Jump to content
Annons

Nä, nu tror jag mitt hårddisk skall gå i pension

prodman (oregistrerad)

Recommended Posts

prodman (oregistrerad)

Min trogna firewire lacie hårddisk har börjat generera fel, vid uppstart så har checkdisk spottat ut fel av typen, "tar bort indexposter" men sen gått vidare.

Gjorde en backup av den och formaterade om disken igår och la tillbaks filerna och idag kom samma meddelanden.

Det började igår när min dator gått ner i viloläge, när jag går in igen så kommer meddelande att den inte kunde sparar ner information till min disk, något filnamn med $ som jag inte kände igen.

Vad tror ni, dags o slänga den?? Eller finns det något program som kan fixa disken? Hade ju trots allt formaterat den igår.

Dela på andra sajter

Annons
Disken är förmodligen slut, så köp en ny disk och stoppa in i lådan. Helt Seagate eller Samsung, som båda är väldigt tysta. 😄

Inte Seagate, i alla fall inte idag. Stabila och bra är dem men inte tysta. Förstår för övrigt inte hur folks diskar kan pajja hejvilt, sedan mina IBM diskar har jag inte haft en enda krash trots att diskarna har gått långt över garanti tiden.

Dela på andra sajter

Disken är förmodligen slut, så köp en ny disk och stoppa in i lådan. Helt Seagate eller Samsung, som båda är väldigt tysta. 🙂

Inte Seagate, i alla fall inte idag. Stabila och bra är dem men inte tysta. Förstår för övrigt inte hur folks diskar kan pajja hejvilt, sedan mina IBM diskar har jag inte haft en enda krash trots att diskarna har gått långt över garanti tiden.

Jag har kört med Seagate sedan urminnes tider och har aldrig haft något att klaga på.

Jag köpte 3st 750GB Seagate-diskar nyligen till min NAS-låda - och de är väldigt tysta. Är det någon speciell modell som de har misslyckats med, som gör att du tycker att de inte är tysta?

Jag har haft två riktiga hårddiskkrascher genom åren - och det var när jag testade att köra Western Digital en gång och utbytesdisken jag fick också pajade efter någon månad - ungefär lika illa som IBM Deathstar var på sin tid. Annars brukar jag byta ut diskarna när jag tycker att det börjar bli trångbott på dem - och säljer dem då vidare för en symbolisk summa till någon behövande bekant.

Dela på andra sajter

Ledsen att jag bryter in här...

Min Lacie Porche USB-hårddisk gör så att XP plingar till en gång (som det brukar när man kopplar in extern USB-enhet) varpå den plingar till ytterligare en gång. HD dyker aldrig upp nånstans. Kan den vara heldöd?

Lite svårt att säga... Det kan vara antingen hårddisken eller interfacet i lådan. Du kan kanske testa genom att plocka ut disken ur lådan och montera in den i datorn i stället - och se om den funkar där (om det inte är en bärbar - för då blir det kanske lite besvärligt... 😛 ).

Dela på andra sajter

Ledsen att jag bryter in här...

Min Lacie Porche USB-hårddisk gör så att XP plingar till en gång (som det brukar när man kopplar in extern USB-enhet) varpå den plingar till ytterligare en gång. HD dyker aldrig upp nånstans. Kan den vara heldöd?

Låter disken konstigt? Man brukar kunna höra om den knackar eller spinner upp och ner. Hårddiskar som är på väg att kola beter sig ju i allmänhet väldigt lynnigt

Dela på andra sajter

Min trogna firewire lacie hårddisk har börjat generera fel, vid uppstart så har checkdisk spottat ut fel av typen, "tar bort indexposter" men sen gått vidare.

Gjorde en backup av den och formaterade om disken igår och la tillbaks filerna och idag kom samma meddelanden.

Det började igår när min dator gått ner i viloläge, när jag går in igen så kommer meddelande att den inte kunde sparar ner information till min disk, något filnamn med $ som jag inte kände igen.

Vad tror ni, dags o slänga den?? Eller finns det något program som kan fixa disken? Hade ju trots allt formaterat den igår.

Förmodligen bara att kasta. Även om du får igång den, så kommer du aldrig att kunna lita på att den inte lägger av snart igen.

Har mycket dåliga erfarenheter med Lacie externa hårddiskar. Har väl avverkat sisådär en 5 st vid det här laget. I några fall har jag kunnat konstatera att det är strömadaptern som har blivit kass. (Kunde ju testa det eftersom jag hade några över från tidigare krascher:-) Nya adaptrar kostar väl runt 500kr så det är väl en extra inkomstkälla för dem.

Har gått över till Maxtor vad gäller externa hårddiskar och det funkar bättre. (bara en krasch hittills)

Dela på andra sajter

Köp en ny hårddisk. För Firewire-diskar föreslår jag Seagate FreeAgent Pro eller Western Digital MyBook Studio Edition.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Köp en ny hårddisk. För Firewire-diskar föreslår jag Seagate FreeAgent Pro eller Western Digital MyBook Studio Edition.

Wow!

Dela på andra sajter

Ska man köpa ny extern idag så tycker jag man ska satsa på ett HDchassi och valfri disk, blir billigare och du kan välja disk helt själv efter krav på prestanda, stabilitet och ljudnivå.

Claes: Hittade inte tråden varför det tagit ett tag att leta upp den, tycker Seagates diskar började bli högljudda, framför allt seeks, vid Sata-övergången så jag slutade köpa Seagate diskar då och gick över till Samsung, SPCR bekräftar även min teori om att de är mer högljudda med sina tester men de är fortfarande stabila, har aldrig haft något problem med mina, så skulle de kunna få ned ljudnivån till samsungs nivåer, både idle och seek, så skulle nog jag börja köpa Seagate igen.

Dela på andra sajter

prodman (oregistrerad)

Har dom sista åren som sagt kört firewire och det har funkat fint. Mina produktioner är inte så avancerade, kör max 15-20 audiokanaler.

Tror ni inte en modern usb disk med 16mb i cash fixar detta, tex denna

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...UrlTag=Prisjakt

Eftersom jag har problem just nu med min disk/firewire kort, så kommer denna ovanstående disk inte bli så hög kostnad, då jag inte behöver köpa firewire kort heller.

Men som sagt, vad tror ni om disken?

Dela på andra sajter

prodman (oregistrerad)

Nu fick jag upp ögonen för Seagate FreeAgent Pro , Undrar 2 saker, startar/stängs den tillsammans med datorn och är den tyst? 😆

Dela på andra sajter

Jag lånar tråden till en fråga när vi ändå snackar hårddiskar! Har en seagate baracuda i ett Firewire/USB chassi som jag använder utan problem till mina macdatorer(Torsten heter den ☺️ ), men när jag kopplar den till en PC så varken det känner lr hittar inte hårddisken! Någon som har en hint?

Dela på andra sajter

Det kan vara så att den inte tilldelas rätt beteckning, även om det mest är problem i nätverk med många enhetsbeteckningar.

Testa att öppna kontrollpanelen->administrationsverktyg->datorhantering->diskhantering och kolla om hårddisken finns där,

och byt vid behov enhetsbokstav på den. Observera att detta gäller XP, i Vista hittar jag inte.

Dela på andra sajter

Just Lacies lösningar kraschar väldigt ofta (i jämförelse med andra...) då chassiet inte kyler tillräckligt och diskarna (som för övrigt verkar vara olika modeller i olika batchar) blir för varma när de används som de gör av musiker eller filmfolk.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.