Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Hur löser jag bäst medhörning, behöver jag ny hårdvara, någon med erfarenheter?

Skall spela in ett större projekt med trummor perc sax........och behöver c:a 16 kanaler.

Problemet är hur man löser lyssning tänkte linea allt utom trummor för att minimera läck, percussion får stå på toaletten eller spelas in i efterhand.

Har idag motu 828 + presonus digimax FS: medhörning kan lösas antingen analogt med mixer eller i Cubase med control room.

kan köpa för directmonitoring funk

MOTU 828 mk3, focusrite saphire pro io26...

/FZ

Macbook pro, cubase 4.1 motu 828 presonus digimaxfs...

Annons
Postat

Nu kan inte jag Cubase, men det borde fungera på ett liknande sätt som i PT tycker man. Hur många analoga utgångar har du? Antar att du har minst tre utöver de som du har till dina monitorer. Jag skulle göra tre separata hörlkursmixar och skicka dessa till en hörlursförstärkare som musikerna sedan kopplar in sina lurar i. Dessa separata mixar kan du göra med hjälp av pre send som du sedan skickar till en egen grupp kanal som i sin tur du skickar direkt ut till en av de analoga utgångarna. Du behöver alltså tre stycken pre sends och tre gruppkanaler som skickar till varsin analog utgång.

Det enklare alternativet är att du kör med en enda mix som du och musikerna får höra. Då kan du antingen koppla detta från en analog utgång eller phones utgången till en hörlurssplitter eller hörlursförtärkare med flera utgångar. Detta är enklare, men kanske inte optimalt för musikerna.

Alternativ tre är att du har musikerna som är lajnade inne i kontrollrummet och får använda dina monitorer för lyssning och att du bara kopplar in ett par hörlurar till phones out på ditt ljudkort som du använder för trummisen.

Hoppas du fick några idéer ev detta iaf.

MVH

Anders

Postat

Angående Tre hörlursmixar:

Kopplas dessa direkt i ljudkortet utan latency(äre det pre-send?) eller går de via datorn så man får AD-DA. Isåfall vad har du för buffer på 128 eller lägre?

/Fredrik

Postat

Kopplas dessa direkt i ljudkortet utan latency(äre det pre-send?) eller går de via datorn så man får AD-DA. Isåfall vad har du för buffer på 128 eller lägre?

/Fredrik

Ljudet måste gi igenom ditt DAW så det kommer gå igen din AD-DA, 128 och under tycker jag fungerar fint. Men tänk på att kanske inte skicka rumsmikrofonen till trummisen då denna har en latency i sig eftersom den står en bit bort från trummorna. Latency är lite beroende på musikerna också och hur känsliga de är för detta. Om de är hyperkänsliga så kanske inte detta fungerar.

MVH

Anders

Postat

Bättre att göra hörlursmixarna i ljudkortsmixern, då får du bara ADDA-latency + ev en väldigt kort fördröjning om du använder pluggarna i Motukortet.

Postat

Tackar för tipset skall definitivt prova, finns pengar att spara!

/Fredrik

/Fredrik

Ljudet måste gi igenom ditt DAW så det kommer gå igen din AD-DA, 128 och under tycker jag fungerar fint. Men tänk på att kanske inte skicka rumsmikrofonen till trummisen då denna har en latency i sig eftersom den står en bit bort från trummorna. Latency är lite beroende på musikerna också och hur känsliga de är för detta. Om de är hyperkänsliga så kanske inte detta fungerar.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.