Jump to content
Annons

Schysst analog signalkabel, 150-300 kr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Köpte en förstärkare i present. Tänker nu komplettera och ge bort en ok signalkabel, för runt 200 kr kanske. Den ska gå mellan cd och förstärkare t.ex.

Såg en som hette Tech Link, 1 meter för 149 kr. Kan det vara nåt?

Eller en QED Qunex 1, 1 meter för 244 kr.

Några andra förslag?

😄

:musik

Annons
  • Svar 149
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
Postat

Nej, visst nej, ni tror ju inte på sånt...

😕

Postat

Välj pris efter utseende eller hur fin förpackingen är, om det ska vara en present.. Ljudkvalitetsmässigt är det ingen skillnad. 🙂

Postat

Som sagt en kabel är en kabel.. Nästan. Men se till att kontakterna ser juste ut.. Ingen jag känner kan höra skillnad ändå.. Gör som Lars på XLN audio säger.. det duger utmärkt. 🙂

musik (oregistrerad)
Postat
Välj pris efter utseende eller hur fin förpackingen är, om det ska vara en present.. Ljudkvalitetsmässigt är det ingen skillnad. 🙂

Verifierat! 🙂

Men visst är det en avsevärd skillnad. Jag har själv använt olika kablar och hör tydlig skillnad.

Just i nämnda prisklass vet jag dock inte vad som är prisvärt.

😄

musik (oregistrerad)
Postat

Det är inte svårare att höra skillnad på kablar än mellan olika cd-spelare..

musik (oregistrerad)
Postat

Vill man förbättra ljudet i sin anläggning så ska man dock först fundera över högtalare,

sedan förstärkare och därefter cd/kablar.

🙂

Postat

Det låter helt otroligt att du kan höra skillnad på kablar!

Har du suttit helt still medan en annan person har bytt kablar? Och testat 10 gånger eller mer? Och har du då lyckats identifiera kabeln rätt varje gång?

Om inte, köper jag inte påståendet, sorry 🙂 Då finns det en massa faktorer som påverkar betydligt mer än själva kabelns egenskaper, som lyssningsposition eller placeboeffekter mm.

Postat

Verifierat! 🙂

Men visst är det en avsevärd skillnad. Jag har själv använt olika kablar och hör tydlig skillnad.

Just i nämnda prisklass vet jag dock inte vad som är prisvärt.

😄

Kan inte finnas en uns av sanning att du kan höra skillnad på kablage,

det vet ju alla besservissers i detta forum att det är omöjligt att höra skillnad på kablage..

Postat

det vet ju alla besservissers i detta forum att det är omöjligt att höra skillnad på kablage..

Fast den högsta rangen av besserwissers vet tvärtom att det går att höra skillnad på kabel och kabel. 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Ja, jag måste svara ja på Lars kriterier.

Och det beror på vad man har för utrustning i övrigt också. Det var t.ex. en avsevärd skillnad till Elektrokompaniets cd-spelare EMP-1 för 50000 kr mellan en 30-kronors "få med-kabel" och en av Audioquests finare.

😉

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Och det beror på vad man har för utrustning i övrigt också. Det var t.ex. en avsevärd skillnad till Elektrokompaniets cd-spelare EMP-1 för 50000 kr mellan en 30-kronors "få med-kabel" och en av Audioquests finare.

😉

Jag köper alltid högkvalitativ kabel på lösmeter och löder mina egna kablar i studion. 😄

Billiga kablar har ofta hög induktans som resulterar i impedans-toppar vid olika frekvenser.

Postat

Fast den högsta rangen av besserwissers vet tvärtom att det går att höra skillnad på kabel och kabel. 😉

Var lite finkänslig Joachim.

Placebo är underskattat. Mina röda kablar ger t.ex ett mycket ömsint och kärleksfullt ljud.

Kan du motbevisa att jag tycker det?

Postat

😉

Ja då är det bara att gratulera! Vore intressant att höra hur du genomförde testerna.

Det vore ju nästan kul om blindtester nån gång resulterade i att det GICK att höra skillnad. Oftast är det ju tvärtom.

Sen kan jag ju inte låta bli att undra varför du då frågar oss vanliga dödliga vilken kabel du ska köpa hehe 😄

Postat

blandar mig i... :rolleyes:

I ett laboratorium så borde det gå att mäta upp en viss skillnad, eller har jag helt fel? Tror helt klart på en viss placebo effekt i sammanhanget.

Det är lätt att dra parallellen med att spela in i 44 eller 96 KHz. Vissa skulle säga att dom direkt hör skillnad.

// Klas

Postat

Fast den högsta rangen av besserwissers vet tvärtom att det går att höra skillnad på kabel och kabel. :rolleyes:

Var lite finkänslig Joachim.

Placebo är underskattat. Mina röda kablar ger t.ex ett mycket ömsint och kärleksfullt ljud.

Kan du motbevisa att jag tycker det?

Absolut inte. Det är välkänt att färgade kablar låter bättre. Jag har två blåa sjumeters obalanserade tele/tele-kablar som låter minst lika bra som mina sexmeters svarta.

Men för att hålla det på en vetenskaplig nivå: En kabel behöver vara ordentligt skärmad och ledarna ska vara av god kvalitet. Ska den hålla ett tag ska kontakterna vara robusta och avlasta väl samt lödningarna vara ordentligt gjorda.

Postat

Jag brukar höra en vansinnig skillnad beroende på vilken skiva jag lyssnar på... testade häromdagen... Bytte mellan 10 olika skivor, å tamejtusan, jag hörde avsevärda skillnader i musiken...

Postat

Jag har också märkt det! Olika skivor låter väldigt olika. Baserat på detta säger jag:

För bästa ljud; välj först skiva, sedan rum därefter högtalare... sen kvittar det vad man väljer därefter. :rolleyes:

Postat

Det skulle för övrigt vara den mest läsvärda artikeln hittills i tidningen, om Studio bjöd in alla "Audiofiler" i forumet till ett blindtest för olika kablar. Undrar hur många som skulle våga ställa upp?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det skulle för övrigt vara den mest läsvärda artikeln hittills i tidningen, om Studio bjöd in alla "Audiofiler" i forumet till ett blindtest för olika kablar. Undrar hur många som skulle våga ställa upp?

Om man skulle göra ett blindtest mellan monitorer så undrar jag hur många som skulle anse att Genelec låter bättre än Behringer... eller snarare om dom kan avgöra vilka monitorer som för tillfället spelar om dom står uppsatällda bakom ett svart skynke. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Postat

Om man skulle göra ett blindtest mellan monitorer så undrar jag hur många som skulle anse att Genelec låter bättre än Behringer... eller snarare om dom kan avgöra vilka monitorer som för tillfället spelar om dom står uppsatällda bakom ett svart skynke. :rolleyes:

Garanterat i förhållande till kablar.

Postat

Googla efter Svalander.

Att tycka sig höra skillnad på cd-spelare, kablage, vinkel på fasningen av cd-skivor, ja till och med nätsladdar, är de musikintresserade men omusikaliska människornas enda sätt att försöka hävda sig.

Du har ingen koll Musik. Köp dyra grejer istället.

Postat
"....Att tycka sig höra skillnad på cd-spelare, kablage, vinkel på fasningen av cd-skivor, ja till och med nätsladdar, är de musikintresserade men omusikaliska människornas enda sätt att försöka hävda sig...."

Nu hänger jag inte alls med i ditt resonemang?

*tänkte han, när han tittade upp från ångorna av sin gröna, måla-skiva-för-bättre-bas-penna*

:rolleyes:

Postat
Googla efter Svalander.

Att tycka sig höra skillnad på cd-spelare, kablage, vinkel på fasningen av cd-skivor, ja till och med nätsladdar, är de musikintresserade men omusikaliska människornas enda sätt att försöka hävda sig.

Detta tycker jag är en rätt bra sammanfattning faktiskt.

Vad gäller Svalander, så är han ju så otroligt komisk och kan väl kallas hokuspokus-audiofilernas referensperson. Även fast tråden inte direkt handlar om honom så kan jag inte låta bli att referera lite till honom - det behövs då och då om man behöver dra på smilbanden lite. Se här vad han tycker om wav & lossless:

Jag sparar som okomprimerat Wav eftersom jag tycker mig höra en klar försämring även vid sk förlustfri komprimering (lossless compression) av typen flac och liknande.

Även om det efter dekomprimeringen finns kvar exakt samma information som före komprimeringen verkar själva dekomprimeringen, som givetvis sker i realtid, av någon för mig okänd anledning ge en liten försämring av ljudet

För oss som förstår hur tekniken fungerar så är det han hör naturligtvis enbart inbillning.

Men nåt av det roligaste (framförallt för oss studio-folk) är hur han spelar upp sin musik, via sitt EMU1616M-ljudkort:

Mellan kortet och en yttre enhet går en kabel av vanlig nätverkstyp. Ett tips är att byta ut den medföljande mot en av bättre typ - tyvärr påverkar även den kabeln ljudet. Kör så kort du kan - jag har 0,5m.
Det du kanske inte ser är att den yttre enheten vilar på små Novibrabitar. Den är dessutom nertyngt av mässingsklumpar köpta billigt på skroten. Dessa vilar också på små Novibrabitar. Underligt nog så påverkas ljudet mycket hörbart av detta.

emu_225.jpg

Visst är det helt underbart? 🙁

Postat (redigerat)
Det skulle för övrigt vara den mest läsvärda artikeln hittills i tidningen, om Studio bjöd in alla "Audiofiler" i forumet till ett blindtest för olika kablar.

+ klädhängare!

dessutom måste väl en kabel vara årets tristaste present att ge bort oavsett kostnad

Redigerat av Demonproducenten
musik (oregistrerad)
Postat

Den som påstår att han inte hör något skillnad i ljudkvalitet mellan en 30-kronorskabel och en dyrare kabel för några tusen bör inte fortsätta som ljudtekniker eller producent. Det är som om en läkare skulle ha egen praktik utan legitimation.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.