Jump to content
Annons

Shysst hårdvara?

pompe

Recommended Posts

Hej allihop!

Det var så att jag konsumerade en Kanallimpa från TLAudio förra veckan (Ivory2 5051) och jag vet inte riktigt om den färgar lika mycket som jag hadde hoppats på 😏

Är det någon som har några shyssta förslag på Bra hårdvara? Helst letar jag efter någon riktigt bra preamp eller kompressor med prislapp runt 5-10k !

anledningen till hårdvarukompressor är för att jag vill kunna dämpa dom extra starka nivån från att peaka, anledningen till en bra preamp är för att jag letar efter en skön färgning av ljudet, därför kändes 5051:an som ett alldelles utmärkt val!

Vet att det förekommer ofta, men har ni några roliga tips/bra rekomendaktioner på bra studiohårdvara? Mjukvara funkar väll också, men det vore mer roligt och intressant med riktigt bra hårdvara =)

Tack i förhand //Tom

Dela på andra sajter

Annons

Kan tillägga att jag använder ONYXpreamps för tillfället(Onyx 800r) och är hyffsat nöjda med dom, bra till 57:or och 421:or, lirar inte så bra ihop med min TLM103a på accgura o sång...

Men mickförslag är väll annars ok 😏

Dela på andra sajter

jag gillar joe meekprylarna.. har en preamp som färgar lagom.

annars kan du försöka leta rätt på nån som har en 1176-klon o köpa den. där har du färgning

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Om du vill ha en bra preamp säger jag bara Vintage Design. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag använder ONYXpreamps för tillfället(Onyx 800r) och är hyffsat nöjda med dom, bra till 57:or och 421:or, lirar inte så bra ihop med min TLM103a på accgura o sång...

Men mickförslag är väll annars ok :rolleyes:

TLM 103 är ju inte så rolig mick heller.

Röde K2 låter betydligt trevligare tycker jag. 🙂

Dela på andra sajter

Men mickförslag är väll annars ok 🙂

TLM 103 är ju inte så rolig mick heller.

Röde K2 låter betydligt trevligare tycker jag. 😱

Jo, vi har ju redan haft en utredande diskution om den i mick-tråden :rolleyes:

Dela på andra sajter

Om du vill ha en bra preamp säger jag bara Vintage Design. :rolleyes:

Har funderat på den , vad ligger en preamp på? , 8k ? Är den prisvärd?

Dela på andra sajter

annars kan du försöka leta rätt på nån som har en 1176-klon o köpa den. där har du färgning

Mjo, jag älskar JM-pluggarna som följde med i pro tools, speciellt EQn :rolleyes:, Är det rör i hårdvaran?

En beggad Universal Audio LA-610 ?

kollade på en ny, inte så farligt pris, någon som vet var jag kan hitta beggad?

Dela på andra sajter

Mjo, jag älskar JM-pluggarna som följde med i pro tools, speciellt EQn 🙂, Är det rör i hårdvaran?

den jag har är transistorer.. rör är inte så spännande längre tycker jag.. ska man ha färgande rörutrustning måste man upp i pris, och helst gamla prylar.. grejjen med just rör och allt som låter bra och varmt är att det distar lite granna...

Dela på andra sajter

Om du vill ha en bra preamp säger jag bara Vintage Design. 🙂

Har funderat på den , vad ligger en preamp på? , 8k ? Är den prisvärd?

Du hittar ingen bättre pramp för dom pengarna anser jag. Den kostar ca 8k men du måste ha PSU till för ca 2k.

PSU:n klarar 2 enheter ifall du vill ha 2 preampar. 🙂

Dela på andra sajter

Mjo, jag älskar JM-pluggarna som följde med i pro tools, speciellt EQn 🙂, Är det rör i hårdvaran?

den jag har är transistorer.. rör är inte så spännande längre tycker jag.. ska man ha färgande rörutrustning måste man upp i pris, och helst gamla prylar.. grejjen med just rör och allt som låter bra och varmt är att det distar lite granna...

Rör är inte någon nödvändighet för att få en skön färgning och/eller varmt ljud. Det är en mycket vitt spridd missuppfattning som ständigt späs på av både tidningar, marknadsföringsfolk - och av folk i forum som har läst att det "ska" vara bra med rör, men som inte vet hur riktiga rörprylar låter... 🙂 Joemeek-prylarna ger som sagt en skön färgning utan rör - och ger en speciell färgning genom t ex transformatoringång, sin speciella eq etc.

Neve Portico är en annan preamp som kan vara värd att titta på. Även den utan rör, men med ingångstransformator.

Dela på andra sajter

Mjo kollade på den där, är den att jämnföra med TLA Mk2 5051?

Det här kan vara en intressant sak att kolla upp. :rolleyes:

Rupert Neve Portico 5012

Gillade Pre/comp'en, men lite för dyr 😏

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej allihop!

Det var så att jag konsumerade en Kanallimpa från TLAudio förra veckan (Ivory2 5051) och jag vet inte riktigt om den färgar lika mycket som jag hadde hoppats på :rolleyes:

Är det någon som har några shyssta förslag på Bra hårdvara? Helst letar jag efter någon riktigt bra preamp eller kompressor med prislapp runt 5-10k !

anledningen till hårdvarukompressor är för att jag vill kunna dämpa dom extra starka nivån från att peaka, anledningen till en bra preamp är för att jag letar efter en skön färgning av ljudet, därför kändes 5051:an som ett alldelles utmärkt val!

Vet att det förekommer ofta, men har ni några roliga tips/bra rekomendaktioner på bra studiohårdvara? Mjukvara funkar väll också, men det vore mer roligt och intressant med riktigt bra hårdvara =)

Tack i förhand //Tom

Jobba lite mer med limpan 😏 Du måste "lära känna" den, det kan ta olika lång tid. Hade en LA610 förut, den var fantastiskt bra och prisvärd, betydligt roligare än Ivory (har gjort direktjämförelser).

Om du vill vara flexibel så tycker jag du ska köpa preamp och kompressor separat, inte en limpa.

Dela på andra sajter

Vintage design är underbar om man använder dom "rätt".

Som kompressor kan jag rekomendera "Summit Audio TLA-50", den färgar ljudet underbart bra.

Har inte någon av deras preamps, men jag har läst att dom skall vara bra.

Så, summit audio preamp (2BA-221) i kombination med kompressorn (TLA-50) skulle nog kunna vara en väldigt bra kedja! Alt. deras MPC100-A som då är preamp/kompressor i kombination.

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
2BA-221 är en trevlig preamp, funkar inte heller så bra med TLM-103 dock.

Vad fungerar egentligen bra med TLM103? ☺️

Jag har tyckt det mesta fungerat bra med 610an, men att man får akta sig för att ha lilla gainratten för högt, hade nästan alltid på -10.

Dela på andra sajter

2BA-221 är en trevlig preamp, funkar inte heller så bra med TLM-103 dock.

Vad fungerar egentligen bra med TLM103? 😉

😉

Dela på andra sajter

Nähä.. Nu ska jag bråka lite.. Essig tendens för mig innebär att det övre registret är överpresenterat.. typ från 12- 16 Khz.. Det är då jag tar till rör gör att mjuka upp saker och ting. En liten electremic kör jag gärna i rör.. En stormebranare med rör i micken kör jag hellre i en transtistorstärkare 😉

Då TLM-103:an har en något essig tendens så verkar den inte passa så bra till vissa rör-preamps.
Dela på andra sajter

mer åt 5-8 KHz området. Ett rör som "jobbar" ger extra skit och ibland kan det bli lite för mycket och framförallt om det är i "fel" område.

EDIT: Stava...

Där håller jag med. 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.