Jump to content
Annons

Schysst analog signalkabel, 150-300 kr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat
Har verkligen ingen av HiFi-handlarna snackat om arean på kablarna??? Låter mycket mystiskt, då själva signalen blir påverkad av hur stor mm2 själva kopparkabeln har...

Ja, annars hade jag inte skrivit det! Men att signalen påverkas av hur stor mm2 själva kopparkabeln har, innebär att signalen även påverkas av hur stor omkrets kopparn har (exkl. isoleringen), så jag förstår dem.

Jag ska iväg..... NU..... för att köpa den där kabeln i vilket fall. Vilken det nu blir...

😉

:musik

Annons
  • Svar 149
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Jag tror - om jag inte missuppfattat mig fullständigt - att någon eller några postare i denna tråden behöver uppdatera sig rent matematiskt kring förhållandet mellan Diameter, Omkrets och Area. Begreppet Radie hör oxå dit:)

Tjing

Bengan

Edit: begreppet (lednings-)area är i sammanhanget mest relevant och vedertaget.

tjing igen

Redigerat av Vallhagen
Postat (redigerat)
Jag tror - om jag inte missuppfattat mig fullständigt - att någon eller några postare i denna tråden behöver uppdatera sig rent matematiskt kring förhållandet mellan Diameter, Omkrets och Area. Begreppet Radie hör oxå dit:)

Tjing

Bengan

Visst är det så - men när tillverkare, försäljare och användare i hela världen använder begreppet "area" (inte diameter, omkrets eller radie) för att beskriva kabeln - jodå, t om Svalander gör det - så är det ganska onödigt att hitta på andra beskrivningar som bara gäller i detta forumet (och tydligen i vissa HiFi-butiker). Det blir ju så mycket enklare att prata med varandra när alla använder rätt begrepp... 😉

Redigerat av Claes
Postat
Det blir ju så mycket enklare att prata med varandra när alla använder rätt begrepp... 😉

Visst. Jag borde lagt till "begreppet Area är i sammanhanget mest relevant och vedertaget" i inlägget ovan. Jag tror bestämt jag editerar dit det genast:)

tjing

musik (oregistrerad)
Postat
Kan för övrigt rekommendera all som bygger själva denna sida:

http://www.sound.westhost.com/p-list.htm

Precis ett sånt inlägg jag hade hoppats på dyka upp "DIY"-tråden... Som jag tyvärr inte fått nå snurr på...

Kan vi inte flytta dit den? DIY "Do it yourself"

...Ursäkta kapningen...

Det är lugnt. Att både berika och besudla just denna tråden är snarare regel än undantag.

😛

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Kan f.ö. nu tala om att jag i eftermiddags var i två av de tre HiFi-butiker som jag brukar besöka om jag ska besöka en HiFi-butik.

1) I den första butiken hade de den där Tech-Link-kabeln jag själv presenterade i tråden tidigare. Men tyvärr inte någon skivspelarkabel (DIN-phono) som jag efterlyste i en annan tråd, ingen med jordsladd i alla fall. Emellertid så talade f.ö. även denne försäljare (inte snackat med just honom tidigare), om omkrets och inte om area. Dessutom poängterade han att skillnaden är rentav enorm mellan en signalkabel mellan förstärkare och cd-spelare t.ex., om man jämför en vanlig för 30 kr och en för 200 kr. 🙂 Däremot är skillnaden mycket tveksam mellan en för 500 kr och en för 700 kr, menade han vidare. 😉 Köper en sådan där Tech-link imorgon, 145 kr.

2) Jag gick vidare och såg vad de i butik två hade att erbjuda. Där trodde jag att jag åtminstone skulle kunna köpa en Bandridge skivspelarkabel (som Claes rekommenderade/hänvisade till i den andra tråden), en sån där DIN-hona till RCAx4 (inkl jordsladd) alltså. 😛 Märkligt nog så visste de tre säljarna där inte ens om att de själva förde produkten! De var mycket ifrågasättande om att de hade den på hemsidan. Men då de i fullständigt chocktillstånd märkte att så faktiskt var fallet, så blev det en liten beställning. De betonade också att en kabel med likadana egenskaper (alltså skivspelarkabel med jordsladd, DIN till RCA) inte finns någon annanstans i hela Sverige. 🙂 Sedan frågade säljaren mig varför den hade 4 och inte 2 RCA-kontakter i en änden. Gissningsvis sa jag att det nog beror på att man kan använda den till att koppla till någon gammal bandspelare, typ rullbandare från 70-talet om man så vill och ska överföra från/till kassettdäck/DAT-bandare - två line in, två line out. Sedan sa han (som jag snackade mest med av de tre säljarna) att den här Bandridge-kabeln är ok i sammanhanget, även om den inte är så tjock. Ju tjockare kabel, ju större omkrets den har, ju bättre brukar den ju vara... I USA har de en man kan beställa från Audioquest, och den har mycket tjock isolering också, men den kostar med frakt och annat drygt 1000 kr. Kabeln jag beställde kostade 88 kr.

Butik nummer 3 besökte jag inte just idag. De håller på att storrenovera så den butiken har inget inne nästan.

Sedan kom jag på att det finns en butik nummer 4 i sammanhanget, där jag faktiskt köpt både förstärkare och min gamla cd-spelare. Och DÄR talar faktiskt butikschefen om area beträffande kablar. Salut!

//:musik

Redigerat av musik
Postat

Som parantes kan nämnas att Elliot byggt en apparat för att enkelt kunna jämföra olika förstärkare (eller kablar, men fortfarande samma högtalare) utan att flytta sig ur lyssningspositionen;

http://www.sound.westhost.com/absw.htm

Om någon från tidningen läser detta så skulle jag tycka det vore EXTREMT spännande att läsa om utfallet av ett rigoröst och vetenskapligt test, där inbjudna medlemmar i detta forum bland andra, som utger sig kunna höra skillnad på olika kablar (och då menar jag självfallet kablar som är korrekt designade, d v s inte kablar med fel ledararea för användningsområdet o s v) utsätts för ett blindtest. Skulle vara skönt att avsluta denna flummiga diskussion en gång för alla.

musik (oregistrerad)
Postat
Som parantes kan nämnas att Elliot byggt en apparat för att enkelt kunna jämföra olika förstärkare (eller kablar, men fortfarande samma högtalare) utan att flytta sig ur lyssningspositionen;

Om någon från tidningen läser detta så skulle jag tycka det vore EXTREMT spännande att läsa om utfallet av ett rigoröst och vetenskapligt test, där inbjudna medlemmar i detta forum bland andra, som utger sig kunna höra skillnad på olika kablar (och då menar jag självfallet kablar som är korrekt designade, d v s inte kablar med fel ledararea för användningsområdet o s v) utsätts för ett blindtest. Skulle vara skönt att avsluta denna flummiga diskussion en gång för alla.

Ja, en djävla massa flum har förekommit.

Postat
...Sedan sa han (som jag snackade mest med av de tre säljarna) att den här Bandridge-kabeln är ok i sammanhanget, även om den inte är så tjock. Ju tjockare kabel, ju större omkrets den har, ju bättre brukar den ju vara... I USA har de en man kan beställa från Audioquest, och den har mycket tjock isolering också, men den kostar med frakt och annat drygt 1000 kr. Kabeln jag beställde kostade 88 kr....

Det är endast högtalarkabel som (om höga effekter) behöver vara lite tjockare (area). Linjenivå är lågspänning.

De betonade också att en kabel med likadana egenskaper (alltså skivspelarkabel med jordsladd, DIN till RCA) inte finns någon annanstans i hela Sverige.

Ja, de kan de ju tro, denna kostar 79:- hos Hifikit;

http://www.hifikit.se/showpic.php?p=prod_bilder/adapter.jpg

Postat
Diametern på kablarna skiljde sig åt rätt kraftigt. Mina var nog mer än dubbelt så tjocka.

:musik

Där har vi förklaringen till resultatet du fick. Om du haft en lika stor diameter på kopparkärnan på kabeln så skulle nog resultaten vara rätt lika. Du får mer kräm i en tjockare kabel - enkelt förklarat.

Postat
Den som inte hör skillnad i ett sånt test har ingen vidare hörsel.

klädhängare

Ett säkerligen mycket genomtänkt svar som tog diskussionen till en helt annan nivå

Det hade kanske varit smart om Demonproducenten hade lagt till en länk till det där testet med klädhängare, så att alla förstod det roliga. 🙂 Det är ju konstigt nog inte alla som läser alla trådar varje dag... 🙂

Haha då är jag med 🙂

Sorry Demonen 🙂 jag får skylla på att jag inte är lika aktiv här längre

Postat
Nu blev jag lite förvånad här, trodde fler här upptäckt skillnaden mellan billiga skräpkablar och kvalitet.

Självklart är det skillnad i ljud i olika kablar.

Den som inte hör skillnad i ett sånt test har ingen vidare hörsel.

Kvalitet är kvalitet och kostar därefter, dock skulle jag aldrig köpa en kabel för flera tusen då en kabel inte är värd det

Kan tänka mig att besöka DIN 4Sound-butik vid tillfälle. Stockholm, va?

Sveavägen 48, 4Sound City (sorry för reklamen) 🙂

Postat

Ja, en djävla massa flum har förekommit.

🙂 Japp, ibland missuppfattas saker så lätt...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
...Sedan sa han (som jag snackade mest med av de tre säljarna) att den här Bandridge-kabeln är ok i sammanhanget, även om den inte är så tjock. Ju tjockare kabel, ju större omkrets den har, ju bättre brukar den ju vara... I USA har de en man kan beställa från Audioquest, och den har mycket tjock isolering också, men den kostar med frakt och annat drygt 1000 kr. Kabeln jag beställde kostade 88 kr....

Det är endast högtalarkabel som (om höga effekter) behöver vara lite tjockare (area). Linjenivå är lågspänning.

De betonade också att en kabel med likadana egenskaper (alltså skivspelarkabel med jordsladd, DIN till RCA) inte finns någon annanstans i hela Sverige.

Ja, de kan de ju tro, denna kostar 79:- hos Hifikit;

http://www.hifikit.se/showpic.php?p=prod_bilder/adapter.jpg

Fast, har de även DIN-hona till RCA-hane, vilket jag behöver? Nåväl, den hos HiFi-klubben kostade ju bara 88;-...

När det gäller signalkablar (linjenivå och lågspänning), så menar de jag pratat med att det finns skillnader mellan olika prisklasser i ljudkvalitet.

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat
Det tror jag säker att de tror (medvetet eller inte) då det troligtvis är finfina marginaler på dyra kablar.

Har du själv någonsin gett dyrare kablar chansen?

Postat
Det tror jag säker att de tror (medvetet eller inte) då det troligtvis är finfina marginaler på dyra kablar.

Har du själv någonsin gett dyrare kablar chansen?

Jo, jag har faktiskt gjort några tester och kommit fram till det de flesta brukar göra (förutsatt att man inte använder sig av fel typ av kabel eller det billigaste skräpet). Har du läst artiklarna jag länkade till tidigare?

Jag upprepar det jag sagt tidigare i tråden:

Om det vore vedertaget inom vår industri (som ändå får anses vara mest kunnig totalt sett inom detta område), att det är skillnad på kabel, så kan man ju fråga sig varför stora jättestudios med (åtminstone förr i tiden) enorm budget, inte använder sig av dyra superkablar? Framförallt när det handlar om mikrofonsignalnivå (som är väldigt svag och känslig och ofta ganska långa sträckor mellan studio och kontrollrum). Svaret är troligtvis ganska enkelt; så länge kabeln är balanserad och av rätt typ för kopplingen så spelar det ingen roll.

musik (oregistrerad)
Postat
förutsatt att man inte använder det billigaste skräpet.

De billigaste kablarna är alltså skräp?

Hur mycket kostar en skräpsignalkabel?

:rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat
dyra superkablar

Men det är ju inte riktigt de kablarna denna tråden handlar om, eller skulle handla om.

Med superdyra antar jag att du menar 1000-lappar, eller i vart fall över 500 kr?!

Postat

det billigaste skräpet är det som är oskärmat och av dålig kvalitet. dvs. den kvaliteten som skapar dålig kontakt mellan punkt a och punkt b.

musik (oregistrerad)
Postat

🙂

det billigaste skräpet är det som är oskärmat och av dålig kvalitet. dvs. den kvaliteten som skapar dålig kontakt mellan punkt a och punkt b.

Exakt, då är vi helt ense! Jag har en hel låda full med såna där billiga "få-med-kablar". De flesta av dem har brott eller är uselt skärmade och/eller med dålig passform. Därför startade jag denna tråden och därför har jag nu köpt två andra (i present) - en för 88 kr och en för 149 kr.

😛

Postat (redigerat)

Ok, Jag kanske har missuppfattat tråden lite. Att man ska undvika bottenskarpet håller jag med om men att betala mer än 100-400kr (beroende på vilken typ av kabel och kontaktdon) är pengar i sjön. Jag fick för mig att vissa försvarade kablar för >1000kr.

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Postat
Ok, Jag kanske har missuppfattat tråden lite. Att man ska undvika bottenskarpet håller jag med om men att betala mer än 100-400kr (beroende på vilken typ av kabel och kontaktdon) är pengar i sjön. Jag fick för mig att vissa försvarade kablar för <1000kr.

bara för att få liv i tråden så försvarar jag dyra kablar..

dyrt måste betyda bättre.. 🙂

Postat
Ok, Jag kanske har missuppfattat tråden lite. Att man ska undvika bottenskarpet håller jag med om men att betala mer än 100-400kr (beroende på vilken typ av kabel och kontaktdon) är pengar i sjön. Jag fick för mig att vissa försvarade kablar för <1000kr.

dyrt måste betyda bättre.. 😲

Jag tycker att det är viktigt med snygga kablar! Allt låter bättre om man har lite ögonfröjd. Kosta vad det kosta vill 🙁

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

dyrt måste betyda bättre.. 😉

Jag tycker att det är viktigt med snygga kablar! Allt låter bättre om man har lite ögonfröjd. Kosta vad det kosta vill 🙂

Det är samma sak som att det är skönare att sätta på en snygg tjej. 🙂

Postat

dyrt måste betyda bättre.. :rolleyes:

Jag tycker att det är viktigt med snygga kablar! Allt låter bättre om man har lite ögonfröjd. Kosta vad det kosta vill 😛

faktum är ju att ju dyrare pris så inte bara desto bättre ljud utan också desto snyggare design

därför är dyrt alltid bättre på alla sätt

Postat
Det är samma sak som att det är skönare att sätta på en snygg tjej. :rolleyes:

ska man tolka din smilie som att du inte får det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.