Jump to content
Annons

Balanced vs Unbalanced outputs

Recommended Posts

Shii (oregistrerad)
Postat

Jag har spanat på en rad externa fw-kort, bland andra Presonus Inspire. Även om jag gjärna har lite ingångar för inspelning av gitarr, riaa-förstärkare osv så ska jag främst använda kortet när jag mixar. Detta med obalanserade outputs har därför skrämt mig en del. Jag söker med andra ord ett fw-kort (prisklass max 2000) som kan ge mig en så klar och rättvis ljudbild som möjligt vid mixning, alla andra funktioner är sekundära.

Eftersom jag hittat en rad kort som jag tror uppfyller mina sekundära krav så undrar jag därför, eftersom vissa av dem har balanserade medan de andra har obalanserade utgångar, vad som är att föredra! Blir det någon större skillnad?

Tack på förhand!

Annons
Shii (oregistrerad)
Postat

Har jag förstått det rätt att det egentligen inte är någon skillnad i ljudkvalite, utan att det handlar om hur mycket sladd och hur mycket störningar den hinner plocka upp? Eftersom ljudkortet i stort sett kommer att ligga bredvid monitorerna så spelar det då kanske inte så stor roll om det är balanserade eller obalanserade utgångar på ljudkortet?

Postat

Det stämmer bra. Obalanserad överföring är känsligare för störningar, men med korta kablar brukar det inte vara några större problem. Det kan däremot bli problem om de ligger intill en CRT-skärm, någon transformator eller nätspänningskablar, så man får tänka lite mer på hur man drar kablarna.

Postat

Förutsatt att man inte har problem med störningar så är faktiskt obalanserat en renare signalväg rent tekniskt sett då signalen inte behöver gå via 2st differentialförstärkare/transformatorer i onödan. GML (George Massenburg Labs) mickstärkare har obalanserade utgångar av just denna anledning (och dom är inte billiga…).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.