Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan på er

Det är så att jag gör ett lite eget projekt på kursen multimedia B(alla i klassen gör olika egna projekt).

Mitt projekt går ut på att jag ska göra en "radioshow" som handla om temat elektronisk musik historia.

"Radioshowen" som jag kallar det tar upp, från den allra första ljudinspelningen till senaste musik/teknik.

Jag vill veta om mitt skiss schema nedan är okey och hur mycket jag bör säga om varje sak och om ordningen är ok?

Sen bör jag även fixa fram en del låtar som jag ska ha med, samples. Ska göra några megamixar och vill veta hur jag lättast och snyggast får en fin övergång mellan två låtar?

Jag kommer att spela in min röst på skolan med deras mikrofon(mixer och ljudkort) in i audacity och sen mixar jag ihop det hela hemma(FL Studio).

Skiss?

Tips och trick mottages.

Annons
Postat

Ordningen ser väl ok ut, lite rörigt kring punkt 14-17 tycker jag men de ämnena går ju lite om varandra i tid.

Personligen tycker jag Musique concrete och dess ideologier och tekniker är intressant, även den svenska verksamheten. framförallt när musikteknologin började utvecklas ordentligt på 60 o 70 talet hände det jättmycket spännande.

Perioden sent 70-tal fram till mitten av åttiotalet är ju oxå en väldigt explosiv tidsepok då det hände otroligt mycket med musikelektroniken och hur den påverkade musiken, så där tycker jag ett ganska starkt fokus är befogat.

Förstår inte riktigt vad du menar med MegaMixar, är det klipp från ett antal låtar eller hela låtar?

En musikradiostation kör ca 12-15 låtar per timme +8 min reklam, då är det knappt något prat alls, du har 22 låtar/megamixar det blir minst 2 timmar när ditt prat kommer till.

För att få snygga övergångar så ska du försöka få så bra flyt som möjligt, lägg ditt prat på outro och intro gör mixen i samband med att du byter ämne. Finns det ingen möjlighet till intro prat eller om outrot känns stökigt etc så blir det snyggt med någon ambient bakgrund som ligger som en ljudmatta i bakgrunden.

Du kan du ju lyssna på t ex Trax eller Hit-listan eller Hur det brukade låta om Calle Dernulfs P3 Dance (på den gamla goda tiden:)

På Traxlistan brukade dom t ex loopa introt så det blev tillräckligt långt för snacket.

Håkan Lidbo gör ju programmet Ström i P2, har inte lyssnat men kan kanske vara en inspirationskälla.

/Carl

Postat
Förstår inte riktigt vad du menar med MegaMixar, är det klipp från ett antal låtar eller hela låtar?

.

/Carl

Vad jag menar med megamix är att jag tar småklipp från många olika låtar(typ 5 sek) en hel megamix blir typ 30 sek

Allt som allt kommer showen bli ca 10 min

Postat

.

/Carl

Vad jag menar med megamix är att jag tar småklipp från många olika låtar(typ 5 sek) en hel megamix blir typ 30 sek

Allt som allt kommer showen bli ca 10 min

10 minuter! Finns inte en chans att lyssnaren kommer hänga med i dina vändningar då. Du får nog avgränsa dig lite mer.

Postat
10 minuter! Finns inte en chans att lyssnaren kommer hänga med i dina vändningar då. Du får nog avgränsa dig lite mer.

Det kommer att gå fint, jag vet vad jag gör och gör vad jag kan.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.