Esa Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 Hej, Går och funderar på att köpa en ny skärm till min PC, likaså mer RAM-minne, men nu när jag såg iMac:en så blev jag såld... Funderar på 17" 1.6 eller 1.8 GHz... Nu till min fråga, kommer det att fungera bra att koppla ett extern HD såsom ex på 160GB LaCie d2 FireWire/USB2.0? Finns det inte risk för att om man har den externa HD som extra disk för ex ljudfiler långsamt att hämta för ex Kompakt? Räcker söktiden på 10 ms verkligen? Blir inte överföringen ändock långsam till den interna HD:n? Kanske är det bästa lösningen en vanlig PC med två interna HD:ar (en G5 dubbelproppare är alldeles för dyr inköp)? Finns EXSP24 mk II att köpa som ett fristående program och fungerar det med Cubase SL 2.2 eller rekommenderas det att sälja min Cubase SL licens och köpa istället Emagic Logic Express 7 licens? Eller duger Kompakt lika bra för att spela GIGA-filer? EXSP24 mk II skall vara bra har jag förstått för Mac, medan Halion 3, GigaStudio 3, Kontakt 1.53 eller Kompakt är bra i PC-världen... Gärna konstruktiva och tekniska synpunter, tack. 😆
lavrell Postat 21 oktober 2004 Postat 21 oktober 2004 Hmmm menar du just för musikskapande så är bärbar dator inget alternativ. Lägger man upp en ordentlig mix med en del resurskrävande pluggar så kan datorn börja sacka redan vid 15 spår (i Logic) så köp en stationär i alla lägen! 😆
laslo Postat 22 oktober 2004 Postat 22 oktober 2004 Hmmm menar du just för musikskapande så är bärbar dator inget alternativ. Lägger man upp en ordentlig mix med en del resurskrävande pluggar så kan datorn börja sacka redan vid 15 spår (i Logic) så köp en stationär i alla lägen! 🙁 Men iMac:en är ju stationär. Om jag inte hade en dator skulle jag köpa en iMac. Och det funkar bra med extern hårddisk, iallafall om du kör FireWire. Har inte testat med USB 2.0 men det är ju långsammare. iMac:en har ju även FireWire 800 som är dubbelt så snabbt som gamla FireWire. Men som jag ser i din signatur så har du ju redan en sjysst dator. Så jag skulle lägga pengarna på att rusta upp den.
Esa Postat 22 oktober 2004 Trådstartare Postat 22 oktober 2004 Hej, iMac:en har ingen Firewire 800, men däremot 400, vilket är snabbt ändå. Men jag är inte säker på om det räcker med den överförningshastigheten till iMac:en från en Firewire 400... om jag inte har helt fel så är den hastigheten genom kabeln endast på ca 30-45 MB/s. Vad är den på en intern HD på 7200 rpm i motsvarande XX MB/s? Visst, min PC är fortfarande ganska kraftfull. Tyvärr kan den bara ha max 1 GB RAM-minne, men visst kan jag ha en extra intern HD på 120 GB och en 17-19" TFT skärm med DVI-I eller två 15" TFT skärmar... Oohhh iMac... vad "kär" man kan bli i en pryl... 😛
laslo Postat 22 oktober 2004 Postat 22 oktober 2004 Oohhh iMac... vad "kär" man kan bli i en pryl... 😛 Vadå "kär"? Jag är kär! 😄 iMac:en har ingen Firewire 800 Fel av mig... 🥰 Vad är den på en intern HD på 7200 rpm i motsvarande XX MB/s? Vet inte exakt, men jag vet att vi har 15000 rpm(!) diskar i en server på jobbet. Den har en teoretisk överföringshastighet på 320 MB/s. Så säg max 100 MB/s i praktiken. (Mkt. vetenskaplig uträkning.) Visst, min PC är fortfarande ganska kraftfull. Tyvärr kan den bara ha max 1 GB RAM-minne, men visst kan jag ha en extra intern HD på 120 GB och en 17-19" TFT skärm med DVI-I eller två 15" TFT skärmar 1 GB räcker gott på en PC. Om du har Mac så måste generellt du ha mer. Jag skulle ha satsat på två skärmar. Och köp en 200 Gb, kostar < 1000:-
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.