Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sökt ett tag nu och letat igenom trådar för att hitta ett ljudkort som passar mig men hittar inget.

Någon som vet vilket jag ska titta på?

Mina önskemål:

1. Kunna spela in med 8 kanaler samtidigt.

2. Kunna ha Phantom-matning på minst 2 kanaler.

3. Koppla via FireWire eller PCI

4. Pris mellan 0 och 3000:-

Det närmsta jag hittat är väl Delta 1010LT men det är väl inte Phantom-matning i de två preampsen??

Eller finns det någon lösning och koppla i mellan Delta 1010LT och mick för att kunna Phantom-mata två mickar?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

nu tangerar jag maxpriset, men jag är jättenöjd med mitt motu 8pre. 8 Kanaler med +48v (som du kan ställa 1/0 för varje kanal)... Men du har kanske redan slagit bort den tanken? Köpte mitt från Thomann för ca 5500 inkl hemkörning och frakt

Postat

Nej, Delta 1010LT har inte fantomkraft.

Kanske Presonus Firepod kan vara ett alternativ.

Lite över din budget, men dyker ibland upp som begagnat.

Har 2 st själv som jag är nöjd med!

Postat
nu tangerar jag maxpriset, men jag är jättenöjd med mitt motu 8pre. 8 Kanaler med +48v (som du kan ställa 1/0 för varje kanal)... Men du har kanske redan slagit bort den tanken? Köpte mitt från Thomann för ca 5500 inkl hemkörning och frakt

Ja det är i lite dyrt. Men har man tur kanske man kan ramla över något begagnat.

Tittade lite på EMU 1616 PCI också. Kanske också finns billigare begagnat.

Postat (redigerat)
Focusrite saffire pro 10/10 är ju annars ett alternativ. går att köpa för just under 5000.

Ja också på smärtgränsen. Får kompensera med att köpa något annat till ett billigare pris i så fall.

EDIT: Tittade närmare på Saffire pro 10 i/o. Hur funkar det med phantomen där? Kan man altså bara ha anslutning. 1-4 eller 5-8 eller 1-8 om man slår på matningen?

Om man har 6 st dynamiska mickar och 2 kondensator så funkar det inte att köra med detta???

Redigerat av grottman
Postat

Har du några preamps eller en mixer med inbyggda? Du behöver nämligen preamps även för dynamiska mikrofoner även om de inte behöver fantommatning. Förövrigt ska det mycket till för att en dynamisk mikrofon ska påverkas av fantommatningen. Kanske finns några vintagemickar eller specialare som inte gillar det men en sm57 eller liknande är aldrig några problem.

Kolla in Presonus Firepod, mycket billigare än så är tveksamt om det går att komma utan att köpa begagnat.

Postat

Det känns nog i så fall lite onödigt att gå över ån efter vatten när listpriset på 8Pre är 5695:- i Sverige...? 🙂

Postat
Focusrite saffire pro 10/10 är ju annars ett alternativ. går att köpa för just under 5000.

Ja också på smärtgränsen. Får kompensera med att köpa något annat till ett billigare pris i så fall.

EDIT: Tittade närmare på Saffire pro 10 i/o. Hur funkar det med phantomen där? Kan man altså bara ha anslutning. 1-4 eller 5-8 eller 1-8 om man slår på matningen?

Om man har 6 st dynamiska mickar och 2 kondensator så funkar det inte att köra med detta???

Det finns inga någorlunda moderna dynamiska micar som mår dåligt av fantommatning (ett att få undantag är leksaksmicar som man har en telekontakt på den fast monterade kabeln...) - om det inte redan är något allvarligt fel på dem, så det är inga problem. Ska kanske lägga till att bandmicar (som också är dynamiska, men inte brukar omfattas av begreppet "dynamiska micar"...) kan vara känsligare - och det brukar därför rekommenderas från tillverkarna att man inte ska ha fantommatning till en bandmic.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.