Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Jag kom och tänka på en sak (mest för att jag är nyfiken) Kan man spela/skrika sönder eller försämra ljudkvaliteten i en A51 t.ex.?

Annons
Postat

Ja, om man har en pipa som Captain Beefheart, och det har ju ingen så det är nog inga problem...

Han är den enda mig veterligen som lyckats spräcka membranet på en Neuman-mikrofon i en studio i USA på 70-talet eller om det tom var i slutet av 60-talet, minns ej exakt men det finns sköna storys i denna anda och andra att gooogla fram om man är intresserad... 😉

Postat

Jag undrar om det verkligen är en sann historia? En kondensatormikrofon bottnar (kondensatorplattorna nuddar varandra och micken tystnar några sekunder) väl innan den går sönder?

Postat
Jag undrar om det verkligen är en sann historia? En kondensatormikrofon bottnar (kondensatorplattorna nuddar varandra och micken tystnar några sekunder) väl innan den går sönder?

Undra på du om du blir lyckligare, tror du jag ljuger eller???

Postat

Det sa jag inte men det kan väl mycket väl hända att detta är en tillspetsad saga?

Postat (redigerat)

Har du en stormembransmick som du spelar in på UTAN puffskydd så i min värld.. Näe.. Jag känner ingen som kan skrika sönder den.. Men jag känner tusentals idioter som kan puffa sönder den.. 😉 Så skaffa ett vettigt puffskydd.. Även om det så är x-flickvännens uppklippta nylonstrumpor på en järnsträng ( jo jag har faktiskt använt ett sådant puffskydd) 🙂

EDIT: Kom på en liknelse.. Tänd en vanlig ciggtändare.. Försök att skrika mot den så den slocknar.. Går inte om du gör rätt.. Men puffa på den så slocknar den direkt.. Då förstår du hur jag menar. 😉

ds.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Det kan ju vara en skröna som med tiden har upphöjts till sanning. Det förekommer många sådana. 🙂 Annars kan det kanske också vara så, att membranet redan var skadat på något sätt.

En kondensatormic överlever normalt 130dB eller mer - och det motsvarar ljudtrycket från ett jetplan när det ska lyfta, så det ska ruggigt mycket till för att du ska sjunga sönder den...

EDIT: Hegobald påminde om puffskydd, som jag glömde nämna... 😉

En plötslig luftström som det blir när du sjunger med "P", "T" och liknande är mer skadlig än själva ljudtrycket. Jag tänkte inte på att det fortfarande finns folk som säljer stormembranare utan att förklara att puffskydd är väldigt viktigt att använda... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Det sa jag inte men det kan väl mycket väl hända att detta är en tillspetsad saga?

Ja, sådana som du är alltid lika förbaskat tråkiga---eviga skeptiker som måste ifrågasätta allt som inte helt passar in i deras mallar etc...

Jag kan dra ett gäng "tillspetsade sagor" för dig som alla är 100% sanna men det vore tidsödande och detsamma som att kasta pårlor åt svin i detta fall...jag loggar ut och bryr mig inte om att fortsätta diskussionen-tråkmåns där!!!

Postat

Ja, sådana som du är alltid lika förbaskat tråkiga---eviga skeptiker som måste ifrågasätta allt som inte helt passar in i deras mallar etc...

Jag kan dra ett gäng "tillspetsade sagor" för dig som alla är 100% sanna men det vore tidsödande och detsamma som att kasta pårlor åt svin i detta fall...jag loggar ut och bryr mig inte om att fortsätta diskussionen-tråkmåns där!!!

Jag tycker inte jag uttryckt mig på felaktigt vis men om det uppfattades oartigt så ber jag om ursäkt. Hoppas jag inte trampat på några tår.

Ja, tråkigt kanske men hellre tråkigt och korrekt än ovetenskapligt och felaktigt.

Det vore onekligen intressant att få veta vad som egentligen hände med micken i fråga…

Postat
Det kan ju vara en skröna som med tiden har upphöjts till sanning. Det förekommer många sådana. 😉 Annars kan det kanske också vara så, att membranet redan var skadat på något sätt.

En kondensatormic överlever normalt 130dB eller mer - och det motsvarar ljudtrycket från ett jetplan när det ska lyfta, så det ska ruggigt mycket till för att du ska sjunga sönder den...

OK en kommentar till då, vet inte om du Claes har lyssnat så värst mycket på Mr:Beefheart, troligtvis inte alls din musikstil vad jag gissar...men det kan jag upplysa er om att denna man kunde sjunga/imitera ett 20-tal olika sång/skrik/gutterala läten, en del var tom riktigt vackra men dom gillade han inte att använda för det vore för anpassat och inte alls i linje med hans konstnärliga avant-garde uttryck!!!

Och ja...han spräckte mikrofonen som i övrigt var felfri, på den tiden låg inte ribban på 130 db...

😉

Postat
Det kan ju vara en skröna som med tiden har upphöjts till sanning. Det förekommer många sådana. 😉 Annars kan det kanske också vara så, att membranet redan var skadat på något sätt.

OK en kommentar till då, vet inte om du Claes har lyssnat så värst mycket på Mr:Beefheart, troligtvis inte alls din musikstil vad jag gissar...men det kan jag upplysa er om att denna man kunde sjunga/imitera ett 20-tal olika sång/skrik/gutterala läten, en del var tom riktigt vackra men dom gillade han inte att använda för det vore för anpassat och inte alls i linje med hans konstnärliga avant-garde uttryck!!!

Och ja...han spräckte mikrofonen som i övrigt var felfri, på den tiden låg inte ribban på 130 db...

🙂

Nej, det var förmodligen inte min stil... Om det var en massa mer eller mindre märkliga oljud han gillade, så kanske det ändå var ett puffljud som knäckte micen till slut...?

Membranen var säkert inte lika hållbara på den tiden, som de är idag - och med den utgångspunkten är det kanske inte omöjligt att det är sant - men jag försökte samtidigt anknyta till ursprungsfrågan, eftersom det ju gällde en normal Kina-mic av dagens konstruktion - och de är ruskigt tåliga, så frågeställaren behöver inte vara orolig. 😉

Postat

Får jag fråga varför du känner att det är nödvändigt att vara så otrevlig mot folk på forumet?

DieHard (oregistrerad)
Postat

😄 Varför bli förbannad för en sån här skitsak? Finns väl viktigare saker att bry sig om? Eller? 😮

Postat
Tjena! Jag kom och tänka på en sak (mest för att jag är nyfiken) Kan man spela/skrika sönder eller försämra ljudkvaliteten i en A51 t.ex.?

Nä men kanske man kan bita sönder den om man råkar få in den i munnen innan man stänger gaddarna. Vissa mickar kräver dock för detta att man har en Steven Tyler eller Mick Jagger

storlek på munnen.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Men om man tar en trumpet och tutar rätt in i micken, ingen chans då heller.?

Eller "bottnar" membranet, som tidigare nämnts?

Testa och återkom med resultatet 😄

Postat
Har du en stormembransmick som du spelar in på UTAN puffskydd så i min värld.. Näe.. Jag känner ingen som kan skrika sönder den.. Men jag känner tusentals idioter som kan puffa sönder den.. 😄 Så skaffa ett vettigt puffskydd.. Även om det så är x-flickvännens uppklippta nylonstrumpor på en järnsträng ( jo jag har faktiskt använt ett sådant puffskydd) 😛

EDIT: Kom på en liknelse.. Tänd en vanlig ciggtändare.. Försök att skrika mot den så den slocknar.. Går inte om du gör rätt.. Men puffa på den så slocknar den direkt.. Då förstår du hur jag menar. 😮

ds.

Om man klipper ut en bit nylonstumpa som skydd så kanske man skall passa sig att ta den del som tjejen redan har "puffat" i..

Klipp en del av benet..

• 3 veckor senare...
Postat

Aldrig hört talas om någon som faktisk lyckats puffa sönder en kondensatormick. Hade dom varit känsliga för sånt rent mekaniskt så hade flera av mina legat brunt till (spelar in mycket utomhus), men dom mår allihop väldigt bra.

Ribbon-mickad däremot ska man passa sig för att nysa i...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.