Jump to content
Annons

Sampla från andras låtar..

Recommended Posts

ericsson91 (oregistrerad)
Postat

Efter hur många år får man använda andra kompositörers musik i sina egna projekt?

Är det att "låna" delar ur andras låtar och använda dom i sina egna projekt om man inte säljer det man själv skapar?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Efter hur många år får man använda andra kompositörers musik i sina egna projekt?

Är det att "låna" delar ur andras låtar och använda dom i sina egna projekt om man inte säljer det man själv skapar?

Om jag inte minns fel så är det väl 70 år som gäller. Om du inte ska sälja så bör det inte vara något problem men det finns inget som att "låna" ur andras låtar utan man helt enkelt stjäler ur andras låtar.

Postat

Jo, har också för mig att det är 70 år.

Men ska du bara ha det för dig själv och inte sälja så, wtf go ahead :rolleyes:

ericsson91 (oregistrerad)
Postat

Men ska du bara ha det för dig själv och inte sälja så, wtf go ahead 🙂

kanske var lite otydlig men jag ska ge ut min musik gratis, alltså inte sälja men inte heller hålla det för mih själv.

är det fortfarande inga problem?

Tack för svaren i alla fall!

Postat

Men ska du bara ha det för dig själv och inte sälja så, wtf go ahead 🙂

kanske var lite otydlig men jag ska ge ut min musik gratis, alltså inte sälja men inte heller hålla det för mih själv.

är det fortfarande inga problem?

Tack för svaren i alla fall!

Så fort du framför det offentligt - som t ex genom nedladdning från en hemsida - så kan du få krav på ersättning till den ursprungliga upphovsmannen och/eller skivbolaget som äger inspelningen. Om du däremot bara gör det för nöjes skull för att spela upp för de närmast sörjande, så är det förstås inga problem.

Eftersom du inte tjänar pengar på det, så är det förmodligen inte så stor risk även om du lägger upp det på en hemsida, men man vet aldrig... Säkrast är alltid att be om tillstånd från rättighetshavarna - eller att du själv totar ihop något som är likt men inte identiskt med det du vill använda.

Postat (redigerat)
Om jag inte minns fel så är det väl 70 år som gäller.

50 år — eftersom det handlar om s.k. upptagningar (sampling).

edit: stavfel

Redigerat av Valle
Postat

även om inspelningen är 50år så måste ju upphovsmannen varit död i 70år för att man ska kunna använda det utan tillstånd.

Postat

även om inspelningen är 50år så måste ju upphovsmannen varit död i 70år för att man ska kunna använda det utan tillstånd.

Helt rätt... men om det t.ex. handlar en trum-loop så uppnår "kompositionen" inte allt för ofta s.k. verkshöjd, och då är det 50 år som gäller. Men annars är det precis som du säger.

Postat

Om jag samplar Kanye West's Kick från låten Blablalba, är det då olagligt att jag använder den i min låt och sedan lägger upp den offentligt på min sida så att folk kan lyssna?

Postat
Om jag samplar Kanye West's Kick från låten Blablalba, är det då olagligt att jag använder den i min låt och sedan lägger upp den offentligt på min sida så att folk kan lyssna?

Kort svar: JA!

Längre svar: Om upphovsmannen kan komma med krav mot dig, är kanske osäkert, eftersom det beror på om det du har samplat uppnår "verkshöjd" - men skivbolaget som äger själva inspelningen, kan alltid komma med krav, eftersom du inkräktar på deras rättigheter när du använder deras inspelning.

Postat

Hur kan en sådan här enkel fråga dra iväg och generera tio tolv svar?

Det finns bara ett korrekt: 70 år efter kompositörens död.

Trots den missvisande rubriken är detta det enda tänkbara svaret på frågan som ställs.

Eftersom trådskaparen talar om kompositören är det en sampling eller ett lån från ett stycke med verkshöjd som åsyftas, alltså är den kortare gränsen som gäller själva inspelningen ointressant.

Det trodde jag ni duktiga killar hade koll på?

Eftersom ingen här är intresserade av att höra om praktiska erfarenheter av sampling så struntar jag helt i den biten: Fängelse ingår i straffskalan för upphovsrättsbrott, så passa dig för i helvete och lyssna på Claes!!

Postat
Eftersom trådskaparen talar om kompositören är det en sampling eller ett lån från ett stycke med verkshöjd som åsyftas, alltså är den kortare gränsen som gäller själva inspelningen ointressant.

OK, jag är kanske på väg att göra en riktigt saftig groda här... men ryms inte samplingar inom ramen för upptagningar/inspelningar enligt URL?

Postat

Om man samplar något som Kanye West samplat då? Sedan bearbetar det så att man inte hör om det är från orginalet eller från Kanyes version, vem är först på plats att vara musik-polis?

Postat
Om man samplar något som Kanye West samplat då? Sedan bearbetar det så att man inte hör om det är från orginalet eller från Kanyes version...

Då är det ingen bra sampling.

... vem är först på plats att vara musik-polis?

Metallica?

Postat

Trots den missvisande rubriken är detta det enda tänkbara svaret på frågan som ställs.

Det trodde jag ni duktiga killar hade koll på?

Eftersom ingen här är intresserade av att höra om praktiska erfarenheter av sampling så struntar jag helt i den biten: Fängelse ingår i straffskalan för upphovsrättsbrott, så passa dig för i helvete och lyssna på Claes!!

Jag är, kan du berätta?

• 1 månad senare...
Lemanic (oregistrerad)
Postat

Gör som Jag och Sampla sådant som ingen annan samplar, typ Indie upphöjt till 4 och sådant.

Om du ska sampla ngt från mainstream måste du klippa, klistra, filtrera och t.o.m ändra tonhöjd som tusan för att det inte ska höras från upphovsmännen (eller skivbolagsbossar).

Ska man sälja det sen ska man ha ett bra skivbolag i baksätet typ Crydamoure om det är House du håller på med.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"Stjäler"... Vad är det för grammatik? 😆

Redigerat av Analogfreak
Postat

[OT]

Så länge du förstår vad begreppet åsyftar är det "korrekt".

[/OT]

Postat

Varför sampla när du kan göra saker själv? Och att sampla något som man sedan modifierar om så det inte ens är likt samplingen alls är ju totalt puckat. Då kan man lika gärna ta en "laglig" kick, hihat eller slinga vad det nu är och göra om slippa ligga vaken om nätterna.

Utdrag från STIM's hemsida:

Upphovsrättens skyddstid:

"I Sverige och i många andra länder främst EU-länder gäller upphovsrätt till ett verk under upphovsmannens livstid och till och med 70 år efter dennes dödsår. Därefter kan verket fritt framföras, bearbetas, spelas in et cetera. "

Postat

*ASG* Mitt tips är att gå in på blocket och söka på "Ingen röst" i bilkategorin!

Postat

"I Sverige och i många andra länder främst EU-länder gäller upphovsrätt till ett verk under upphovsmannens livstid och till och med 70 år efter dennes dödsår. Därefter kan verket fritt framföras, bearbetas, spelas in et cetera. "

... är fel hänvisning.

Utdrag ur lagen:

5 Kap. 46 § En framställare av upptagningar av ljud eller rörliga bilder har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning genom att

1. framställa exemplar av upptagningen, och

2. göra upptagningen tillgänglig för allmänheten.

De rättigheter som avses i första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då upptagningen gjordes. Om en ljudupptagning ges ut inom denna tid, gäller rättigheterna i stället till utgången av det femtionde året efter det år då ljudupptagningen första gången gavs ut. Om ljudupptagningen inte ges ut under nämnda tid men offentliggörs under samma tid, gäller rättigheterna i stället till utgången av det femtionde året efter det år då ljudupptagningen först offentliggjordes.

Postat

Nej, det är inte det enda tänkbara svaret på frågan.

70 år efter kompositörens död och 50 år efter då inspelningen gjordes är det enda tänkbara svaret.

Ett exempel: Bellman har varit död i över 70 år, ska jag lagligt kunna sampla hans kompositioner så måste jag sampla en inspelning som gjordes före 1958.

Postat

... är fel hänvisning.

Utdrag ur lagen:

5 Kap. 46 § En framställare av upptagningar av ljud eller rörliga bilder har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning genom att

De rättigheter som avses i första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då upptagningen gjordes. Om en ljudupptagning ges ut inom denna tid, gäller rättigheterna i stället till utgången av det femtionde året efter det år då ljudupptagningen första gången gavs ut. Om ljudupptagningen inte ges ut under nämnda tid men offentliggörs under samma tid, gäller rättigheterna i stället till utgången av det femtionde året efter det år då ljudupptagningen först offentliggjordes.

Skumt att det inte står samma sak hos STIM. Följer de något annat regelverk? Undrar om svensk lag gäller för utländska artister eller om det är STIM's "regler" som går in.

Intressant 😑

Postat

Skumt att det inte står samma sak hos STIM. Följer de något annat regelverk? Undrar om svensk lag gäller för utländska artister eller om det är STIM's "regler" som går in.

Intressant 😑

Inget skumt alls... Rättigheterna i fråga finns snarare hos "producenten" (som äger inspelningen) än hos kompositörer/textförfattare. Således har STIM, som företräder kompositörer/textförfattare och bearbetare, inte så himla mycket med saken att göra.

Postat

Intressant 😉

Inget skumt alls... Rättigheterna i fråga finns snarare hos "producenten" (som äger inspelningen) än hos kompositörer/textförfattare. Således har STIM, som företräder kompositörer/textförfattare och bearbetare, inte så himla mycket med saken att göra.

AHA! 😑

Postat

Bara ett förtydligande, om det inte har framgått tillräckligt tydligt för att alla ska förstå skillnaden:

Upphovsmannen (och dennes efterlevande) har de ideella rättigheterna till musik och text tills 70 år efter upphovsmannens död. Om man vill ge ut en cover eller använda musiken eller texten (men inte den specifika inspelningen) på något sätt i en egen låt, så måste man alltså få tillstånd från rättighetshavaren.

Skivbolaget har rättigheterna till den fysiska inspelningen i 50 år efter att inspelningen gjordes, vilket innebär att om man vill sampla något från den aktuella skivan, så måste man få tillstånd från skivbolaget och inte upphovsmannen (under förutsättning att samplingen inte används på ett kränkande sätt - för i så fall spelar den ideella rätten också in och tillstånd från upphovsmannen kan också behövas...).

Postat

... är fel hänvisning.

Utdrag ur lagen:

det första handlar om upphovsmannens upphovsrätt och det andra citatet handlar ju om upphovsrätten för inspelningar.

om du letar mer på stims sida kan du hitta info även om inspelningar och om du letar i lagboken hittar du säkert något om att vara upphovsman.

dessa båda lagarna gäller ju samtidigt och den ena tar inte ut den andra

Postat

Nej, det är inte det enda tänkbara svaret på frågan.

70 år efter kompositörens död och 50 år efter då inspelningen gjordes är det enda tänkbara svaret.

Ett exempel: Bellman har varit död i över 70 år, ska jag lagligt kunna sampla hans kompositioner så måste jag sampla en inspelning som gjordes före 1958.

Men om man, som trådskaparen, ska sampla ett stycke med så kallad verkshöjd så gäller ju alltid den högre gränsen? Alltså är 70 år den kortaste tid man kommer undan med.

Naturligtvis är det av särskilt intresse för alla hugade Bellmansamplare att känna till reglerna som gäller det mekaniska, det har du helt rätt i, men lik förbannat måste gubben ha varit död i 70 år.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
"Stjäler"... Vad är det för grammatik? 😎

[OT]

Så länge du förstår vad begreppet åsyftar är det "korrekt".

[/OT]

Tror du det påståendet finns med i förorden på första sidan i Svenska akademiens ordlista?

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.