Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå eller?

Är på väg att köpa en mjukvarusampler och har fastnat för native instruments kreation. Nu är bara frågan...Ska man satsa på Kontakt eller Kompakt?

Jag är inte ute efter att sampla mitt gamla felstämda piano själv utan vill i stort sett bara ha en sampler för uppspelning av färdiga ljudbibliotek. Loopar är något som jag använder då och då men oftast inte. Då skulle man ju kunna tänka sig att Kompakt vore det självklara valet för mig. MEN, jag har fortfarande några farhågor ( stavas det ens så? Vad betyder det där ordet egentligen? 😉 ):

1. Jag har läst olika tillbud om vad man får med för samplingar och det verkar som om det är olika tillverkare av samplingarna till Kontakt och Kompakt. Ljudbiblioteket är visserligen större ( men inte nödvändigtvis bättre? ) till Kontakt men är det värt att lägga ut 2000:- extra för det? Då kanske det finns något fristående plugg/sample-paket som man borde lägga pengarna på istället. Eller?

2. Fungerar Kompakt för att spela upp lite mer avancerade samplingsbibliotek där man t ex ska styra en massa stacatto, figotto och piamissimo ( eller vad sjutton det nu heter 😕 ) på stråkarna.

Skulle vara sköj om man kunde få lite tips och ideér från folk som har erfarenheter från dessa program.

Annons
Postat

Mitt tips är att satsa på Kontakt. Det är visserligen inget fel på varken Kompakt eller dess medföljande ljudbibliotek, men det är helt klart ett program man växer ur ganska snabbt - om man nu vill använda det till lite mer än att spela upp färdiga ljudbibliotek.

Observera också att Kompakt inte kan ladda Kontakt-program som använder lite mer avancerade funktioner. Däremot går det bra att ladda de flesta bibliotek från Akai, sound fonts, Halion med flera format.

/Mats

• 2 veckor senare...
Postat

När vi pratar om Kontakt-bibliotek med lite mer avancerade funktioner...Vad pratar vi om då? Är det värstingbiblioteken som ligger på fyra månadslöner vi pratar om då eller?

Jag är intresserad av att kunna köra samplingsdiskar som Vintage Jazz Guitars and Tenor Banjos ( http://www.bardstownaudio.com/frames/CD-G.html ) och EWQLSE ( http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-161 ). Alltså, kanske inte just dessa samplingar men samplingar i samma prisklass och kvalitet.

Vet inte....tycker att Kontakt känns som lite av en overkill om man varken planerar att sampla själv eller att arbeta med loopar ( det har jag föresten reda utmärkta Ableton Live till ( DigiDesign edition ) )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.