Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det inget annat sätt i PT än att bounca i realtid?

28 låtar á 4 minuter, musikbakgrund och sångpålägg + att PT strular som f-n kommer att betyda att jag får jobba i cirka 8 timmar bara med att bounca.

hejs/GB

Annons
Postat

Ett ord: Consolidate.

Det finns under File eller Edit.

Markera alla klippen på ett spår i taget. Se till att L-markören är på 0 för varje spår du jobbar med.

När man gör Consolidate så kan man namnge spåret, håll reda på vad du skriver.

Sedna kan du hitta ljudfilen i Audio Files mappen för den Session du jobbar med.

Postat
Nu kör jag inte PT men du letar efter inställningen "offline bounce" eller klicka av "real time" eller något liknande.

Offline bounce finns inte i PT. Bounce sker i realtid.

Postat (redigerat)

Är det inte enklare att bara rendera låten?

EDIT: ok svaret kom ovan... Fan vad knäppt! Är du säker?

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)
Är det inte enklare att bara rendera låten?

EDIT: ok svaret kom ovan... Fan vad knäppt! Är du säker?

Japp, så är det och har alltid varit med Pro Tools om du ska bounca hela låten.

//Anders

EDIT: läste lite fort, förlåt Chris, va inte meningen att svara på en fråga som var riktad till dig.

Redigerat av Gizmozis
Postat

Consolidate har jag redan provat - snabbt och smidigt - men då får jag inte med effekterna som sångaren vill ha med (käpprövat men sant) på sina sångpålägg. Consolidate gör dock att jag kan lyfta över allt till Logic och börja jobba. Fy f-n 8 timmars skitjobb - PT suger asfett!

hejs/GB

Postat

Är det så att det där är ett problem som tar 8 timmar att göra i realtid så kanske det är snabbare att importera alla låtar i samma session, bounca allting över natten och klippa upp det i en tvåkanalsredigerare?

Postat

Skulle ju funka om inte PT ballar ur hela tiden så jag är tvungen att starta om datorn stup i kvarten.

Åt h-vete med PT!

Postat
Skulle ju funka om inte PT ballar ur hela tiden så jag är tvungen att starta om datorn stup i kvarten.

Åt h-vete med PT!

Ballar ur? på vilket sätt, är nog inte PT som är åt h-vete utan något annat i ditt system. Vilket os har du och vilken version av Pro Tools. När det ballar ur vad mer exakt är det som händer? Får du fram en felkod?

Postat

Måste säga samma sak. "balla ur" ger inte mkt till information. :-)

Måste dock påpeka att PT aldrig har "ballat ur" för mig. Tvärtom, mer stabilare applikation får man leta efter - men det hjälper dock inte dig med din problematik.

Postat

10 timmar tog det att bounca 26 låtar! 2 vägrade PT att överhuvudtaget gå med på att bounca.

MacOS 10.4.11

PT HD 7.4 Intel MAC

Det som händer är att eftersom PT bouncar i realtid så kör den igenom kanske 70% av en låt och sen låser programvaran och jag är tvungen att starta om datorn - händer oftare än att jag får en låt att löpa igenom från början till slut.

Consolidate - inga problem, sker sekundsnabbt.

Så nu får det vara färdigjobbat med PT för all framtid!

hejs/GB

Postat

Ett tips som jag alltid kör. Skicka alla spår till en stereoaux, sen skickar du den auxen till ett stereospår. Sen spelar du bara upp låten och spelar in på stereospåret. Detta gör att du dels kan mixa "live" och om det är någon volym eller nåt som inte stämmer mitt i låten, så kan du bara ta om från det partiet och spela in därifrån.

Bouncar inte alls längre, kör så här istället.

Postat

Det finns dessutom lite tester som indikerar att man kanske får bättre resultat genom att arbeta på det sättet... Men det är ju en mycket bättre lösning i såna här fall där bouncekommandot verkar ha kukat ur.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Om du skall bounca ut bara wav, aiff eller mp3 bara på enskilda spår så varför inte shift+äpple+k på varje enskilt spår. Tar typ 10 sekunder per spår..

EDIT:

Jag tror jag missuppfattade dig....men i vilket fall som helst så är det ett bra kommando 🙂

Redigerat av Lennie The Man
Postat
Ett tips som jag alltid kör. Skicka alla spår till en stereoaux, sen skickar du den auxen till ett stereospår. Sen spelar du bara upp låten och spelar in på stereospåret. Detta gör att du dels kan mixa "live" och om det är någon volym eller nåt som inte stämmer mitt i låten, så kan du bara ta om från det partiet och spela in därifrån.

Bouncar inte alls längre, kör så här istället.

Kan väl funka om man inte vill kunna redigera varje kanal separat vid mixning? Och det vill man väl i 99% av fallen? För att få det bra måste man ju i princip mixa klart allt i PT först? Och det ville väl inte trådskaparen. Att göra en stereokanal av hela mixen för att sedan mixa vidare känns ju helt meningslöst, men det kanske inte var så du menade?

Postat

Då kan man ju använda fler bussar som man spelar in på bara. Han ville ju ha med inserteffekterna.

Låt varje spår gå till en bus, skapa motsvarande mängd nya ljudspår och spela in allihopa samtidigt.

Postat (redigerat)
10 timmar tog det att bounca 26 låtar! 2 vägrade PT att överhuvudtaget gå med på att bounca.

MacOS 10.4.11

PT HD 7.4 Intel MAC

Det som händer är att eftersom PT bouncar i realtid så kör den igenom kanske 70% av en låt och sen låser programvaran och jag är tvungen att starta om datorn - händer oftare än att jag får en låt att löpa igenom från början till slut.

Consolidate - inga problem, sker sekundsnabbt.

Så nu får det vara färdigjobbat med PT för all framtid!

hejs/GB

Jag hade samma problem att "Bounca" i min MacBook (PT 7.3 och samma OS) tills jag stoppade i 2 Gb RAM-minne. Den Bouncade spåret och så låste den sig i slutet.

Redigerat av Sleap

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.