eller lÄnga solo, Äterigen instÀllning... jazz Àr instÀllning, det kan lika bra lÄta country... jazz Àr svÀngig, jazz Àr funky, jazz Àr fusion, jazz Àr rockigt, jazz Àr Àr abbigt

Japp, du har rÀtt.. HÄller faktiskt med. Det Àr nÀstan omöjligt att hÄlla isÀr begreppen hÀr. Men att kalla jazzmusik för elitistisk (som Dede iaf indirekt menade pÄ) Àr en jÀvla skymf mot i stort sett alla praktiserande afrobaserade musiker. Det Àr ju förfasen i stort sett det enda forumet dÀr musikern kan uttrycka sig konstnÀrligt, och nÀr det kallas elitistiskt ser nÀstan jag rött. DÄ fÄr man gÄ hem och lÀsa pÄ! Dom enda elitistiska Àr vissa lyssnare med för lÄngt pipskÀgg och basker som tycker att det av nÄn outgrundlig anledning Àr "fint" att gÄ pÄ jazzkonsert.

Dela pÄ andra sajter

om de Ätmisntone spelade jazz! och med detta menar jag den breda musiken, oavsÀtt hur korta eller lÄnga solo, Äterigen instÀllning... jazz Àr instÀllning,  det kan lika bra lÄta country... jazz Àr svÀngig, jazz Àr funky, jazz Àr fusion, jazz Àr rockigt, jazz Àr Àr abbigt

Japp, du har rÀtt.. HÄller faktiskt med. Det Àr nÀstan omöjligt att hÄlla isÀr begreppen hÀr. Men att kalla jazzmusik för elitistisk (som Dede iaf indirekt menade pÄ) Àr en jÀvla skymf mot i stort sett alla praktiserande afrobaserade musiker. Det Àr ju förfasen i stort sett det enda forumet dÀr musikern kan uttrycka sig konstnÀrligt, och nÀr det kallas elitistiskt ser nÀstan jag rött. DÄ fÄr man gÄ hem och lÀsa pÄ! Dom enda elitistiska Àr vissa lyssnare med för lÄngt pipskÀgg och basker som tycker att det av nÄn outgrundlig anledning Àr "fint" att gÄ pÄ jazzkonsert.

Jag tror faktiskt inte vi har nÄgra problem.......... Men visst skulle det vara kul att sÀtta pÄ sig lösskÀgg och och solbrillor och fÄ svinga loss pÄ scen,,,,,,,,,,,

Dela pÄ andra sajter

Vaccum, du mÄste ha lÀst Lena Ackebos "ThatŽs jazz"!

För övrigt kan man observera att svÄrigheten att hÄlla isÀr subjektivitet och objektivitet finns överallt, förutom i allt kulturutövande/betraktande dessutom i tex. vetenskapsteori. Vem bestÀmmer vad som Àr bra eller dÄligt? Vem Àr den absoluta referenspunkten? Var finns den absouluta objektiva mÀtmetoden? Det hÀr Àr otroligt svÄrt men manar samtidigt till eftertanke hos bÄde hög och lÄg. SÄ i slutÀnden: vad vet man om nÄgonting egentligen? Jag tror inte jag ens vill försöka svara pÄ det.

Dela pÄ andra sajter

Vaccum, du mÄste ha lÀst Lena Ackebos "ThatŽs jazz"!

För övrigt kan man observera att svÄrigheten att hÄlla isÀr subjektivitet och objektivitet finns överallt, förutom i allt kulturutövande/betraktande dessutom i tex. vetenskapsteori. Vem bestÀmmer vad som Àr bra eller dÄligt? Vem Àr den absoluta referenspunkten? Var finns den absouluta objektiva mÀtmetoden? Det hÀr Àr otroligt svÄrt men manar samtidigt till eftertanke hos bÄde hög och lÄg. SÄ i slutÀnden: vad vet man om nÄgonting egentligen? Jag tror inte jag ens vill försöka svara pÄ det.

NĂ€ har inte lĂ€st eller ens hört talas om den boken. Men det Ă€r ju rĂ€tt roliga frĂ„gestĂ€llningar som man kan diskutera hur lĂ€nge som helst. Å andra sidan Ă€r jag rĂ€tt less pĂ„ den diskussionen efter alldeles för mĂ„nga och lĂ„nga nĂ€tters tjafsande om ungefĂ€r dessa frĂ„gor... Som du sĂ€ger sĂ„ slutar det nĂ€stan alltid ungefĂ€r pĂ„ samma stĂ€lle; man har fan inte en aning om nĂ„nting :rolleyes:

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! 😄

Varför tolkas "brÀda" som att "spela snabbare", "byta ackord oftare" etc? Musik för mig Àr att ge den som lyssnar ett mervÀrde i att lyssna. Detta kan man lyckas med i varierande grad. Detta var vad jag menade med "brÀda". Har ingenting med teknik och notes/min tal att göra. Men eftersom tolkningen uppstod sÄ finns ju uppenbarligen tanken dÀr. Lite synd.

En liten kommentar ang jazz:

Det Àr för mig en befriande genre dÀr man som enskild musiker för plats att utöva sin musik och att uttrycka sig. Det vore lite trist om man liksom har "haft sin chans" efter 12 takter och sen mÄste falla in i det styrda igen. En applÄd efter ett bra solo Àr ju en sjÀlvklarhet. Lika sjÀlvklart som att lÄta bli att applÄdera ifall solisten suger.

Lite tankar att begrunda. Ska ta och begrunda sjĂ€lv nu och se om jag har rĂ€tt. Jag vet inte 🙂

Dela pÄ andra sajter

Varför tolkas "brÀda" som att "spela snabbare", "byta ackord oftare" etc? Musik för mig Àr att ge den som lyssnar ett mervÀrde i att lyssna. Detta kan man lyckas med i varierande grad. Detta var vad jag menade med "brÀda". Har ingenting med teknik och notes/min tal att göra. Men eftersom tolkningen uppstod sÄ finns ju uppenbarligen tanken dÀr. Lite synd.

Ok, missuppfattade dig lite tror jag, men anledningen var nog att Herr Landgren Àr ju en typisk brÀnna-16-delar-över-en-bluespenta-utan-dess-like-och-oftast-utan-nÄgon-större-motivations-kille. SÄ det var vÀl dÀrför den diskussionen blev som den blev. Men jag menar fortfarande att nÀr man ens börjar tÀnka pÄ musik i tÀvlingsform Àr man lite ute och cyklar. Visst kan man bedöma hantverket, tekniken och allt dedÀr, men för mig Àr det egentligen inte det man Àr ute efter. Speciellt inte inom improvisationsmusiken. DÀr lyssnar jag efter kreativitet, nytÀnkande och uttryck. Charlie Parker och grabbarna hade allt detdÀr, men om nÄgon skulle lÄta precis som Charlie Parker idag hade det varit ganska meningslöst. Ok, det Àr kul att det svÀnger och med ett par bÀrs i kroppen sÄ tjoar man vÀl med och tycker det Àr kul, men vad vill karln sÀga? Förmodligen vill han inte sÀga ett skit för han Àr trött och gammal och anledningen till hela Abba-grejjen Àr troligen att han pÄ ett smidigt sÀtt plockar in ganska stora pengar (i jazzvÀrldens mÄtt mÀtt alltsÄ). Och det suger tycker jag!

Dela pÄ andra sajter

Ok, missuppfattade dig lite tror jag, men anledningen var nog att Herr Landgren Àr ju en typisk brÀnna-16-delar-över-en-bluespenta-utan-dess-like-och-oftast-utan-nÄgon-större-motivations-kille. SÄ det var vÀl dÀrför den diskussionen blev som den blev. Men jag menar fortfarande att nÀr man ens börjar tÀnka pÄ musik i tÀvlingsform Àr man lite ute och cyklar. Visst kan man bedöma hantverket, tekniken och allt dedÀr, men för mig Àr det egentligen inte det man Àr ute efter. Speciellt inte inom improvisationsmusiken. DÀr lyssnar jag efter kreativitet, nytÀnkande och uttryck. Charlie Parker och grabbarna hade allt detdÀr, men om nÄgon skulle lÄta precis som Charlie Parker idag hade det varit ganska meningslöst. Ok, det Àr kul att det svÀnger och med ett par bÀrs i kroppen sÄ tjoar man vÀl med och tycker det Àr kul, men vad vill karln sÀga? Förmodligen vill han inte sÀga ett skit för han Àr trött och gammal och anledningen till hela Abba-grejjen Àr troligen att han pÄ ett smidigt sÀtt plockar in ganska stora pengar (i jazzvÀrldens mÄtt mÀtt alltsÄ). Och det suger tycker jag!

HÄller med dig i stora drag. Att tÀvla i musik gÄr ju egentligen inte eftersom det Àr en konstart och dÀrmed omÀtbart.

Sen tycker jag att man ska vara lite försiktig med att förkasta en musiker för att han (eller hon) lÄter likt en föregÄngare. Den musikern kan ha nÄgot att sÀga ÀndÄ. DÀremot rena plagiat Àr ju överflödiga förstÄs.

Tror att vi Ă€r ganska överens nu..... 😄

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.