Jump to content
Annons

Vem kan banda om en strata från 80-talet?

pgvpgv333

Recommended Posts

Hej

Har inte "synths" så mycket här. Men undrar om någon kan hjälpa mig?

Har en strata från 80-talet som jag behöver banda om, bor i Uppsala men kan köra till Stockholm odh få det gjort. Vet du någon som gör ett bra jobb till en rimlig penning? Tacksam för förslag också för info om sådana som inte gör ett bra jobb så man kan undvika. 😊

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde titel från "Banda om"
Dela på andra sajter

Annons
Har du hört med IDF här på forumet. Vet att han bygger gitarrer. Kan ju vara värt att fråga iaf :rolleyes:

MVH

Anders

sannerligen.. beroende på material i greppbrädan gör jag det.. :rolleyes:

skicka information om gitarren och vart du håller hus, så kan jag ge dig en offert!

vh

Jonas

Dela på andra sajter

Har du hört med IDF här på forumet. Vet att han bygger gitarrer. Kan ju vara värt att fråga iaf 😲

MVH

Anders

sannerligen.. beroende på material i greppbrädan gör jag det.. 😆

skicka information om gitarren och vart du håller hus, så kan jag ge dig en offert!

vh

Jonas

Hej Jonas

Låter så drastigt. Byta hals. Men det är en Japan strata från 80- talet. Jag gillar speciellt mickljudet Vad vill du veta. Jag bor i Uppsala. Lönn i grepbrädan tror jag, den är i alla fall mörkbrun. Hör av dig.

mvh Per

Dela på andra sajter

Har du hört med IDF här på forumet. Vet att han bygger gitarrer. Kan ju vara värt att fråga iaf 😲

MVH

Anders

vh

Jonas

Hej Jonas

Låter så drastigt. Byta hals. Men det är en Japan strata från 80- talet. Jag gillar speciellt mickljudet Vad vill du veta. Jag bor i Uppsala. Lönn i grepbrädan tror jag, den är i alla fall mörkbrun. Hör av dig.

mvh Per

om den är mörkbrun så är det förmodligen inte lönn! kan vara rosewood och allt möjligt annat.

lönn är ljust som fanken.

anledningen att jag ville veta vilket träslag det är, beror på att lönn är stenhårt att jobba med, och en del gammal rosewood spricker upp väldigt enkelt.

jag skulle faktiskt också rekommendera att du köper en ny hals, och får den inslipad av en meck, detta pga. kostnaden kommer vara mycket lägre än att banda om.

Dela på andra sajter

det är inte så värst drastiskt att byta hals.. skulle hellre säga att det är drastiskt att byta band.

vid halsbyte, är det bara att ta av den gamla, (eventuellt slipa bandstavarna på den nya) sätta på den nya halsen, på med strängar, justera halsen, intonera och sen spela.

Dela på andra sajter

MVH

Anders

vh

Jonas

Hej Jonas

mvh Per

Ja så mycket vet jag om träslag. Man kanske skulle slå till på skarpen och sätta dit en "True temperament neck". Någon som testat? Fast det kostar ju, men man kan väl flytta över den sen om man köper en finare luta.

Ja tack för alla råd.

om den är mörkbrun så är det förmodligen inte lönn! kan vara rosewood och allt möjligt annat.

lönn är ljust som fanken.

anledningen att jag ville veta vilket träslag det är, beror på att lönn är stenhårt att jobba med, och en del gammal rosewood spricker upp väldigt enkelt.

jag skulle faktiskt också rekommendera att du köper en ny hals, och får den inslipad av en meck, detta pga. kostnaden kommer vara mycket lägre än att banda om.

Dela på andra sajter

Att för under 3000 spänn få gitarren ombandad och justerad av en sådan oerhört skicklig gitarr-tech som Paul Guy är oerhört prisvärt. Förmodligen kommer gitarren efter hans behandling kännas mycket bättre att spela på än den någonsin gjort.

Dela på andra sajter

Om man ska köpa ny hals så rekommenderar många Warmoth:

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks....trat_warmothpro

De har många valmöjliheter, t.ex stainless steel frets för inte så mycket mer i kostnad. Har man pengarna och älskar sin gitarr så tycker jag självklart att man ska behålla originalhalsen som nog är viktigaste delaen på gitarren.

Det är irriterande urkorkat att nästa alla gitarrmärken (inte prs tror jag) envisas med "mjuka" band som behöver ses över efter ett par år, även om man är lätt på fingrarna och inte spelar med ett fruktat likstelt dödsgrepp.

Även mina band på stratan behöver ses över sedan länge. Jag gillar höga band så jag vetesjutton om jag skulle gilla en bandslipning. IDF, vad tar du för det?

Dela på andra sajter

Om man ska köpa ny hals så rekommenderar många Warmoth:

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks....trat_warmothpro

De har många valmöjliheter, t.ex stainless steel frets för inte så mycket mer i kostnad. Har man pengarna och älskar sin gitarr så tycker jag självklart att man ska behålla originalhalsen som nog är viktigaste delaen på gitarren.

Det är irriterande urkorkat att nästa alla gitarrmärken (inte prs tror jag) envisas med "mjuka" band som behöver ses över efter ett par år, även om man är lätt på fingrarna och inte spelar med ett fruktat likstelt dödsgrepp.

Även mina band på stratan behöver ses över sedan länge. Jag gillar höga band så jag vetesjutton om jag skulle gilla en bandslipning. IDF, vad tar du för det?

tjo. bandslip går på ung. 500:-.. det är listpriset iaf!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.