Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har problem med mitt MIDI. Har kopplat in min Casio PX-110 i min dator med midi-sladdar (inte USB utan den där med massa piggar på). Problemet är att jag inte får in någon midi-signal till cubase. Det är rätt kopplat (in till out och out till in) så jag funderade på om det kanske kan vara ljudkortets fel. Det är ett intel integrated audio kort. Finns det några drivrutiner eller något som kan hjälpa? Hjälp uppskattas

MVH Tobias

Annons
Postat

ena änden av midisladden sitter i din keyboard. Den andra ska sitta i ditt midi-interface i datorn. (En del ljudkort har inbyggt midi-interface).

Så var har du kopplat in midikabeln?

Postat
ena änden av midisladden sitter i din keyboard. Den andra ska sitta i ditt midi-interface i datorn. (En del ljudkort har inbyggt midi-interface).

Så var har du kopplat in midikabeln?

Det är ett sånt där uttag med 15 små piggar. Det satte jag i det integrerade ljudkortet.

Postat

uttag med 15 piggar i det integrerade ljudkortet?

En del ljudkort har en multikontakt med många stift där man ansluter en sk "piska". Piskan består av en mängd korta kablar för olika anslutningar, och en multikontakt i andra ändan. Men tror inte detta är så vanligt på "integrerade" ljudkort..

(Midikontakter har 5 piggar i en rund sk DIN-kontakt.)

Berätta lite mer om ditt system. Vad är det för uttag? Vad är det för ljudkort?

Postat
uttag med 15 piggar i det integrerade ljudkortet?

En del ljudkort har en multikontakt med många stift där man ansluter en sk "piska". Piskan består av en mängd korta kablar för olika anslutningar, och en multikontakt i andra ändan. Men tror inte detta är så vanligt på "integrerade" ljudkort..

(Midikontakter har 5 piggar i en rund sk DIN-kontakt.)

Berätta lite mer om ditt system. Vad är det för uttag? Vad är det för ljudkort?

/ o o o o o o o \

/ o o o o o o o o \

----------------------

Så ser uttaget ut. Det är två midi-sladdar som går in i en adapter som omvandlar båda till det där uttaget. Det sätter jag sedan in i det integrerade ljudkortet där det finns ett sådant uttag. Hemma hos en kompis fungerar det, men han har då det uttaget på sitt soundblaster-kort. Ljudkortet heter intel integrated audio.

Postat

Ja ok.. tror det är en "game"-port som finns på SB-kort. Se det borde kanske funka då!

Får du upp några valbara midienheter alls i Cubase?

drloop (oregistrerad)
Postat

Du har nog stoppat in kabeln med din kontakter på en paralell eller serieport. Dessa funkar inte som midi-interface.

Postat
Du har nog stoppat in kabeln med din kontakter på en paralell eller serieport. Dessa funkar inte som midi-interface.

Ja, det är möjligt, jag får nog lov att testa köpa en USB-Midisladd och se om det funkar då och hoppas på att det inte ska lagga märkbart.

Postat

Det är ju inte ens samma passform, då lär man få pressa relativt hårt.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är ju inte ens samma passform, då lär man få pressa relativt hårt.

Ähum,... är inget vidare bra på PC... ☺️

Skall nog inte kommentera sånt här i fortsättningen... sorry!

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.