Marcus Hanser (oregistrerad) Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Är mitt uppe i en mix av en hårdrocksplatta. Dags för kompressorer som tål trycket. Undrar nu helt enkelt denna kunniga skara vart jag ska styra plånboken: Waves, SSL Duende eller Focusrite Liquid Mix? 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Är mitt uppe i en mix av en hårdrocksplatta. Dags för kompressorer som tål trycket. Undrar nu helt enkelt denna kunniga skara vart jag ska styra plånboken: Waves, SSL Duende eller Focusrite Liquid Mix? 😄 Usch, det blir svårt för vem som helst att svara på! Den "bästa"...? Samtliga som du själv nämner är/har enastående kompressorer! Men jag ska erkänna att jag i 9 av 10 fall använder min DAW's egna dynamiska leksaker... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Är mitt uppe i en mix av en hårdrocksplatta. Dags för kompressorer som tål trycket. Undrar nu helt enkelt denna kunniga skara vart jag ska styra plånboken: Waves, SSL Duende eller Focusrite Liquid Mix? 😄 Ja det finns bara ett sätt att avgöra det och det är att gå till närmsta musikbutik och testa allt. Men visst Liquid Mix är den som har mest kompressorer och även EQ:s så jag skulle nog satsa på den. Sen ska den komma i en billigare variant mycket snart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 LiquidMix ger enligt mig mest för pengarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Det är lite olika strategi om man köper plugg eller hårdvara. SSL Duende verkar vara väldigt intressant. Speciellt med den nya "mini" Duenden. Har inte provat den så jag vet inte hur den låter. Liquid Mix den har jag själv så jag är jävig. Först när jag testade LM tyckte jag att det verkade vara en klart överreklamerad produkt. Men när jag satte en hel mix med LM så vart det ett stort leende på läpparna... Skall uppgradera andra delar av min studio så jag är har min Liquid Mix till salu... skicka PM om du är intresserad. Waves är ju Waves... Men det finns många andra ball kompressorer också. Inte helt gratis... men bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 UAD-1 för sjutton gubbar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 UAD-1 för sjutton gubbar! Just det ja! UAD-1 är också coolt. Verkar som det är specialpriser på dessa kort just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 UAD-1 för sjutton gubbar! Ah glömde bort den. Mycket bra effekter men kortet är hur gammalt som helst och inte hört nåt om nån uppdatering av det? eller? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marcus Hanser (oregistrerad) Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 UAD-1 för sjutton gubbar! Ah glömde bort den. Mycket bra effekter men kortet är hur gammalt som helst och inte hört nåt om nån uppdatering av det? eller? 😉 UAD...en pryl till på listan....kanske det. Verkar läskigt smidigt med PCI. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 UAD-1 för sjutton gubbar! Ah glömde bort den. Mycket bra effekter men kortet är hur gammalt som helst och inte hört nåt om nån uppdatering av det? eller? UAD...en pryl till på listan....kanske det. Verkar läskigt smidigt med PCI. Om du letar PCI kan du säkert hitta ett beggat kort för ett bra pris. Går titt som tätt på vendolin och blocket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 (redigerat) Glömde också bort UAD (som jag har 3st av själv) och de är de överlägset bästa pluggarna, punkt! EDIT: Stava... Redigerat 23 april 2008 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 +1 för UAD. 1176LN kan vara den bästa elgitarrskompressorn genom tiderna. All buttons in mode är nåt helt sjukt härligt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 24 april 2008 Dela Postat 24 april 2008 UAD finns för PCIe också. Hårdrock säger du? Jag tror du missar något om du inte ger nya UAD-pluggen VCA VU ett eller ett par öron.. ( modellerad efter Dbx 160 ) Har nog aldrig hört något som går från så mjukt kontrollerat till så extremt over the top som denna plugg. Kompressorernas Dr Jekyll och Mr Hyde kanske? Liquid Mix har ju en jäkla massa användbara modeller på både Eq och kompressorer och med den får man mycket, mycket mer för pengarna.. UAD är däremot mångsidigare med alla sina övriga emuleringar. Men nu var det ju kompressor du var ute efter. Så, lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 24 april 2008 Dela Postat 24 april 2008 (redigerat) UAD finns för PCIe också. Hårdrock säger du? Jag tror du missar något om du inte ger nya UAD-pluggen VCA VU ett eller ett par öron.. ( modellerad efter Dbx 160 ) Har nog aldrig hört något som går från så mjukt kontrollerat till så extremt over the top som denna plugg. Kompressorernas Dr Jekyll och Mr Hyde kanske? Liquid Mix har ju en jäkla massa användbara modeller på både Eq och kompressorer och med den får man mycket, mycket mer för pengarna.. UAD är däremot mångsidigare med alla sina övriga emuleringar. Men nu var det ju kompressor du var ute efter. Så, lycka till Kompressorer är ju det UAD är jävligt bra på... Vad sägs om: LA2A LA3A 1176 Fairchild DBX 160 Precision Buss komp Precision Multiband Precision Limiter Neve 33609 och Precision Maximizer för gitarr kanske? Alla har karaktär. Perfekt för hårdrock. Och alla ndra stilar också för den delen.... Och nej, Liquid Mix har inte en suck mot UAD när det gäller kvalitet... Redigerat 24 april 2008 av Disobedient Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 25 april 2008 Dela Postat 25 april 2008 UAD finns för PCIe också. Hårdrock säger du? Jag tror du missar något om du inte ger nya UAD-pluggen VCA VU ett eller ett par öron.. ( modellerad efter Dbx 160 ) Har nog aldrig hört något som går från så mjukt kontrollerat till så extremt over the top som denna plugg. Kompressorernas Dr Jekyll och Mr Hyde kanske? Liquid Mix har ju en jäkla massa användbara modeller på både Eq och kompressorer och med den får man mycket, mycket mer för pengarna.. UAD är däremot mångsidigare med alla sina övriga emuleringar. Men nu var det ju kompressor du var ute efter. Så, lycka till Kompressorer är ju det UAD är jävligt bra på... Vad sägs om: LA2A LA3A 1176 Fairchild DBX 160 Precision Buss komp Precision Multiband Precision Limiter Neve 33609 och Precision Maximizer för gitarr kanske? Alla har karaktär. Perfekt för hårdrock. Och alla ndra stilar också för den delen.... Och nej, Liquid Mix har inte en suck mot UAD när det gäller kvalitet... Nu har inte jag någon av de två men påstå att LM inte har suck när det kvalitet, ja det får man ta med en nypa salt och högst subjektivt. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 25 april 2008 Dela Postat 25 april 2008 Jag har både LM och UAD och tycker att LM är bra men... UAD är det bästa jag hört hittills (om man gillar originalen förstås...). Valet är ganska enkelt: OM man kör stationär dator (och har PCI(e) platser kvar), så köper man UAD-1. Annars köper man LiquidMix. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rally Postat 26 april 2008 Dela Postat 26 april 2008 Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel... Det jag har upplevt av UAD är att man kan köra ganska få plugga på samma gång om man bara har ett kort. Efter 5-6 instanser slår DSPmätaren i taket. LM kan väl köra 32 kanaler samtidigt, eller?? Kan helt klart vara vettigt att ta med i beräkningen... Provlyssnade fö. Duende för nån månad sedan. och det lätt ju rätt bra 😎 , men jag hörde att man måste punga ut med 2k:- extra för att få Buskompressorn till mini?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 26 april 2008 Dela Postat 26 april 2008 Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel...Det jag har upplevt av UAD är att man kan köra ganska få plugga på samma gång om man bara har ett kort. Efter 5-6 instanser slår DSPmätaren i taket. LM kan väl köra 32 kanaler samtidigt, eller?? Kan helt klart vara vettigt att ta med i beräkningen... Det stämmer delvis. Tror inte någon plugg går att köra i 32 instanser på ett kort, men den senaste kompressorn (UAD VCA VU) går att köra i 20 instanser. Sedan finns det riktigt resurskrävande pluggar som Roland Space Echo 201. Tror den stanar på två pluggar per kort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 26 april 2008 Dela Postat 26 april 2008 Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel...Det jag har upplevt av UAD är att man kan köra ganska få plugga på samma gång om man bara har ett kort. Efter 5-6 instanser slår DSPmätaren i taket. LM kan väl köra 32 kanaler samtidigt, eller?? Kan helt klart vara vettigt att ta med i beräkningen... Det stämmer delvis. Tror inte någon plugg går att köra i 32 instanser på ett kort, men den senaste kompressorn (UAD VCA VU) går att köra i 20 instanser. Sedan finns det riktigt resurskrävande pluggar som Roland Space Echo 201. Tror den stanar på två pluggar per kort. Ja det måste jag säga är riktigt dåligt att UAD inte har uppgraderat kortet. Folk måste väl ha tjatat till leda på dem redan för länge sen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 27 april 2008 Dela Postat 27 april 2008 Är mitt uppe i en mix av en hårdrocksplatta. Dags för kompressorer som tål trycket. Undrar nu helt enkelt denna kunniga skara vart jag ska styra plånboken: Waves, SSL Duende eller Focusrite Liquid Mix? 🙂 Har själv Liquid Mix, Powercore + Waves och tycker allt låter rätt i rätt sammanhang.. Även den bästa compressorn kan låta fel i fel sammanhang så frågan e rätt svår att besvara.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pennudd Postat 27 april 2008 Dela Postat 27 april 2008 Det var längesen jag jobbade med waves. Har dom några nya kompressorer? R-kompressorn är ju inte så rolig... Har tre UAD och jag som nån sa... gillar man originalen så gillar man uad. LA2A på sång och det låter proffsigt om sången direkt 🙂 Det är ju dumt att det inte går att köra så många pluggar på det, så jag kör bara kompressorer på det. Det finns ju massor av andra bra pluggar, men tillexempel att köra ett reverb som tar jättemycke kraft är ju onödigt då det finns så många andra bra reverb. Själv köpte jag liquid mix på öppet köp och provade den i en vecka, men jag lämnade tillbaka den. Lät ok... men jag köpte ett till UAD istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marcus Hanser (oregistrerad) Postat 28 april 2008 Dela Postat 28 april 2008 Tack alla för dessa svar. Jag hart konsulterat de lokala musiakaffärerna där jag bor och kommit fram till UAD och Duende konkurrerar ut Liquid direkt. Liquid ger ju mycket för pengarna, men just nu har jag möjligheten att strunta i just den aspekten och bara bry mig om slutresultatet. Min G5 QuadCore har en hel del DSP kraft och dessutom tycker jag att de nya Logic Kompressorerna inte är helt kassa...men om man vill ha det där Over the Top ljudet är det helt klart UAD och Duende som gäller...stenhårda grejor. Får gräva lite mer i plånboken bara. Återigen igen stort tack för alla kloka ord och tankar! P.S. Jag gick första steget till det ultimata gitarrljudet genom att införskaffa 1st Orange Tiny Terror samt en Orantge 2x12" låda till det. Jag är kär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Musicwatch80 Postat 29 april 2008 Dela Postat 29 april 2008 Waves R-compressor och SSL och API Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 29 april 2008 Dela Postat 29 april 2008 Waves R-compressor och SSL och API API och V-series är det knappt nån som har har nämnt. Grymt bra kompressorer och EQ:s. Synd att de är så dyra bara 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 29 april 2008 Dela Postat 29 april 2008 (redigerat) Men usch, va alla är tråkiga och bara föreslår mjukvara... 😄 Jag kör Summit TLA-100A, dom funkar på det mesta, bäst är dom när man kör dom ganska hårt... Jag har haft både Teletronics LA2A och Manley Elop, och summit'en är den jag trivs bäst med... Köper du en bra beggad hårdvarukompressor så har du pengarna tillbaka även efter 3-4 år. Mjukvaran är då värd skit och ingenting... 🙂 Jag kör med hårdvara framförallt för att jag inte har råd att slänga bort pengar, sen trivs jag himla bra med burkarna utanför... - Riktiga grabbar kör med mixer & outboards... 🙂🥰 TLA-100A Redigerat 29 april 2008 av Lilleman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 29 april 2008 Dela Postat 29 april 2008 Men usch, va alla är tråkiga och bara föreslår mjukvara... 😄Jag kör Summit TLA-100A, dom funkar på det mesta, bäst är dom när man kör dom ganska hårt... Jag har haft både Teletronics LA2A och Manley Elop, och summit'en är den jag trivs bäst med... Köper du en bra beggad hårdvarukompressor så har du pengarna tillbaka även efter 3-4 år. Mjukvaran är då värd skit och ingenting... 🙂 Jag kör med hårdvara framförallt för att jag inte har råd att slänga bort pengar, sen trivs jag himla bra med burkarna utanför... - Riktiga grabbar kör med mixer & outboards... 😉😛 TLA-100A Riktiga grabbar kör med mixer & outboards?? jahaja då fick jag det bekräftat att jag är en fjolla då 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 30 april 2008 Dela Postat 30 april 2008 Men usch, va alla är tråkiga och bara föreslår mjukvara... 😄Jag kör Summit TLA-100A, dom funkar på det mesta, bäst är dom när man kör dom ganska hårt... Jag har haft både Teletronics LA2A och Manley Elop, och summit'en är den jag trivs bäst med... Köper du en bra beggad hårdvarukompressor så har du pengarna tillbaka även efter 3-4 år. Mjukvaran är då värd skit och ingenting... 😄 Jag kör med hårdvara framförallt för att jag inte har råd att slänga bort pengar, sen trivs jag himla bra med burkarna utanför... - Riktiga grabbar kör med mixer & outboards... 😉🙂 TLA-100A Riktiga grabbar kör med mixer & outboards?? jahaja då fick jag det bekräftat att jag är en fjolla då 😆 DieHard.. Man kan se det på detta viset oxå att: Män med liten ***, kör med mixers + outboards 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 30 april 2008 Dela Postat 30 april 2008 Men usch, va alla är tråkiga och bara föreslår mjukvara... 😄Jag kör Summit TLA-100A, dom funkar på det mesta, bäst är dom när man kör dom ganska hårt... Jag har haft både Teletronics LA2A och Manley Elop, och summit'en är den jag trivs bäst med... Köper du en bra beggad hårdvarukompressor så har du pengarna tillbaka även efter 3-4 år. Mjukvaran är då värd skit och ingenting... 😄 Jag kör med hårdvara framförallt för att jag inte har råd att slänga bort pengar, sen trivs jag himla bra med burkarna utanför... - Riktiga grabbar kör med mixer & outboards... 😉🙂 TLA-100A Riktiga grabbar kör med mixer & outboards?? jahaja då fick jag det bekräftat att jag är en fjolla då 😆 DieHard.. Man kan se det på detta viset oxå att: Män med liten ***, kör med mixers + outboards 😄 😉😄😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 1 maj 2008 Dela Postat 1 maj 2008 (redigerat) Men usch, va alla är tråkiga och bara föreslår mjukvara... 😄Jag kör Summit TLA-100A, dom funkar på det mesta, bäst är dom när man kör dom ganska hårt... Jag har haft både Teletronics LA2A och Manley Elop, och summit'en är den jag trivs bäst med... Köper du en bra beggad hårdvarukompressor så har du pengarna tillbaka även efter 3-4 år. Mjukvaran är då värd skit och ingenting... 🙁 Jag kör med hårdvara framförallt för att jag inte har råd att slänga bort pengar, sen trivs jag himla bra med burkarna utanför... - Riktiga grabbar kör med mixer & outboards... 😉😲 TLA-100A Riktiga grabbar kör med mixer & outboards?? jahaja då fick jag det bekräftat att jag är en fjolla då 😆 DieHard.. Man kan se det på detta viset oxå att: Män med liten ***, kör med mixers + outboards 😊 Eller också är det så att dom som inget har, får svårare att diskutera konstruktivt och håller sej på tunn is och inte till ämnet...... ☺️🙂 Redigerat 1 maj 2008 av Lilleman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PSG Postat 7 maj 2008 Dela Postat 7 maj 2008 vilken är dyrast? dyrast är alltid bäst..😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.