osiris Postat 21 oktober 2004 Dela Postat 21 oktober 2004 Har ni hört talas om att Nils Landgren gjort en abba-coverplatta? Inte? Det hade inte jag heller... men nu har jag det. Han tolkar abba pÄ ett nytt coolt sÀtt. Funky Abba heter plattan... och den lÄter precis som den heter. Abba lÄtar i Funk-tappning. Jag kan utan tvekan sÀga att detta Àr Ärets bÀsta platta! Jag tycker ni ska spana in den pÄ ett eller annat sÀtt. Nils Landgren Funk Unit - Funky Abba SÄ coolt sÄ jag tror jag kreverar! Love. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 oktober 2004 Dela Postat 21 oktober 2004 Urrk.. Abba Àr Abba. LÄt Abba vara Abba och lÄt Nisse Landgren kliva av scen. Han Àr gammal o trött! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 21 oktober 2004 Dela Postat 21 oktober 2004 Har ni hört talas om att Nils Landgren gjort en abba-coverplatta? Eh... Ja. Dom sÀnde ju en dokumentÀr om inspelningen pÄ SVT. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Benke Postat 21 oktober 2004 Dela Postat 21 oktober 2004 Urrk.. Abba Àr Abba. LÄt Abba vara Abba och lÄt Nisse Landgren kliva av scen. Han Àr gammal o trött! HÄller med! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Fridh Postat 21 oktober 2004 Dela Postat 21 oktober 2004 (redigerat) http://www.actmusic.com/act9430.htm Kool, den vill man ju ha naturligtvis! Jag Àr ABBAfficiando! Var köper man den? Redigerat 21 oktober 2004 av Fridh Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2004 Dela Postat 21 oktober 2004 Funk Àr min musik - men de exempel som fanns pÄ lÄtarna var definitivt inte bra. Originalen Àr Ätskilliga miljoner gÄnger bÀttre. Kan han inte göra ny, egen musik i stÀllet för att förstöra andras lÄtar...? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 Funk Àr min musik - men de exempel som fanns pÄ lÄtarna var definitivt inte bra.Originalen Àr Ätskilliga miljoner gÄnger bÀttre. Kan han inte göra ny, egen musik i stÀllet för att förstöra andras lÄtar...? Det har inte gjorts nÄn funk vÀrd namnet efter 1978 och det kommer förmodligen aldrig göras i framtiden heller. Visst, Nisse och hans band svÀnger, men varför i hela friden hÄller dom pÄ? Det har gjorts förut, och dÄ var det ju bÀttre. Funk spelar man i gymnasiet och sedan tröttnar man pÄ skiten.... Vem har inte stÄtt dÀr och jammat pÄ Chicken och tyckt att det svÀngt sÄ det svartnade för ögonen? Usch, vad pinsam man var dÄ! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Poppen Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 Nisse Landgren Ă€r ju otroligt, extremt, underbart musikalisk! Jag tycker att det Ă€r underbart att lyssna pĂ„ det han gjort. Om han nu anvĂ€nder sin talang till att tolka Abba sĂ„ Ă€r ju det kanon! SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Pellesnusk Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 Det har inte gjorts nÄn funk vÀrd namnet efter 1978 Kom igen! Gruppen Zapp och Roger Troutman har spelat in ett antal dödligt funkiga album pÄ 1980-talet. VÄga inte pÄstÄ att lÄten "More bounce to the ounce" frÄn 1980 inte Àr bra och funkig! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
osiris Postat 22 oktober 2004 TrĂ„dstartare Dela Postat 22 oktober 2004 http://www.actmusic.com/act9430.htm Kool, den vill man ju ha naturligtvis! Jag Ă€r ABBAfficiando! đ Var köper man den? Finns pĂ„ cdon.com för 99 spĂ€nn đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 (redigerat) ...men ABBA SKA göras av ABBA, och inga andra. Det ska vara svengelska, Micke Tretow bombastik, Ola Brunkert-pukor och mjĂ€kiga Björn&Benny-körer och hela den tidstypiska atmosfĂ€ren. Det Ă€r det som Ă€r sĂ„ underbart. Har ALDRIG hört en bra ABBA-cover, Erasure var klart sövande t ex och den dĂ€r svenska tribute-plattan med Rob&Raz, Ronander, Sator, Sanne S, Irma mfl. var vĂ€l mer kul bagatell Ă€n bra. Ja förutom Army Of Lovers version av Hasta Mañana, mer gay Ă€n sĂ„ blir aldrig ABBA... đ Edit: RĂ€ttelse, en bra ABBA-cover Ă€r "Knowing me knowing you" med Wondermints Redigerat 22 oktober 2004 av hammagrella Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Poppen Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 ...men ABBA SKA göras av ABBA, och inga andra. ABBA görs redan av ABBA! đ.... Nisse Landgrens coverplatta Ă€ndrar inte pĂ„ det... Finns ingen anledning till oro. Det Ă€r ju grymt bra lĂ„tar. Varför inte tolka dem? Helt rĂ€tt tycker jag. Blir det inte bra sĂ„ blir det inte bra. End of story! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
SLC-trax Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 Funk!? đ Hmm. ABBA's gamla orginallĂ„tar Ă€r ju mer funky Ă€n detta.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! đ Exakt just dĂ€r ligger felet med er post-70-funk-diggare. NĂ€r man börjar snacka om att brĂ€da varandra i att spela musik har man hamnat vĂ€ldigt vĂ€ldigt snett. Ăr Cubase den ultimata musikern i sĂ„ fall? DĂ€r kan man spela snabbare Ă€n bĂ„de Nisse L och Robert Wells om man vill. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! đ Exakt just dĂ€r ligger felet med er post-70-funk-diggare. NĂ€r man börjar snacka om att brĂ€da varandra i att spela musik har man hamnat vĂ€ldigt vĂ€ldigt snett. Precis! Funk handlar om en viss kĂ€nsla, gung och stil i musiken - och inte om att spela snabbare, byta ackord oftare eller krĂ„ngla till melodierna mer Ă€n "motstĂ„ndaren". Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
dede Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! đ Exakt just dĂ€r ligger felet med er post-70-funk-diggare. NĂ€r man börjar snacka om att brĂ€da varandra i att spela musik har man hamnat vĂ€ldigt vĂ€ldigt snett. Ăr Cubase den ultimata musikern i sĂ„ fall? DĂ€r kan man spela snabbare Ă€n bĂ„de Nisse L och Robert Wells om man vill. Exakt min reflexion oxĂ„!!! För mig Ă€r den vĂ€rsta typen jazz/jazzrock dĂ€r alla ska ha lĂ„nga solon. Och inte nog med det. SEN SKA DET APPLĂ DERAS MITT I LĂ TARNA!!! Det Ă€r som att skriva böcker med sĂ„ mĂ„nga krĂ„ngliga ord som möjligt. Eller nĂ„nting..... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! đ Exakt just dĂ€r ligger felet med er post-70-funk-diggare. NĂ€r man börjar snacka om att brĂ€da varandra i att spela musik har man hamnat vĂ€ldigt vĂ€ldigt snett. Ăr Cubase den ultimata musikern i sĂ„ fall? DĂ€r kan man spela snabbare Ă€n bĂ„de Nisse L och Robert Wells om man vill. Exakt min reflexion oxĂ„!!! För mig Ă€r den vĂ€rsta typen jazz/jazzrock dĂ€r alla ska ha lĂ„nga solon. Och inte nog med det. SEN SKA DET APPLĂ DERAS MITT I LĂ TARNA!!! Det Ă€r som att skriva böcker med sĂ„ mĂ„nga krĂ„ngliga ord som möjligt. Eller nĂ„nting..... Fast dĂ€r hĂ„ller jag inte med dig riktigt. Du tĂ€nker pĂ„ en helt annan tradition dĂ€r det plötsligt börjar handla om improvisation pĂ„ an helt annan nivĂ„. Anledningen till att det Ă€r lĂ„nga solon inom jazz Ă€r att formtĂ€nkandet Ă€r stort (detta har vĂ€ldigt lite med funk att göra) och ett bra solo krĂ€ver ganska mĂ„nga minuter för att man ska ha tid pĂ„ sig att nĂ„ dit man vill. Att kunna tokbrĂ€nna Ă€r det sista man Ă€r ute efter hĂ€r, Ă€ven om det givetvis förekommer löpningar utan dess like, men med dom vill improvisatören ha nĂ„t annat sagt Ă€n "spela sĂ„hĂ€r jĂ€vla fort du kan!". SĂ„ min kontenta: Blanda inte ihop funk och jazz, för det Ă€r tvĂ„ ganska olika saker. Klart att genrerna ligger varandra ganska nĂ€ra, men det finns nĂ„gra ganska fundamentala skillnader (i alla fall för mig) som sĂ€rar begreppen. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
dede Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! đ Exakt just dĂ€r ligger felet med er post-70-funk-diggare. NĂ€r man börjar snacka om att brĂ€da varandra i att spela musik har man hamnat vĂ€ldigt vĂ€ldigt snett. Ăr Cubase den ultimata musikern i sĂ„ fall? DĂ€r kan man spela snabbare Ă€n bĂ„de Nisse L och Robert Wells om man vill. Exakt min reflexion oxĂ„!!! För mig Ă€r den vĂ€rsta typen jazz/jazzrock dĂ€r alla ska ha lĂ„nga solon. Och inte nog med det. SEN SKA DET APPLĂ DERAS MITT I LĂ TARNA!!! Det Ă€r som att skriva böcker med sĂ„ mĂ„nga krĂ„ngliga ord som möjligt. Eller nĂ„nting..... Fast dĂ€r hĂ„ller jag inte med dig riktigt. Du tĂ€nker pĂ„ en helt annan tradition dĂ€r det plötsligt börjar handla om improvisation pĂ„ an helt annan nivĂ„. Anledningen till att det Ă€r lĂ„nga solon inom jazz Ă€r att formtĂ€nkandet Ă€r stort (detta har vĂ€ldigt lite med funk att göra) och ett bra solo krĂ€ver ganska mĂ„nga minuter för att man ska ha tid pĂ„ sig att nĂ„ dit man vill. Att kunna tokbrĂ€nna Ă€r det sista man Ă€r ute efter hĂ€r, Ă€ven om det givetvis förekommer löpningar utan dess like, men med dom vill improvisatören ha nĂ„t annat sagt Ă€n "spela sĂ„hĂ€r jĂ€vla fort du kan!". SĂ„ min kontenta: Blanda inte ihop funk och jazz, för det Ă€r tvĂ„ ganska olika saker. Klart att genrerna ligger varandra ganska nĂ€ra, men det finns nĂ„gra ganska fundamentala skillnader (i alla fall för mig) som sĂ€rar begreppen. Jo, det kan jag vĂ€l ge mig pĂ„. SjĂ€lv sitter jag kanske fast i punk/new wave tĂ€nkandet vars grundregler innebĂ€r förbud mot solon. Funk har jag aldrig lyssnat pĂ„ . Om det inte innebĂ€r Otis Redding och sĂ„nt đź Men jag har faktiskt lite svĂ„rt för typ ZappaÂŽs ChungaÂŽs Revenge med 8? takter lĂ„t och resten solon. Fast Ă„ andra sidan sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt förtjust i King Crimsons improvisationer. Vilket inte gör det enklare att ens för mig sjĂ€lv förstĂ„ vad jag tycker Ă€r bra. SĂ„ dĂ€rför har jag bestĂ€mt att all musik har samma existensberĂ€ttigande; NĂ€mnligen A som kommunicerar med B. Men sĂ„ fort jag anar elitism ser jag rött đ DĂ„ menar jag inte att t.ex.Jimmi Hendrix var elitist. Han var helt enkel fastvuxen med gitarren./gitarren var honom. Men 70-tallsmusiken som punken revolterade mot handlade mycket om det....vem som var jĂ€vla bĂ€st pĂ„ sitt instrument etc. Och kan du inte sjunga ska du hĂ„lla kĂ€ften....och sĂ„ samlar vi ihop 3000 i en arena och beundrar Yes/Genesis/...och sĂ„ fĂ„r vi svenska svaret Kaipa đź Enda konsert jag somnat pĂ„ Ă€r Chick Corea đź Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
indi Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 det svÀnger inte om landgren, lika lite som wells. och tyvÀrr i mitt tycke Àr de inte lÄngt ifrÄn varandra lÀngre. hans tolkningar av abba lÄter pÄ nÄt sÀtt kind of rapsody and rock. en frÄga om instÀllning till musiken... om de Ätmisntone spelade jazz! och med detta menar jag den breda musiken, oavsÀtt hur korta eller lÄnga solo, Äterigen instÀllning... jazz Àr instÀllning, det kan lika bra lÄta country... jazz Àr svÀngig, jazz Àr funky, jazz Àr fusion, jazz Àr rockigt, jazz Àr Àr abbigt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Mantel Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 tankade skivan nu, JÀvla drag! BRA SOM FAN!!! Weeehoooo Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 oktober 2004 Dela Postat 22 oktober 2004 det svÀnger inte om landgren, lika lite som wells. och tyvÀrr i mitt tycke Àr de inte lÄngt ifrÄn varandra lÀngre. hans tolkningar av abba lÄter pÄ nÄt sÀtt kind of rapsody and rock. en frÄga om instÀllning till musiken...om de Ätmisntone spelade jazz! och med detta menar jag den breda musiken, oavsÀtt hur korta eller lÄnga solo, Äterigen instÀllning... jazz Àr instÀllning, det kan lika bra lÄta country... jazz Àr svÀngig, jazz Àr funky, jazz Àr fusion, jazz Àr rockigt, jazz Àr Àr abbigt Japp, du har rÀtt.. HÄller faktiskt med. Det Àr nÀstan omöjligt att hÄlla isÀr begreppen hÀr. Men att kalla jazzmusik för elitistisk (som Dede iaf indirekt menade pÄ) Àr en jÀvla skymf mot i stort sett alla praktiserande afrobaserade musiker. Det Àr ju förfasen i stort sett det enda forumet dÀr musikern kan uttrycka sig konstnÀrligt, och nÀr det kallas elitistiskt ser nÀstan jag rött. DÄ fÄr man gÄ hem och lÀsa pÄ! Dom enda elitistiska Àr vissa lyssnare med för lÄngt pipskÀgg och basker som tycker att det av nÄn outgrundlig anledning Àr "fint" att gÄ pÄ jazzkonsert. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
dede Postat 23 oktober 2004 Dela Postat 23 oktober 2004 det svÀnger inte om landgren, lika lite som wells. och tyvÀrr i mitt tycke Àr de inte lÄngt ifrÄn varandra lÀngre. hans tolkningar av abba lÄter pÄ nÄt sÀtt kind of rapsody and rock. en frÄga om instÀllning till musiken...om de Ätmisntone spelade jazz! och med detta menar jag den breda musiken, oavsÀtt hur korta eller lÄnga solo, Äterigen instÀllning... jazz Àr instÀllning, det kan lika bra lÄta country... jazz Àr svÀngig, jazz Àr funky, jazz Àr fusion, jazz Àr rockigt, jazz Àr Àr abbigt Japp, du har rÀtt.. HÄller faktiskt med. Det Àr nÀstan omöjligt att hÄlla isÀr begreppen hÀr. Men att kalla jazzmusik för elitistisk (som Dede iaf indirekt menade pÄ) Àr en jÀvla skymf mot i stort sett alla praktiserande afrobaserade musiker. Det Àr ju förfasen i stort sett det enda forumet dÀr musikern kan uttrycka sig konstnÀrligt, och nÀr det kallas elitistiskt ser nÀstan jag rött. DÄ fÄr man gÄ hem och lÀsa pÄ! Dom enda elitistiska Àr vissa lyssnare med för lÄngt pipskÀgg och basker som tycker att det av nÄn outgrundlig anledning Àr "fint" att gÄ pÄ jazzkonsert. Jag tror faktiskt inte vi har nÄgra problem.......... Men visst skulle det vara kul att sÀtta pÄ sig lösskÀgg och och solbrillor och fÄ svinga loss pÄ scen,,,,,,,,,,, Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Pinnen Postat 24 oktober 2004 Dela Postat 24 oktober 2004 Vaccum, du mÄste ha lÀst Lena Ackebos "ThatŽs jazz"! För övrigt kan man observera att svÄrigheten att hÄlla isÀr subjektivitet och objektivitet finns överallt, förutom i allt kulturutövande/betraktande dessutom i tex. vetenskapsteori. Vem bestÀmmer vad som Àr bra eller dÄligt? Vem Àr den absoluta referenspunkten? Var finns den absouluta objektiva mÀtmetoden? Det hÀr Àr otroligt svÄrt men manar samtidigt till eftertanke hos bÄde hög och lÄg. SÄ i slutÀnden: vad vet man om nÄgonting egentligen? Jag tror inte jag ens vill försöka svara pÄ det. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 24 oktober 2004 Dela Postat 24 oktober 2004 Vaccum, du mÄste ha lÀst Lena Ackebos "ThatŽs jazz"! För övrigt kan man observera att svÄrigheten att hÄlla isÀr subjektivitet och objektivitet finns överallt, förutom i allt kulturutövande/betraktande dessutom i tex. vetenskapsteori. Vem bestÀmmer vad som Àr bra eller dÄligt? Vem Àr den absoluta referenspunkten? Var finns den absouluta objektiva mÀtmetoden? Det hÀr Àr otroligt svÄrt men manar samtidigt till eftertanke hos bÄde hög och lÄg. SÄ i slutÀnden: vad vet man om nÄgonting egentligen? Jag tror inte jag ens vill försöka svara pÄ det. NÀ har inte lÀst eller ens hört talas om den boken. Men det Àr ju rÀtt roliga frÄgestÀllningar som man kan diskutera hur lÀnge som helst. à andra sidan Àr jag rÀtt less pÄ den diskussionen efter alldeles för mÄnga och lÄnga nÀtters tjafsande om ungefÀr dessa frÄgor... Som du sÀger sÄ slutar det nÀstan alltid ungefÀr pÄ samma stÀlle; man har fan inte en aning om nÄnting Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Poppen Postat 25 oktober 2004 Dela Postat 25 oktober 2004 SĂ„ gnĂ€ll inte pĂ„ Nisse! BrĂ€da honom istĂ€llet om ni kan!!! đ Exakt just dĂ€r ligger felet med er post-70-funk-diggare. NĂ€r man börjar snacka om att brĂ€da varandra i att spela musik har man hamnat vĂ€ldigt vĂ€ldigt snett. Ăr Cubase den ultimata musikern i sĂ„ fall? DĂ€r kan man spela snabbare Ă€n bĂ„de Nisse L och Robert Wells om man vill. Varför tolkas "brĂ€da" som att "spela snabbare", "byta ackord oftare" etc? Musik för mig Ă€r att ge den som lyssnar ett mervĂ€rde i att lyssna. Detta kan man lyckas med i varierande grad. Detta var vad jag menade med "brĂ€da". Har ingenting med teknik och notes/min tal att göra. Men eftersom tolkningen uppstod sĂ„ finns ju uppenbarligen tanken dĂ€r. Lite synd. En liten kommentar ang jazz: Det Ă€r för mig en befriande genre dĂ€r man som enskild musiker för plats att utöva sin musik och att uttrycka sig. Det vore lite trist om man liksom har "haft sin chans" efter 12 takter och sen mĂ„ste falla in i det styrda igen. En applĂ„d efter ett bra solo Ă€r ju en sjĂ€lvklarhet. Lika sjĂ€lvklart som att lĂ„ta bli att applĂ„dera ifall solisten suger. Lite tankar att begrunda. Ska ta och begrunda sjĂ€lv nu och se om jag har rĂ€tt. Jag vet inte đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 25 oktober 2004 Dela Postat 25 oktober 2004 Varför tolkas "brÀda" som att "spela snabbare", "byta ackord oftare" etc? Musik för mig Àr att ge den som lyssnar ett mervÀrde i att lyssna. Detta kan man lyckas med i varierande grad. Detta var vad jag menade med "brÀda". Har ingenting med teknik och notes/min tal att göra. Men eftersom tolkningen uppstod sÄ finns ju uppenbarligen tanken dÀr. Lite synd. Ok, missuppfattade dig lite tror jag, men anledningen var nog att Herr Landgren Àr ju en typisk brÀnna-16-delar-över-en-bluespenta-utan-dess-like-och-oftast-utan-nÄgon-större-motivations-kille. SÄ det var vÀl dÀrför den diskussionen blev som den blev. Men jag menar fortfarande att nÀr man ens börjar tÀnka pÄ musik i tÀvlingsform Àr man lite ute och cyklar. Visst kan man bedöma hantverket, tekniken och allt dedÀr, men för mig Àr det egentligen inte det man Àr ute efter. Speciellt inte inom improvisationsmusiken. DÀr lyssnar jag efter kreativitet, nytÀnkande och uttryck. Charlie Parker och grabbarna hade allt detdÀr, men om nÄgon skulle lÄta precis som Charlie Parker idag hade det varit ganska meningslöst. Ok, det Àr kul att det svÀnger och med ett par bÀrs i kroppen sÄ tjoar man vÀl med och tycker det Àr kul, men vad vill karln sÀga? Förmodligen vill han inte sÀga ett skit för han Àr trött och gammal och anledningen till hela Abba-grejjen Àr troligen att han pÄ ett smidigt sÀtt plockar in ganska stora pengar (i jazzvÀrldens mÄtt mÀtt alltsÄ). Och det suger tycker jag! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Poppen Postat 25 oktober 2004 Dela Postat 25 oktober 2004 Varför tolkas "brĂ€da" som att "spela snabbare", "byta ackord oftare" etc? Musik för mig Ă€r att ge den som lyssnar ett mervĂ€rde i att lyssna. Detta kan man lyckas med i varierande grad. Detta var vad jag menade med "brĂ€da". Har ingenting med teknik och notes/min tal att göra. Men eftersom tolkningen uppstod sĂ„ finns ju uppenbarligen tanken dĂ€r. Lite synd. Ok, missuppfattade dig lite tror jag, men anledningen var nog att Herr Landgren Ă€r ju en typisk brĂ€nna-16-delar-över-en-bluespenta-utan-dess-like-och-oftast-utan-nĂ„gon-större-motivations-kille. SĂ„ det var vĂ€l dĂ€rför den diskussionen blev som den blev. Men jag menar fortfarande att nĂ€r man ens börjar tĂ€nka pĂ„ musik i tĂ€vlingsform Ă€r man lite ute och cyklar. Visst kan man bedöma hantverket, tekniken och allt dedĂ€r, men för mig Ă€r det egentligen inte det man Ă€r ute efter. Speciellt inte inom improvisationsmusiken. DĂ€r lyssnar jag efter kreativitet, nytĂ€nkande och uttryck. Charlie Parker och grabbarna hade allt detdĂ€r, men om nĂ„gon skulle lĂ„ta precis som Charlie Parker idag hade det varit ganska meningslöst. Ok, det Ă€r kul att det svĂ€nger och med ett par bĂ€rs i kroppen sĂ„ tjoar man vĂ€l med och tycker det Ă€r kul, men vad vill karln sĂ€ga? Förmodligen vill han inte sĂ€ga ett skit för han Ă€r trött och gammal och anledningen till hela Abba-grejjen Ă€r troligen att han pĂ„ ett smidigt sĂ€tt plockar in ganska stora pengar (i jazzvĂ€rldens mĂ„tt mĂ€tt alltsĂ„). Och det suger tycker jag! HĂ„ller med dig i stora drag. Att tĂ€vla i musik gĂ„r ju egentligen inte eftersom det Ă€r en konstart och dĂ€rmed omĂ€tbart. Sen tycker jag att man ska vara lite försiktig med att förkasta en musiker för att han (eller hon) lĂ„ter likt en föregĂ„ngare. Den musikern kan ha nĂ„got att sĂ€ga Ă€ndĂ„. DĂ€remot rena plagiat Ă€r ju överflödiga förstĂ„s. Tror att vi Ă€r ganska överens nu..... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.