Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som kan skriva lite kortfattat hur man spelar in i Wavelab? Jag har en toneport UX2 som ljudkort, så jag tänkte koppla in gitarr och mic i den och sen föröska spela in det i wavelab och sen slutligen sampla in det i reason... Vet inte det kanske är ett krångligt sätt, men jag har ju wavelab så...

Ja, jag vet att ni blir floodade i såna här hjälp mig trådar, så svara bara om ni har lust 😮

Annons
Postat

tryck på den röda runda saken... rec...

..eller, det kanske inte vad de du var ute efter??

Vad exakt är problemet? Får du inte in någon signal? Får du ut signal i wavelab?

Har du ställt in rätt drivrutiner i Preferences? Har du ställt in rätt ingångar i Preferences?

Postat
tryck på den röda runda saken... rec...

..eller, det kanske inte vad de du var ute efter??

Vad exakt är problemet? Får du inte in någon signal? Får du ut signal i wavelab?

Har du ställt in rätt drivrutiner i Preferences? Har du ställt in rätt ingångar i Preferences?

Testa Line ingången..

Du Måste troligen också välja inspelnings ingång i din ljumixer.

Alltså inte inställning för uppspelning utan inställning för INspelning.

Postat

Fyfan sorry för den här tråden, jag prövade nu å det gick aslätt. Jag har läst och klickat på allt som låtit relaterat till att spela in osv, men jag har aldrig valt att öppna ett nytt audio montage, när jag gjorde det var det aslätt 😎😄😛 Sorry att jag postat denna tråd 🙂

Postat

Hehe, nu löste jag även det efter att ha valt mitt ljudkort lite överallt där man kunde välja det. Hehe nån kan ju radera den här tråden om dom vill, ska försöka att inte skriva så snabbt å fråga nästa gång 😛

Postat

Wavelab. har jag alltid i närheten.. Det är som en "Swissknife" för mig.. Jag mastrar och bränner nästan allt i det . Det sista jag gör.. Meen som sagt har man en snabb idé så är det ypperligt att spela in i också.. Som att ha en Revox A77 alltid standing by lixom 😛 Bara att trycka på "rec" då man har en idé... Sen med hjälp av Audiomontage så kan man mixa flera kanaler samtidigt också.. Fullt stöd för VST och DX plugins... Älskar programmet 😄

Postat

Ja, det enda jag har märkt hittills är att tar jag in en reason-wav och lägger på lite effekter så låter den bättre i wavelab.

Fan jag tror jag kan ha fått tinnitus nyss, och alldeles säkerligen spräckte jag diskant eller mellanregister, jag hade micken inkopplad i min toneport, hade bockat av "monitor" i wavelab och satte igång gearbox utan vare sig musik på, eller nåt gitarrspel eller prat eller nåt och fick en tokrundgång. Det gör ont i öronen nu tio minuter senare, brusar och är lock. Och då har jag ändå väldigt låg volym på toneporten å på datorn... Försökte igen men samma sak och sen igen och samma resultat. Hoppas öronen klarade sig, men det hörde jag att högtalarna inte gjorde. Undra varför det blev så fast volymen var så låg.

Jag har kopplat min toneport till datorn, den är alltså ljudkortet, microphonförstärkaren och effektmodulen och där sitter också utgångar och fantomatade mic ingångar. Och toneporten har jag kopplad in i min hififörstärkare och stärkaren är kopplad till mina numer ex-högtalare för 10 000 spänn.

Och allt det här är samlat runt mitt lilla databord. Är det att jag är för nära högtalarna, eller är det att toneporten ligger uppe på stärkaren? Jag är som ni ser inte alls van med att använda mic, eller köra uppmickat överhuvudtaget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.