Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Bor i en korridor á fyra rum. Gemensam toa, gemensamt kök.

Har ljudisolerat rummet någorlunda med hjälp av madrasser och svarta lakan över, vilket ger en mysig inspelningsmiljö.

Häromdagen kom hyresvärden (efter klagomål) och tryckte upp en skruvmejsel i mitt ventilationsgaller. Efter lite juck släppte det igenom luft, och rummet blev trevligare att vara i.

Men: Grannen fiser så det dånar. Efter tre mornar av hastigt uppvaknande klockan 6 på morgonen av hans kroniska magbesvär fick jag nog: Nu ska här byggas ljudfälla.

Ryckte först bort gallret för att se hur det såg ut där uppe. Skabbigt.

n719435459_1166989_2481.jpg

Sen blev det till att tänka ut nån konstruktion. Fick hjälp av min svåger Petter, han tänker bättre än jag. Spåna lite hit och dit och insåg ganska snabbt att det inte fanns någon som helst ekonomi för projektet = hundra spänn max.

n719435459_1166973_7764.jpg

Inköp: Gaffatejp och liggunderlag á sammanlagt 99 kr. Fantastiskt.

n719435459_1166995_4352.jpg

Sen blev det bara till att sätta igång. Eftersom ventilationsgången gick som ett vält ”L” så kändes det lika bra att bygga skiten i två delar. En som dämpade i själva gången och en som gick nedåt mot gallret till.

Del 1: En uppklippt flaska päronsoda och lite liggunderlag.

n719435459_1166993_3724.jpg

n719435459_1166994_4037.jpg

Drog en rulle inuti, en utanför och en lite spiral av liggunderlag innerst i nån naiv tro att det skulle göra skillnad.

n719435459_1166999_5687.jpg

Så fick den vara klar. Upp i gången och lyssna. Petter fick gå in på toa och göra lite pruttljud. Ta ut, lyssna igen. Jo minsann, lite skillnad hörs minsann! Tog lite diskant, mer bas i prutten.

Så blev det dags för nästa del.

Del 2: Ljudfälla med "Labyrint" att gå vertikalt i gången.

Tejpade ihop en lite låda av kartong och liggunderlag.

n719435459_1166974_8046.jpg

Petter hade en fin idé om hur man kan bygga labyrinten, och tog fram en prototyp:

n719435459_1166984_960.jpg

Passade hur bra som helst, så vi gjorde fyra till.

n719435459_1166985_1258.jpg

n719435459_1166986_1589.jpg

Sen en "rygg" på av kartong och liggunderlag.

Klart! Bara att trycka upp i gången, och in på toa igen.

Den här gången fick petter gasta och skrika också, som om magen blödde.

Resultat: näst intill ljudisolerat. Skriket hörs, pruttarna hörs inte. Luften flödar fritt, ljudet stannar.

Ett gott dagsverke.

Redigerat av Grillkeps
Annons
Postat
🙂 Grattis! Får mig osökt att tänka på den scen i "Apollo 13" då dom ska få ett fyrkantigt luftfilter att passa i ett runt hål... fast...*öhrm*.. tvärtom...
Postat
🙂 Grattis! Får mig osökt att tänka på den scen i "Apollo 13" då dom ska få ett fyrkantigt luftfilter att passa i ett runt hål... fast...*öhrm*.. tvärtom...

hahaha, det har du helt rätt i!

Jag är skitnöjd faktiskt, ser fram emot att få sova gott med frisk luft...

Postat

Underbart! Jag älskar sådana här praktiska och illustrativa walk-throughs 🙂 Djupt imponerad också, sådana här små praktiska utflykter är för mig helt orimliga.

Postat (redigerat)

Det skulle vara skoj att se reaktionen på din skitnödiga granne när du visar honom denna tråd.

-Titta så kreativ du gjorde mig, nöden har inga gränser! 🙂

Redigerat av Magpie
Postat

Lysande helt enkelt. Tänk vad lätt man kan lösa ett störmoment... 🙂

Postat
ser fram emot att få sova gott med frisk luft...

Är luften verkligen frisk med tanke på anledningen till detta roliga bygge? 🙂😉

Postat
ser fram emot att få sova gott med frisk luft...

Är luften verkligen frisk med tanke på anledningen till detta roliga bygge? 🙂😉

eh... en berättigad fråga. Får bygga ett pruttfilter också... melitta kanske?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.