Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har hållit på med att spela in musik (rapp) hos en kompis ett tag nu, men han ska tyvärr flytta. Så nu tänkte jag köpa mig en egen mikrofon, och undrar om det finns någon USB-mick som man kan koppla till datorn, som INTE behöver fantommatning?

Jag är ny här på forumet så ta allt i enkla fraser om du nu tänkt svara tack! 🙂

Annons
Postat

sE Electronics USB2200 är den du vill ha i så fall.

USB2200 är fortfarande ensam i sitt slag. Den reglerar USB-spänningen innan den transformeras upp till 48V - något som radikalt minskar risken för störningar från USB-spänningen jämfört med andra USB-micar. Den har inbyggd hörlursutgång, så att du kan lyssna på musiken som du ska sjunga till. Det finns någon modell från Samson (har jag för mig att det var) som också har hörlursutgång, men det enda man hör där, är det ljudet som kommer från micen och inte sådant som man vill få ut från datorn. Kör du med PC så har du problemet med att ASIO bara kan hantera ett ljudkort - och en normal USB-mic fungerar som ett ljudkort med enbart ingång, men ingen utgång, vilket innebär att du måste ha ett annat ljudkort för uppspelningen för att kunna lyssna, något som innebär en våldsam latency (fördröjning). Eftersom USB2200 fungerar som ett ljudkort med både ingång och utgång, så blir monitorlyssningen inget problem med den.

De flesta USB-micar säljs på grund av dessa problem, som s.k. "podcast-micar", där man inte behöver ha någon medhörning.

En ytterligare finess med USB2200, är att den också kan användas som en helt vanlig mic med XLR-kabel och normal fantommatning om man vill det - så det är alltså inte någon halvtaskig budgetvariant som bara är gjord för att vara billig. 😊

Postat
sE Electronics USB2200 är den du vill ha i så fall.

USB2200 är fortfarande ensam i sitt slag. Den reglerar USB-spänningen innan den transformeras upp till 48V - något som radikalt minskar risken för störningar från USB-spänningen jämfört med andra USB-micar. Den har inbyggd hörlursutgång, så att du kan lyssna på musiken som du ska sjunga till. Det finns någon modell från Samson (har jag för mig att det var) som också har hörlursutgång, men det enda man hör där, är det ljudet som kommer från micen och inte sådant som man vill få ut från datorn. Kör du med PC så har du problemet med att ASIO bara kan hantera ett ljudkort - och en normal USB-mic fungerar som ett ljudkort med enbart ingång, men ingen utgång, vilket innebär att du måste ha ett annat ljudkort för uppspelningen för att kunna lyssna, något som innebär en våldsam latency (fördröjning). Eftersom USB2200 fungerar som ett ljudkort med både ingång och utgång, så blir monitorlyssningen inget problem med den.

De flesta USB-micar säljs på grund av dessa problem, som s.k. "podcast-micar", där man inte behöver ha någon medhörning.

En ytterligare finess med USB2200, är att den också kan användas som en helt vanlig mic med XLR-kabel och normal fantommatning om man vill det - så det är alltså inte någon halvtaskig budgetvariant som bara är gjord för att vara billig. 🙂

Tack så väldigt mycket för svaret! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.